Logo Fietsen123

Nieuws

Maximale kogeldruk trekhaak door elektrische fiets overschreden, wat nu?

dinsdag 1 maart, 2011

Wanneer u uw elektrische fiets mee wilt nemen op vakantie of iemand met fietspech moet ophalen brengt een fietsdrager uitkomst. Vaak wordt een fietsdrager echter bevestigd aan de trekhaak. Bij 'normale' fietsen levert dit geen problemen op, maar wanneer u meerdere elektrische fietsen monteert kan dit tot gevolg hebben dat uw maximale kogeldruk op de trekhaak overschreden wordt.

Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg. Bij montage van twee elektrische fietsen incusief accu komt u hiermee in de problemen.

Fietsen.123 ontvangt regelmatig de vraag wat de oplossing is om tóch de elektrische fietsen op de trekhaak te monteren. Hierover kunnen we kort zijn, volgens de wet mag u simpelweg de fietsen niet op de trekhaak vervoeren.

Nederlandse wetgeving vervoer elektrische fietsen op de auto

  • U mag de maximale kogeldruk van de trekhaak niet overschrijden .
  • De fietsen mogen aan weerszijden van de auto niet meer dan 20 cm uitsteken en er mogen geen scherpe delen uitsteken.
  • Als een fietsdrager de achterlichten van de auto geheel of gedeeltelijk bedekt, dan is een extra verlichtingsbalk verplicht.
  • Op de fietsdrager of verlichtingsbalk hoort een witte nummerplaat te zitten met het kenteken van uw auto.
  • In het buitenland gelden vaak andere regels.In het Handboek Europa van de ANWB vindt u hierover meer informatie.

De oplossing?

Wanneer het gewicht van uw elektrische fietsen de maximale kogeldruk zal overschrijden kunt u de fietsen niet op de trekhaak monteren. Gelukkig zijn er wel enkele alternatieven:

  • U kunt uw fietsen ook vervoeren op de 5e deur of kofferdeksel van de auto. Er zijn een aantal praktische systemen bedacht die u eenvoudig kunt bevestigen achter op de auto. De fietsdrager wordt met speciale snelbevestigingen op de auto bevestigd en is voorzien van een rubbercoating om uw auto te beschermen. U moet er wel voor zorgen dat de achterlichten en de nummerplaat zichtbaar blijven, anders moet u een apart lichtblok kopen.
  • Voor auto's die een reservewiel aan de achterzijde van de auto hebben zijn er speciale fietsdragers, waarmee de fiets op het wiel kan worden bevestigd.
  • Gebruik een fietsendrager op het dak. Als u de fietsen op het dak vervoerd kan het brandstofverbruik toenemen met wel 20 tot 30 procent, maar in ieder geval kunt u de fietsen dan wel meenemen.

    Lees ook:
    * Let op de maximale kogeldruk van uw trekhaak

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie waterrijke fietsroutes

Het is heerlijk om langs het water te fietsen met prachtige natuur en mooie uitzichten. Even rusten op een bankje, voeten in het water en genieten van de boten die langs varen is ook erg on…

Nieuws

De vijf grootste fietsergernissen, opfrissen van onze fietsmanieren?

Het wordt steeds drukker op de Nederlandse fietspaden. De ANWB vindt dan ook dat onze fietsmanieren een opfrisbeurt nodig hebben. De ANWB komt daarom met vijf fietsregels. Doordat er steed…

Nieuws

50 te hard binnen de bebouwde kom?

Welke wegen binnen de bebouwde moeten volgens jou een maximumsnelheid van 30 km/h krijgen? De Fietsersbond brengt het in kaart met het initiatief ’30 is het nieuwe 50!’ Voor automobilisten …

Blog

Bert blogt: de Nederlands middelpuntroute

Omdat ik een beetje genoeg had van windkracht 5 aan de kust, besloten we een fietsroute uit te zoeken die wat minder winderig was. Windkracht 4 - zoiets. Margaret wilde erg graag bloeiende …

Nieuws

De riemaandrijving: een goed alternatief voor de traditionele fietsketting?

Het systeem bestaat inmiddels al een aantal jaren, maar in het begin werd er nog vrij weinig aandacht besteed aan de riem als alternatief voor de fietsketting. Tegenwoordig zie je deze zoge…