Logo Fietsen123

Nieuws

Manifest verkeersveiligheid voor fietsers ondertekend

donderdag 6 januari, 2011

Fietsersbond Fryslân geeft met de ondertekening van het manifest fietsverkeersveiligheid aan zich graag in te willen zetten voor een afname van het aantal fietsverkeersslachtoffers. Helaas geven de verkeersongevallencijfers aan dat met name het aantal fietsverkeersslachtoffers met ziekenhuisopname de laatste jaren sterk is toegenomen.

Extra maatregelen noodzakelijk

Om deze ongewenste ontwikkeling te keren bepleit de Fietsersbond een aantal maatregelen op het gebied van infrastructuur en educatie, botsvriendelijke auto’s en vracht- en landbouwverkeer.

Infrastructuur en educatie

De Fietsersbond pleit voor voortzetting en intensivering van maatregelen die de verkeersveiligheid voor fietsers kunnen bevorderen. De Fietsersbond zet vooral in op het meer scheiden van fietsers en gemotoriseerd verkeer en aanleg van veilige, ruime goed geasfalteerde fietspaden en oversteken. Daarnaast is de Fietsersbond voor een maximum snelheid van 60 km in het buitengebied en 30 km op kruisingen conform uitgangspunten van Duurzaam Veilig, beperking van autoverkeer in schoolomgevingen en langs schoolroutes, fietseducatie en -voorlichting voor kinderen en ouderen en ontwikkeling van veilige en comfortabele fietsen voor ouderen.

Botsvriendelijke auto’s

In samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere partners wordt onderzoek gedaan naar verdere ontwikkeling van de voorruit-airbag. Dit najaar zal een test op straat met de sensortechniek starten in Amsterdam. Als alle auto’s uitgerust worden met deze extra airbag, zal dat jaarlijks tientallen dodelijke fietsslachtoffers schelen. De huidige ongevallencijfers onderstrepen de noodzaak tot een snelle invoering van de voorruit-airbag.

Rechtsafslaande vrachtwagens

Daarnaast blijft rechtsafslaand vrachtverkeer een groot en levensgevaarlijk risico voor fietsers. Dit jaar vielen er landelijk tien dodelijke slachtoffers. De Fietsersbond pleit voor het weren van vrachtwagens in drukke stedelijke gebieden. Noodzakelijk vrachtverkeer, zoals vervoerders voor grote bouwprojecten, zouden verplicht moeten worden een bijrijder mee te laten rijden en te laten kijken. Landbouwverkeer moet niet op de ventweg worden toegelaten.

Lees ook:
* Merendeel Nederlandse jongeren rijdt op een onveilige fiets
* Verplichte fietshelm voorkomt veel letsel


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Meer geld nodig voor fietsvoorzieningen

In een brandbrief aan premier Rutte zijn de zorgen geuit van 24 organisaties over het budget dat begroot is voor de infrastructuur en mobiliteit in Nederland. Dit geldt niet alleen voor de …

Nieuws

Verrassend: bijval voor de verplichte cursus voor e-bikende 60-plusser

Ruim dertienhonderd stemmen, en ook nog eens ruim driehonderd mensen die op Facebook een uitgebreide reactie achterlieten – onze stelling ’60-plussers met een e-bike moeten verplicht op cur…

Nieuws

Doet u ook mee met het NK Tegenwindfietsen? Nu nog guurder!

2e Editie NK Tegenwindfietsen is guurder en groter. Na het succes van de eerste editie van het Nederlands Kampioenschap Tegenwindfietsen (NKT), is het dit jaar tijd voor een trapje extra. N…

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek. Voorwielmotor Gr…

Nieuws

En de winnaar is...

Massaal was de deelname aan onze prijsvraag waarmee je een driedaags all-in arrangement bij een van de ruim 70 Fletcher Hotels kon winnen. Maar ja, er kon er maar een winnen... Drie dagen o…