Logo Fietsen123

Nieuws

Maximum snelheid op het fietspad?

Tuesday 29 July, 2025

Om het aantal ongelukken met fietsers omlaag te brengen, biedt het demissionaire kabinet de mogelijkheid aan gemeenten om een maximumsnelheid op het fietspad in te voeren. Maar zet dat echt zoden aan de dijk?

Experiment

Het idee om gemeenten te laten experimenteren met een maximumsnelheid voor fietsers komt voort uit regeringsplannen om fietsen veiliger te maken. Nogal wat ongelukken zijn het gevolg van de grote snelheidsverschillen tussen de verschillende verkeersdeelnemers op fietspaden. Om die reden zijn brommers al eerder voor een deel naar de rijbaan voor auto’s verwezen. Vooral door de opkomst van e-bikes, elektrische bakfietsen en fatbikes kom je de laatste jaren opnieuw flinke verschillen in snelheid op het fietspad tegen.

Dit idee is overigens nog geen wetsvoorstel, maar een plan voor gemeenten om te kunnen experimenteren. Dat betekent dat gemeenten zelf kunnen bepalen welke maximumsnelheid op hun fietspaden geldt en welke paden dat zijn. De bedoeling is dat uit de experimenten duidelijk wordt welke nieuwe wettelijke regels er eventueel nodig zijn.

Wisselende reacties

De reacties op het plan zijn tot nu toe gemengd. Bijvoorbeeld vanuit Amsterdam wordt enthousiast gereageerd door de wethouder voor verkeer, omdat het een middel kan zijn om de vele fietsongelukken in de stad te verminderen. Maar dan wel als maatregel alleen op plekken waar het echt druk en vaak onveilig is.

Vanuit de Fietsersbond komt er wat minder enthousiasme. Als reden wordt opgevoerd dat er al een maximumsnelheid van 25 km/uur voor e-bikes is. De problemen komen vooral voort uit de opgevoerde exemplaren, waarop nu nog veel te weinig handhaving is.

Volgens de Fietsersbond is het beter om net als bij brommers, snellere verkeersdeelnemers op de rijbaan te laten rijden in plaats van op het fietspad. Er is dan wel een maximumsnelheid van 30 km/uur nodig voor al het verkeer op die rijbaan. Als andere mogelijkheid wordt geopperd om aparte fietspaden te maken voor snellere fietsers, zoals in Denemarken ook het geval is op bepaalde locaties. Het probleem daarbij is wel, dat het lastig is daar voldoende ruimte voor te vinden, zeker in steden.

Veilig Verkeer Nederland vindt het idee voor een maximumsnelheid ok, maar is voorstander van een breder pakket. Met daarin onder andere aandacht voor bredere fietspaden, zodat er meer ruimte is voor fietsers met verschillende snelheden.

Bron: nos.nl