Logo Fietsen123

Nieuws

Manifest verkeersveiligheid voor fietsers ondertekend

donderdag 6 januari, 2011

Fietsersbond Fryslân geeft met de ondertekening van het manifest fietsverkeersveiligheid aan zich graag in te willen zetten voor een afname van het aantal fietsverkeersslachtoffers. Helaas geven de verkeersongevallencijfers aan dat met name het aantal fietsverkeersslachtoffers met ziekenhuisopname de laatste jaren sterk is toegenomen.

Extra maatregelen noodzakelijk

Om deze ongewenste ontwikkeling te keren bepleit de Fietsersbond een aantal maatregelen op het gebied van infrastructuur en educatie, botsvriendelijke auto’s en vracht- en landbouwverkeer.

Infrastructuur en educatie

De Fietsersbond pleit voor voortzetting en intensivering van maatregelen die de verkeersveiligheid voor fietsers kunnen bevorderen. De Fietsersbond zet vooral in op het meer scheiden van fietsers en gemotoriseerd verkeer en aanleg van veilige, ruime goed geasfalteerde fietspaden en oversteken. Daarnaast is de Fietsersbond voor een maximum snelheid van 60 km in het buitengebied en 30 km op kruisingen conform uitgangspunten van Duurzaam Veilig, beperking van autoverkeer in schoolomgevingen en langs schoolroutes, fietseducatie en -voorlichting voor kinderen en ouderen en ontwikkeling van veilige en comfortabele fietsen voor ouderen.

Botsvriendelijke auto’s

In samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere partners wordt onderzoek gedaan naar verdere ontwikkeling van de voorruit-airbag. Dit najaar zal een test op straat met de sensortechniek starten in Amsterdam. Als alle auto’s uitgerust worden met deze extra airbag, zal dat jaarlijks tientallen dodelijke fietsslachtoffers schelen. De huidige ongevallencijfers onderstrepen de noodzaak tot een snelle invoering van de voorruit-airbag.

Rechtsafslaande vrachtwagens

Daarnaast blijft rechtsafslaand vrachtverkeer een groot en levensgevaarlijk risico voor fietsers. Dit jaar vielen er landelijk tien dodelijke slachtoffers. De Fietsersbond pleit voor het weren van vrachtwagens in drukke stedelijke gebieden. Noodzakelijk vrachtverkeer, zoals vervoerders voor grote bouwprojecten, zouden verplicht moeten worden een bijrijder mee te laten rijden en te laten kijken. Landbouwverkeer moet niet op de ventweg worden toegelaten.

Lees ook:
* Merendeel Nederlandse jongeren rijdt op een onveilige fiets
* Verplichte fietshelm voorkomt veel letsel


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag i…

Nieuws

Fietsersbond lanceert Routeplanner-app

Fietsers kunnen de zeer populaire digitale fietsrouteplanner van de Fietsersbond sinds kort ook via apps voor Android en iPhone raadplegen. Zo kan men ook onderweg een route plannen. In de …

Nieuws

Zo lang gaat een (elektrische) fiets mee

Met de enorme groei die de e-bike in Nederland heeft doorgemaakt, is er ook een behoorlijke handel ontstaan in tweedehands exemplaren. Maar dat roept de vraag op hoe lang zo’n ‘oude fiets’ …

Nieuws

Terug naar de ouderwetse dynamo

Dynamo’s worden tegenwoordig steeds minder gebruikt op fietsen, omdat ze als ouderwets worden gezien. Toch hebben ze verschillende voordelen ten opzichte van fietsverlichting op batterijen.…

Blog

Bert blogt: Freedom Ride 2018

Afgelopen 5 mei was het weer zover, niet alleen vielen de mussen van het dak en vierde Nederland uitbundig zijn bevrijding, ook traden zo’n 800 fietsgekken aan in ‘s Hertogenbosch voor alwe…