Logo Fietsen123

Nieuws

Meer ruimte voor buitenmodel fietsparkeren

vrijdag 31 augustus, 2007

De bakfiets, hét vervoermiddel in de binnenstad om kroost, huisdier, handel of hele hebben-en-houden mee te transporteren, maakt een revival mee. Maar waar parkeer je je cargobike, triobikehuif of ijscokar? De opmars van buitenmodelfietsen maakt speciale parkeervakken voor deze fietsen noodzakelijk, vindt een GroenLinks-werkgroep in Amsterdam. Dat kan al door aparte bestrating of aanleunhekken, aldus het Fietsberaad. De website van het vaktijdschrift Verkeerskunde zet de zaken op een rijtje. We citeren. Vakken voor bakkenOp enkele plaatsen in Amsterdam zijn er al fietsvakken voor buitenmodelfietsen. Als het aan GroenLinks ligt, moet het aantal ‘vakken voor bakken’ toenemen. Het plan maakt deel uit van een breder voorstel om fietsparkeren tot een van de uitgangspunten van het straatontwerp te maken. Het is afkomstig van de werkgroep Verkeer en Stedenbouw van de Amsterdamse afdeling GroenLinks Centrum. De groep signaleert spanning tussen de vraag naar fietsparkeerplekken en het leeghouden van de openbare ruimte. Ze wijst op de trend om pleinen en winkelstraten schoon te vegen van fietsen en meent dat alleen als er voldoende fietsparkeerplaatsen zijn ingepland, het mogelijk is om hinderlijk geparkeerde fietsen aan te pakken.

AutoparkeerplaatsenIn Amsterdam bestaat er een handjevol van parkeerplekken voor buitenmodelfietsen, aldus Theo Zeegers van de Fietsersbond. ‘Meestal gaat het om voormalige autoparkeerplaatsen. Juridisch gezien maakt zo’n plek dan geen onderdeel meer uit van de hoofdrijbaan.’ Hij voegt eraan toe dat buitenmodelfietsenbezitters deze bij voorkeur parkeren op eigen grond of in een stalling, omdat het om de betere, duurdere fietsen gaat. Als dit niet mogelijk is, is het de beste oplossing om een buitenmodelfiets in het verlengde van een fietsrek te plaatsen, meent hij. Meer zorg heeft hij over het automatiseren van de stationsstallingen met tourniquets voor bestuurder en fiets. ‘Fietsen met een kinderzitje voorop kunnen bijvoorbeeld de lage doorgang bij stationstalling Amsterdam Amstel al moeilijk door.’

FietsenrekkenOok woordvoerder van het Fietsberaad, Otto van Boggelen, is van mening dat voortborduren op fietsenrekken een goede aanpak is. Het gebruik van een afwijkende verharding naast de rekken is dan een subtiele manier om aan te geven dat op die plaats fietsen ook 'los' geparkeerd mogen worden. Hij signaleert daarnaast de trend om bij fietsparkeervoorzieningen in de openbare ruimte vaker van aanleunhekken gebruik te maken. 'En hekken bieden meer flexibiliteit voor de grotere modellen fietsen.'

Link* Fietsmerken


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De slimme fiets gaat de weg veroveren

Fietsongelukken kunnen verleden tijd zijn. Het onderzoeksinstituut TNO komt met een innovatie voor de (elektrische) fiets waardoor de fietser gewaarschuwd wordt voor gevaar op de weg. Werki…

Nieuws

Het Duitse Nedersaksen: strand, bergen en cultuur

Uitgestrekte stranden en een prachtig strandgebied in het noorden, glooiend middengebergte in het zuiden en door de hele deelstaat pareltjes van steden: de Duitse deelstaat Nedersaksen, dir…

Nieuws

Voorjaar: tijd voor fietsonderhoud

Als de eerste sneeuwklokjes en krokussen zich laten zien, weet je het zeker: het voorjaar komt eraan! Tijd dus om de fiets een goede onderhoudsbeurt te geven. De beste tips vind je hier! Le…

Blog

Fietsend train je je brein

Net als je lichaam moet je je hoofd onderhouden. Hoe? Denksporten of boeken lezen liggen voor de hand, maar ook fietsen blijkt een heel goede manier om het brein te trainen. Bij een fietsla…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Uitdaging en bezinning

De pelgrimage naar Santiago de Compostela is inmiddels ‘s werelds populairste pelgrimsroute. Het woord ‘pelgrimeren’ is ontleend aan het Latijnse peregrinus, ‘vreemd’, en het betekent ‘je h…