Logo Fietsen123

Nieuws

Meer ruimte voor buitenmodel fietsparkeren

vrijdag 31 augustus, 2007

De bakfiets, hét vervoermiddel in de binnenstad om kroost, huisdier, handel of hele hebben-en-houden mee te transporteren, maakt een revival mee. Maar waar parkeer je je cargobike, triobikehuif of ijscokar? De opmars van buitenmodelfietsen maakt speciale parkeervakken voor deze fietsen noodzakelijk, vindt een GroenLinks-werkgroep in Amsterdam. Dat kan al door aparte bestrating of aanleunhekken, aldus het Fietsberaad. De website van het vaktijdschrift Verkeerskunde zet de zaken op een rijtje. We citeren. Vakken voor bakkenOp enkele plaatsen in Amsterdam zijn er al fietsvakken voor buitenmodelfietsen. Als het aan GroenLinks ligt, moet het aantal ‘vakken voor bakken’ toenemen. Het plan maakt deel uit van een breder voorstel om fietsparkeren tot een van de uitgangspunten van het straatontwerp te maken. Het is afkomstig van de werkgroep Verkeer en Stedenbouw van de Amsterdamse afdeling GroenLinks Centrum. De groep signaleert spanning tussen de vraag naar fietsparkeerplekken en het leeghouden van de openbare ruimte. Ze wijst op de trend om pleinen en winkelstraten schoon te vegen van fietsen en meent dat alleen als er voldoende fietsparkeerplaatsen zijn ingepland, het mogelijk is om hinderlijk geparkeerde fietsen aan te pakken.

AutoparkeerplaatsenIn Amsterdam bestaat er een handjevol van parkeerplekken voor buitenmodelfietsen, aldus Theo Zeegers van de Fietsersbond. ‘Meestal gaat het om voormalige autoparkeerplaatsen. Juridisch gezien maakt zo’n plek dan geen onderdeel meer uit van de hoofdrijbaan.’ Hij voegt eraan toe dat buitenmodelfietsenbezitters deze bij voorkeur parkeren op eigen grond of in een stalling, omdat het om de betere, duurdere fietsen gaat. Als dit niet mogelijk is, is het de beste oplossing om een buitenmodelfiets in het verlengde van een fietsrek te plaatsen, meent hij. Meer zorg heeft hij over het automatiseren van de stationsstallingen met tourniquets voor bestuurder en fiets. ‘Fietsen met een kinderzitje voorop kunnen bijvoorbeeld de lage doorgang bij stationstalling Amsterdam Amstel al moeilijk door.’

FietsenrekkenOok woordvoerder van het Fietsberaad, Otto van Boggelen, is van mening dat voortborduren op fietsenrekken een goede aanpak is. Het gebruik van een afwijkende verharding naast de rekken is dan een subtiele manier om aan te geven dat op die plaats fietsen ook 'los' geparkeerd mogen worden. Hij signaleert daarnaast de trend om bij fietsparkeervoorzieningen in de openbare ruimte vaker van aanleunhekken gebruik te maken. 'En hekken bieden meer flexibiliteit voor de grotere modellen fietsen.'

Link* Fietsmerken


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Wat vindt u? Bellen op de fiets moet verboden worden

Steeds vaker komt het voor dat bij ongelukken met fietsers een mobiele telefoon de oorzaak. Minister Schultz pleit dan ook voor een verbod op het gebruik van mobiele telefoons tijdens het f…

Nieuws

Fietsers: de overheid moet nog meer doen voor fietsers

Er wordt nog niet genoeg gedaan om fietsgebruik te stimuleren, zowel door overheid als grote werkgevers. Dat blijkt uit het jaarlijkse fietsonderzoek van Fietsen123 onder ongeveer 500 Neder…

Nieuws

Hier loop je de meeste kans je fiets kwijt te raken…

Als je zuinig bent op je fiets, dan zijn er plekken die je maar beter kunt vermijden. RTL Nieuws heeft een overzicht gepubliceerd van Nederlandse buurten waar de meeste fietsdiefstallen pla…

Nieuws

Drie mooie fietsroutes via knooppunten in Overijssel

In Overijssel is veel afwisseling te vinden. Gebiet van open water en moerasbos in Nationaal Park De Weerribben-Wieden, fiets langs en vaar over de IJssel of een mooie bosrijke tocht door T…

Nieuws

Een nieuwe routeplanner, actuele fietsroutes en… een blogger

Het redactieteam van Fietsen123 heeft een drukke winter achter de rug. Maar… de resultaten zijn ernaar! Onze website heeft een grote opschoonactie ondergaan, we hebben een nieuwe fietsroute…