Logo Fietsen123

Nieuws

Maastricht: Slim Reizen naar het werk met een e-bike

donderdag 24 januari, 2013

Maastricht-Bereikbaar is gestart met een nieuwe pilot: Burn Fat Not Fuel (BFNF). Een proef om Slim Reizen naar het werk met een e-bike, een fiets met elektrische trapondersteuning, te stimuleren. De komende maanden test Maastricht-Bereikbaar de hard- en software van een GPS apparaatje en de zogenoemde Burn Fat Not Fuel app bij het gebruik van de e-bike.

20 autoforensen van het Academisch Ziekenhuis Maastricht, MAASTRO Clinic, Rabobank Maastricht, WML, Leeuwenborgh en Mondriaan doen mee en krijgen voor elke kilometer woon-werkverkeer met de e-bike een beloning van 10 cent (kilometerincentive). Het GPS apparaatje op de e-bike registreert de gereden kilometers. De BFNF app geeft de e-biker via mobiele telefoon of computer feedback over de resultaten van de gefietste kilometers. Door mee te doen aan de pilot krijgen deelnemers naast een financiële vergoeding ook feedback over de verbetering van de gezondheid, de besparing van kosten en CO2 uitstoot. In de pilot onderzoekt Maastricht-Bereikbaar of belonen effectief is om duurzame gedragsverandering te stimuleren en welke prikkels reizigers motiveren om uit de auto en op de e-bike te stappen.

Wanneer de pilot succesvol verloopt, komt de financiële vergoeding (kilometerincentive) komend voorjaar beschikbaar voor alle medewerkers van partnerbedrijven die met de e-bike naar Maastricht reizen in plaats van met de auto.

Albert Nuss, voorzitter stuurgroep Maastricht-Bereikbaar: 'Met deze pilot testen we of we het reisgedrag van forensen duurzaam kunnen veranderen: uit de auto en op de e-bike. Dat doen we door ze aan de ene kant een kleine financiële vergoeding te geven en ze aan de andere kant informatie te geven over de verbetering van hun gezondheid en de bespaarde autokosten. Als het een succes wordt, rollen we het product komend voorjaar nog uit voor e-bikers van de aangesloten bedrijven'.

E-bike alternatief voor autoforensen
Maastricht-Bereikbaar stimuleert met deze pilot Slim Reizen naar het werk met een e-bike. Fietsen op een e-bike is een alternatief voor autoforensen die tot 25 km van het werk wonen. E-biken kan leuk, snel, handig en gezond zijn. Zo hebben e-bikers bijvoorbeeld geen last van files, besparen op parkeerkosten en belasten het milieu minder.

Meer slim reizen
Maastricht-Bereikbaar stimuleert met verschillende oplossingen Slim Reizen naar het werk met een e-bike.
Maastricht-Bereikbaar organiseert de Probeer een E-bike actie, een kortingsregeling voor de aanschaf van een e-bike en het belonen van het gebruik van de e-bike in het woon-werkverkeer.

Voor wie?
Alleen medewerkers van partnerbedrijven kunnen meedoen aan de pilot BFNF. Deelname is gratis en levert werknemers beloningen op. Maastricht-Bereikbaar zoekt nog enkele deelnemers voor de pilot. Heeft u interesse? Stuur een e-mail naar info@maastricht-bereikbaar.nl.

Meer informatie?
Kijk voor meer informatie op www.burnfatnotfuel.nl.


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: Tips voor een geslaagde fietsvakantie

Blogger Bert Vester gaat nooit zonder fiets op vakantie en hij kan daar smakelijk over vertellen. Maar elke fietsvakantie begint natuurlijk met een gedegen basis en die geeft hij je hier. A…

Nieuws

E-bike minstens zo gezond als gewone fiets

Door de trapondersteuning worden e-bikes als minder gezond beschouwd dan een gewone fiets. Dat beeld blijkt niet waar: de e-bike is zeker zo gezond als zijn conventionele tegenhanger. Dat b…

Nieuws

Nieuw wereldrecord voor vrouwen: 365 km fietsen in zes uur

365 kilometer, dat is sinds zaterdag het wereldrecord over 6 uur fietsen voor vrouwen. Nieuwe recordhoudster is de Nijmeegse Ellen van Vugt. Ze fietste op een racebaan in de buurt van Aken …

Nieuws

Belg heeft drie keer meer kans op fietspech dan Nederlander

Met een mooie fietstocht door België heeft u meer kans op een lekke band of een kapotte ketting. Een fietser heeft drie keer meer kans op pech in België dan in Nederland. Dat blij…

Nieuws

Hulpmiddelen tegen verdwalen

Vóór de opkomst van de smartphone was de recreatieve fietser aangewezen op ‘ouder­wetse’ hulpmiddelen als papieren fietskaarten en eventueel een fietscomputer om op koers te blijven. De sma…