Logo Fietsen123

Nieuws

Manifest verkeersveiligheid voor fietsers ondertekend

donderdag 6 januari, 2011

Fietsersbond Fryslân geeft met de ondertekening van het manifest fietsverkeersveiligheid aan zich graag in te willen zetten voor een afname van het aantal fietsverkeersslachtoffers. Helaas geven de verkeersongevallencijfers aan dat met name het aantal fietsverkeersslachtoffers met ziekenhuisopname de laatste jaren sterk is toegenomen.

Extra maatregelen noodzakelijk

Om deze ongewenste ontwikkeling te keren bepleit de Fietsersbond een aantal maatregelen op het gebied van infrastructuur en educatie, botsvriendelijke auto’s en vracht- en landbouwverkeer.

Infrastructuur en educatie

De Fietsersbond pleit voor voortzetting en intensivering van maatregelen die de verkeersveiligheid voor fietsers kunnen bevorderen. De Fietsersbond zet vooral in op het meer scheiden van fietsers en gemotoriseerd verkeer en aanleg van veilige, ruime goed geasfalteerde fietspaden en oversteken. Daarnaast is de Fietsersbond voor een maximum snelheid van 60 km in het buitengebied en 30 km op kruisingen conform uitgangspunten van Duurzaam Veilig, beperking van autoverkeer in schoolomgevingen en langs schoolroutes, fietseducatie en -voorlichting voor kinderen en ouderen en ontwikkeling van veilige en comfortabele fietsen voor ouderen.

Botsvriendelijke auto’s

In samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere partners wordt onderzoek gedaan naar verdere ontwikkeling van de voorruit-airbag. Dit najaar zal een test op straat met de sensortechniek starten in Amsterdam. Als alle auto’s uitgerust worden met deze extra airbag, zal dat jaarlijks tientallen dodelijke fietsslachtoffers schelen. De huidige ongevallencijfers onderstrepen de noodzaak tot een snelle invoering van de voorruit-airbag.

Rechtsafslaande vrachtwagens

Daarnaast blijft rechtsafslaand vrachtverkeer een groot en levensgevaarlijk risico voor fietsers. Dit jaar vielen er landelijk tien dodelijke slachtoffers. De Fietsersbond pleit voor het weren van vrachtwagens in drukke stedelijke gebieden. Noodzakelijk vrachtverkeer, zoals vervoerders voor grote bouwprojecten, zouden verplicht moeten worden een bijrijder mee te laten rijden en te laten kijken. Landbouwverkeer moet niet op de ventweg worden toegelaten.

Lees ook:
* Merendeel Nederlandse jongeren rijdt op een onveilige fiets
* Verplichte fietshelm voorkomt veel letsel


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De mooiste heideroutes

De heide staat weer prachtig in bloei. Hoog tijd dus voor een prachtige fietsroute door de paarse velden. We zetten de mooiste heideroutes op een rij. Het Dwingelderveld – Drenthe (43 km) …

Routenieuws

Mooi weer: fietsen langs Vechtse terrasjes en door schaduwrijk bos

We hebben nog een week lang schitterend weer in het verschiet, dus fietsen en genieten is het credo. Hierbij een prachtige fietsroute langs de Vecht en langs talloze leuke terrasjes in Utre…

Nieuws

Kies de ‘Fietsprovincie van het Jaar’ en maak kans op een tijdschriftenpakket

Wat is volgens jou de ‘Fietsprovincie van het Jaar 2018’? Doe mee met ons onderzoek en maak kans op een tijdschriftenpakket. Klik hier om deel te nemen aan het onderzoek. De provincie die e…

Nieuws

Zo stel je je eigen fietsroute samen

Op de website van Fietsen123 vindt u meer dan 600 fietsroutes door heel Nederland. Maar met een speciale routeplanner kan je ook zelf de knooppunten kiezen en een route samenstellen. Klik h…

Nieuws

Vier de lente met drie mooie paasroutes

Eindelijk is het weer tijd om er lekker opuit te trekken met uw (elektrische) fiets: het weer wordt beter, de dagen langer. Geniet daarom van de eerste zonnestralen na een lange winterstop.…