Logo Fietsen123

Nieuws

Meeste klachten over tegelpaden

dinsdag 15 mei, 2007

'Fietsers klagen duidelijk meer over tegelpaden dan over asfaltpaden. De fietsers blijken vooral last te hebben van gleuven, de ruimte tussen de tegels, waar je wiel zo fijn in kan zakken. Bij de asfaltfietspaden zijn het de vervelende boomwortels die ribbels in het asfalt veroorzaken'.  Aldus Theo Zeegers van het Meldpunt 'Mijn slechtste fietspad' van de Fietsersbond Nederland. De oplossingIn het nieuwste nummer van de Vogelvrije Fietser geeft hij ook meteen de oplossing. 'Maak van alle tegelpaden asfaltpaden en zorg bij de asfaltpaden voor een goede fundering met granulaat die de boomwortels de goede kant opstuurt'. In het artikel worden verschillende voorbeelden genoemd van gevaarlijke fietspaden, de melding hiervan aan de bevoegde instanties en de wijze, waarop het probleem dan wordt opgepikt. Soms snel en efficiënt, soms bureaucratisch en daardoor traag.

Wie wegbeheerder?Vaak is overigens niet duidelijk, wie precies de beheerder van een fietspad is. 'Een fietspad met vijf verschillende wegbeheerders is geen uitzondering', aldus De Vogelvrije Fietser. In Gorinchem waren er bv. drie beheerders van hetzelfde fietspad. Eén (gemeente Werkendam) begon met het opknappen van het fietspad; op de twee anderen (Rijkswaterstaat en Waterschap Rivierenland) is nog steeds het wachten. Soms geeft de ene beheerder ook geen klacht door aan de ander. Zeegers: 'Ik vind dat ze aan moeten geven wie de weg dan wel beheert en de melding daar dan ook aan door behoren te geven. Bij officiële klachten hebben ze volgens het bestuursrecht die verplichting ook'.

UitbreidingDe Fietsersbond gaat haar Meldpunt uitbreiden. 'Gevaarlijke kruispunten, slecht geconstrueerde oversteekvoorzieningen, problematisch drukke wegen en voor fietsers vervelende verkeerslichten kunnen nu ook gemeld worden'. Ook gaat de bond bij ernstige klachten meer actie voeren, zoals onlangs op de Postweg in Nijmegen.

Stevige stadsfietsenHet mei-juninummer van de Vogelvrije Fietser bevat verder een reportage over fietsfabrikant AZOR. Jan Rijkeboer maakt 'stevige stadsfietsen op maat', die in toenemende mate aftrek vinden. In een ander artikel pleit hoogleraar Willem van Mechelen voor wijken, waarin mensen graag fietsen en lopen. Voorlichtingscampagnes helpen niet tegen overgewicht. 'Je moet de omgeving veranderen en niet het individu', is zijn stelling. Daarbij wordt de 'Zevensprong van Bach' gehanteerd. Niet van de componist, maar van de hoogleraar bouwkunde aan TU-Delft. Zeist is de eerste gemeente die daar rekening mee gaat houden bij de herinrichting van de wijk Kerckebosch.

Folkloristisch dingEen lang artikel beschijft de situatie van de fiets in Rio de Janeiro. De weerzin tegen 'dat folkloristisch ding dat je aan het zweten maakt' is minder geworden. Politieke balling Sirkis voerde na zijn terugkeer 'een ware guerrilla voor de fiets'. Er ligt nu 150 kilometer fietspad in deze gigantische wereldstad. De gebrekkige naleving en kennis van verkeersregels is volgens de Fietsersbond van Rio de grootste sta-in-de-weg voor de groei van het fietsgebruik.

Links* Meldpunt 'Mijn slechtste fietspad' (Fietsersbond)* Meldpunt Fietsroutes (ANWB)


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Prijswinnaar september 2017 bekend

Vorige maand kon u meedingen naar een fietsendrager: de Pro-User Diamant SG2 met opberghoes t.w.v. €399,95. Prijswinnaars ontvangen schriftelijk bericht en kunnen dan een keuze maken uit he…

Routenieuws

Drie Zandverstuivingfietsroutes

Prachtige zandverstuivingsroutes op verschillende plekken in Nederland. Ideaal om te combineren met een picknick. De Soester Duinen (Utrecht, 35 km) Geniet van omvangrijke zandverstuivin…

Nieuws

Vakanties voorbij: meer fietsongevallen

Voorlichtingscampagnes voor veilig fietsen moeten zich niet alleen op de schoolgaande jeugd richten, vindt de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT). Deze vereniging deed onderzo…

Nieuws

Wat als je geen fiets kunt betalen?

Fietsen, het lijkt zo vanzelfsprekend. Toch zijn er in Nederland duizenden mensen die geen eigen fiets kunnen betalen. Gelukkig zijn er organisaties die zich voor hen inzetten. Een degelijk…

Nieuws

Dure nieuwe accu voor elektrische fiets niet altijd nodig


"De accuaansluiting van onze Gazelle is kapot. Omdat aansluiting en accu een geheel vormen, moet er een hele nieuwe accu in. Kost me 599 euro. Is dat niet wat veel voor een fiets van amper …