Logo Fietsen123

Nieuws

Meer ruimte voor buitenmodel fietsparkeren

vrijdag 31 augustus, 2007

De bakfiets, hét vervoermiddel in de binnenstad om kroost, huisdier, handel of hele hebben-en-houden mee te transporteren, maakt een revival mee. Maar waar parkeer je je cargobike, triobikehuif of ijscokar? De opmars van buitenmodelfietsen maakt speciale parkeervakken voor deze fietsen noodzakelijk, vindt een GroenLinks-werkgroep in Amsterdam. Dat kan al door aparte bestrating of aanleunhekken, aldus het Fietsberaad. De website van het vaktijdschrift Verkeerskunde zet de zaken op een rijtje. We citeren. Vakken voor bakkenOp enkele plaatsen in Amsterdam zijn er al fietsvakken voor buitenmodelfietsen. Als het aan GroenLinks ligt, moet het aantal ‘vakken voor bakken’ toenemen. Het plan maakt deel uit van een breder voorstel om fietsparkeren tot een van de uitgangspunten van het straatontwerp te maken. Het is afkomstig van de werkgroep Verkeer en Stedenbouw van de Amsterdamse afdeling GroenLinks Centrum. De groep signaleert spanning tussen de vraag naar fietsparkeerplekken en het leeghouden van de openbare ruimte. Ze wijst op de trend om pleinen en winkelstraten schoon te vegen van fietsen en meent dat alleen als er voldoende fietsparkeerplaatsen zijn ingepland, het mogelijk is om hinderlijk geparkeerde fietsen aan te pakken.

AutoparkeerplaatsenIn Amsterdam bestaat er een handjevol van parkeerplekken voor buitenmodelfietsen, aldus Theo Zeegers van de Fietsersbond. ‘Meestal gaat het om voormalige autoparkeerplaatsen. Juridisch gezien maakt zo’n plek dan geen onderdeel meer uit van de hoofdrijbaan.’ Hij voegt eraan toe dat buitenmodelfietsenbezitters deze bij voorkeur parkeren op eigen grond of in een stalling, omdat het om de betere, duurdere fietsen gaat. Als dit niet mogelijk is, is het de beste oplossing om een buitenmodelfiets in het verlengde van een fietsrek te plaatsen, meent hij. Meer zorg heeft hij over het automatiseren van de stationsstallingen met tourniquets voor bestuurder en fiets. ‘Fietsen met een kinderzitje voorop kunnen bijvoorbeeld de lage doorgang bij stationstalling Amsterdam Amstel al moeilijk door.’

FietsenrekkenOok woordvoerder van het Fietsberaad, Otto van Boggelen, is van mening dat voortborduren op fietsenrekken een goede aanpak is. Het gebruik van een afwijkende verharding naast de rekken is dan een subtiele manier om aan te geven dat op die plaats fietsen ook 'los' geparkeerd mogen worden. Hij signaleert daarnaast de trend om bij fietsparkeervoorzieningen in de openbare ruimte vaker van aanleunhekken gebruik te maken. 'En hekken bieden meer flexibiliteit voor de grotere modellen fietsen.'

Link* Fietsmerken


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: Langs de Roer

Tijdens onze meivakantie in mei 2018 zijn we via de Vennbahn van Aken naar Monschau gefietst en via allerlei omzwervingen zijn we uiteindelijk in Obermaubach aan onze eerste etappe langs de…

Nieuws

Opmars van de gekleurde fietsen

Je ziet ze inmiddels steeds vaker, zeker in de studentensteden: fietsen met gekleurde onderdelen. Een rood bagagerek of zadel of een blauwe voorband, het ziet er vrolijk uit, maar wat betek…

Nieuws

Prinsjesdag 2018: veel goeds voor fietsers

De fiets heeft een prominente plaats op de begroting die op Prinsjesdag 2018 bekend is gemaakt. Wie naar het werk fietst, krijgt straks betere fietspaden en belastingvoordeel. We zetten de …

Nieuws

Veiliger fietsen door zachte paaltjes

Het gedrag van verkeersdeelnemers is zeer zorgwekkend. Vooral in Amsterdam vertonen verkeersdeelnemers roekeloos gedrag. Hoe kwetsbaarder de verkeersdeelnemers, hoe riskanter ze zich door …

Nieuws

Oudere fietser is minder stabiel

Fietsers schatten hun eigen rijgedrag hoger in dan tests in het veld aantonen en de oudere fietser is minder stabiel dan zijn jongere evenknie. Dat toont een langlopend onderzoek naar de ve…