Logo Fietsen123

Nieuws

Meer ruimte voor buitenmodel fietsparkeren

vrijdag 31 augustus, 2007

De bakfiets, hét vervoermiddel in de binnenstad om kroost, huisdier, handel of hele hebben-en-houden mee te transporteren, maakt een revival mee. Maar waar parkeer je je cargobike, triobikehuif of ijscokar? De opmars van buitenmodelfietsen maakt speciale parkeervakken voor deze fietsen noodzakelijk, vindt een GroenLinks-werkgroep in Amsterdam. Dat kan al door aparte bestrating of aanleunhekken, aldus het Fietsberaad. De website van het vaktijdschrift Verkeerskunde zet de zaken op een rijtje. We citeren. Vakken voor bakkenOp enkele plaatsen in Amsterdam zijn er al fietsvakken voor buitenmodelfietsen. Als het aan GroenLinks ligt, moet het aantal ‘vakken voor bakken’ toenemen. Het plan maakt deel uit van een breder voorstel om fietsparkeren tot een van de uitgangspunten van het straatontwerp te maken. Het is afkomstig van de werkgroep Verkeer en Stedenbouw van de Amsterdamse afdeling GroenLinks Centrum. De groep signaleert spanning tussen de vraag naar fietsparkeerplekken en het leeghouden van de openbare ruimte. Ze wijst op de trend om pleinen en winkelstraten schoon te vegen van fietsen en meent dat alleen als er voldoende fietsparkeerplaatsen zijn ingepland, het mogelijk is om hinderlijk geparkeerde fietsen aan te pakken.

AutoparkeerplaatsenIn Amsterdam bestaat er een handjevol van parkeerplekken voor buitenmodelfietsen, aldus Theo Zeegers van de Fietsersbond. ‘Meestal gaat het om voormalige autoparkeerplaatsen. Juridisch gezien maakt zo’n plek dan geen onderdeel meer uit van de hoofdrijbaan.’ Hij voegt eraan toe dat buitenmodelfietsenbezitters deze bij voorkeur parkeren op eigen grond of in een stalling, omdat het om de betere, duurdere fietsen gaat. Als dit niet mogelijk is, is het de beste oplossing om een buitenmodelfiets in het verlengde van een fietsrek te plaatsen, meent hij. Meer zorg heeft hij over het automatiseren van de stationsstallingen met tourniquets voor bestuurder en fiets. ‘Fietsen met een kinderzitje voorop kunnen bijvoorbeeld de lage doorgang bij stationstalling Amsterdam Amstel al moeilijk door.’

FietsenrekkenOok woordvoerder van het Fietsberaad, Otto van Boggelen, is van mening dat voortborduren op fietsenrekken een goede aanpak is. Het gebruik van een afwijkende verharding naast de rekken is dan een subtiele manier om aan te geven dat op die plaats fietsen ook 'los' geparkeerd mogen worden. Hij signaleert daarnaast de trend om bij fietsparkeervoorzieningen in de openbare ruimte vaker van aanleunhekken gebruik te maken. 'En hekken bieden meer flexibiliteit voor de grotere modellen fietsen.'

Link* Fietsmerken


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Helmplicht voor highspeed-e-bike vanaf 2017

Vanaf 2017 moeten alle fietsers op de snelle elektrische fietsen verplicht een helm op. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft dat definitief besloten, nadat er grote twijfels wa…

Nieuws

Heeft u een goed fietsvoornemen voor 2016?

Wij zijn benieuwd welke van deze voornemens u het meeste aanspreekt. Doe mee en laat het weten in onze nieuwe poll. {{bolt_poll (13)}}

Nieuws

Drie factoren die van invloed zijn op de actieradius van je e-bike

Bij de aankoop van een e-bike let je ongetwijfeld op de actieradius van de fiets. Voor veel fietsers is de teleurstelling dan ook groot als een fiets de genoemde actieradius niet haalt. Dat…

Nieuws

Fietsen langs kleine historische plaatsen

Nederland staat vol met grote steden met een rijke historie, maar vaak zijn de kleine plaatsen minstens zo interessant. Deze vijf routes laten je kleinere plaatsen zien die hun plek in de N…

Nieuws

Tips tegen brandgevaar accu’s

Door een productiefout, bij overbelasting of kortsluiting kan de accu van een elektrische fiets in extreme gevallen in brand vliegen. Met deze tips bescherm je je accu. Lees hier alles over…