Logo Fietsen123

Nieuws

Belgen vinden elektrische fiets goed alternatief woon-werkverkeer

dinsdag 27 maart, 2012

Een meerderheid van de Belgen (53%) beschouwt de elektrische fiets als een goed alternatief voor het woon-werkverkeer. Dat blijkt uit een enquête die Bosch liet uitvoeren bij 1.000 Belgen. Het rijcomfort en de mogelijkheid om vlotter langere afstanden af te leggen vormen de belangrijkste redenen voor de aanschaf van een elektrische fiets. Een op de vijf wil een elektrische fiets als volgende fiets en men vindt dat overheid gebruik van elektrische fiets onvoldoende stimuleert.  

In het onderzoek polste Bosch naar de houding van de Belgen tegenover de elektrische fiets of e-bike. Sinds 2010 is Bosch met eBike aandrijfsystemen actief in het segment van elektrische fietsen.
 
Rijcomfort doet kiezen voor e-bike
Een op de vijf Belgen (20,6%) is van plan als volgende fiets te kiezen voor een exemplaar met een elektrische hulpmotor. Belangrijkste redenen daarvoor zijn het rijcomfort, de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen en een slechte fysieke conditie. De geografische omstandigheden zijn dan weer een belangrijke factor bij de Waalse respondenten: 60,2% vinden het feit dat ze in een heuvelachtige streek wonen een afdoend argument om voor een elektrische fiets te kiezen. Wie bij de volgende aankoop niet voor een elektrische fiets kiest, doet dat vooral omwille van de kostprijs en omdat men vreest minder fietsplezier te hebben. Amper een op de tien vindt de elektrische fiets niet cool.
 
Prijs speelt een rol
Voor twee op de drie Belgen (66,9%) is de prijs een belangrijke factor bij de aankoop van een elektrische fiets. Een ruime meerderheid (65,8%) wil niet meer dan 1.000 euro besteden aan een dergelijke fiets. Voor 32,6% is een budget van 1.000 tot 2.000 euro aanvaardbaar. Andere factoren die van belang zijn bij de aanschaf van een elektrische fiets zijn de levensduur van de batterij, het rijbereik en het rijcomfort.
 
Fietsend naar het werk
Een kwart van de respondenten overweegt de elektrische fiets voor dagelijks gebruik en 53% vindt het een goed alternatief voor het woon-werkverkeer. Voor 43,1% mag de afstand naar het werk meer dan 10 kilometer bedragen. In Vlaanderen is dit zelfs 53,2%. “De elektrische fiets heeft dan ook het potentieel om een echt alternatief te worden voor de auto in het lokale woon-werkverkeer”,  stelt Filip Boelens, Divisional Director Automotive Technology Bosch Benelux.

Van de overheid verwachten de respondenten meer inspanningen voor de promotie van de elektrische fiets. Acht op de tien vindt dat de overheid onvoldoende doet om het gebruik ervan te stimuleren.

Lees ook:
* U fietst nooit naar uw werk, want u wilt airco?


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Oproep aan minister Van Nieuwenhuizen: “er moet een slot op het appen op de fiets.”

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging Verkeersslachtoffers roepen minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen dringend op om te komen met een verbod op het ap…

Nieuws

Van fietsland naar superfietsland: grote werkgevers worden fietsambassadeur

Ruim 200.000 forensen moeten de auto verruilen voor de fiets voor hun woon-werkverkeer. Grote organisaties, zoals Schiphol en UMC Groningen kunnen en moeten hier een sleutelrol in gaan spel…

Nieuws

Merendeel Vlaamse fietspaden onder de maat

Net als de Nederlandse wil ook de Belgische overheid dat de bevolking vaker voor de fiets kiest: beter voor het milieu en beter voor de gezondheid. Uit onderzoek blijkt echter dat de Vlaams…

Nieuws

Fietsverkoop stijgt na jaren weer

In 2017 is de verkoop van fietsen in Nederland voor het eerst sinds 2007 weer gestegen. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG naar aanleiding van een onderzoek van GfK. In 2017…

Nieuws

Op de fiets naar de Tour

De eerste week van juli staat Utrecht in het teken van le Grand Départ en de fiets. De Fietsersbond maakt vanwege zijn kennis op het gebied van het regionale fietsen samen met Le Tour Utrec…