Logo Fietsen123

Nieuws

Kooptips: fietsendragers voor de e-bike

woensdag 7 juli, 2021

Soms wil je eens ergens anders e-biken dan in je directe omgeving. Dat is geen probleem met de juiste fietsendrager voor je auto. Maar waar moet je precies op letten?

Er zijn verschillende soorten fietsendragers: voor op het dak, op de kofferbak of op de trekhaak. Maar als het gaat om het veilig en praktisch vervoeren van een e-bike met je auto, is de trekhaak de enige optie. Fietsendragers voor op het autodak of de achterklep zijn goed geschikt voor de meeste soorten fietsen, maar e-bikes hebben hun gewicht niet mee. Daardoor zijn ze te zwaar en onhandelbaar om op het dak of de kofferbak te vervoeren.

Omdat e-bikes een stuk zwaarder zijn dan gewone fietsen, moet de fietsendrager ook nog eens speciaal geschikt zijn voor e-bikes. Probeer geen e-bikes mee te nemen op een fietsendrager die daar niet voor gemaakt is. De kans is groot dat de fietsendrager bezwijkt onder het teveel aan gewicht. Niet alleen is de kans dan groot dat je je auto en e-bikes beschadigt, maar een ongeluk tijdens het rijden ligt ook voor de hand.

Trekhaak
Een fietsendrager voor e-bikes komt dus standaard op de trekhaak, maar juich niet te vroeg als je auto een trekhaak heeft. Die kan ongeschikt zijn als hij te weinig gewicht kan dragen. Dit wordt de maximaal toegestane kogeldruk of het draagvermogen genoemd. Voor een fietsendrager met twee e-bikes heb je al snel een draagvermogen van minstens 60 kilogram nodig. Kleinere auto’s hebben gewoonlijk een trekhaak met een te laag draagvermogen.

Je vindt de kogeldruk van je trekhaak in de handleiding bij je auto of op de trekhaak zelf, als hij bijvoorbeeld later is gemonteerd. Zoek op kogeldruk, verticale last of maximum vertical load.

Als een fietsendrager met e-bikes de maximale kogeldruk overschrijdt kun je niet alleen een boete krijgen maar geeft het ook het risico dat je trekhaak bezwijkt.

Als je auto nog geen trekhaak heeft of je trekhaak een te lage kogeldruk biedt, is het de moeite waard eens bij je garage of een trekhaakspecialist te informeren wat de mogelijkheden zijn.

Gewicht fietsendrager en aantal e-bikes
Bij je keuze van fietsendrager word je dus beperkt door het maximale gewicht dat de trekhaak van je auto kan dragen. Een fietsendrager geschikt voor e-bikes weegt tussen de 15 en 20 kilogram. Dat is een flink gewicht, maar noodzakelijk om stevig genoeg te zijn voor het dragen van e-bikes.

Hoeveel een e-bike precies weegt, hangt af van het merk, type en of de accu te verwijderen is. Als je de accu uit kan nemen en in de auto kan leggen, scheelt dat weer ongeveer 2 kilo die niet op de fietsendrager hoeft. Bij een e-bike kun je uitgaan van een gewicht tussen de 20 en 30 kilogram. Het precieze gewicht vind je in de handleiding bij je e-bike.

Met de volgende twee rekenvoorbeelden zie je wat er mogelijk is qua fietsendrager:
Je hebt een trekhaak met maximaal 50 kilogram draagvermogen.
Je hebt 2 e-bikes van 25 kg.
Je wilt een fietsendrager kopen van 16 kg.
De e-bikes samen met de fietsendrager wegen 25 + 25 + 16 = 66 kilo.

Dit is 16 kilo boven het toegestane draagvermogen van de trekhaak. In dit geval kun je maar een e-bike meenemen. Dus is een fietsendrager met ruimte voor een e-bike en eventueel een andere, lichtere gewone fiets de enige mogelijkheid bij deze trekhaak.

Je hebt een trekhaak met maximaal 75 kilogram draagvermogen.
Je hebt een e-bike van 25 kg en een e-bike van 30 kg.
Je wilt een fietsendrager kopen van 16 kg.
De e-bikes samen met de fietsendrager wegen 25 + 30 + 16 = 71 kilo.

Dit is 4 kilo onder het toegestane draagvermogen van de trekhaak. In dit geval kun je beide e-bikes zonder problemen meenemen op de fietsendrager.

Je ziet dus hoe belangrijk het draagvermogen van je trekhaak is bij het kiezen van een fietsendrager. Fietsendragers voor e-bikes kunnen van een tot drie e-bikes meenemen, afhankelijk van het merk en type. Maar het draagvermogen van de trekhaak bepaalt uiteindelijk hoeveel e-bikes je werkelijk kunt meenemen.

Gebruiksgemak
Hoewel een fietsendrager natuurlijk vooral bedoeld is om je e-bikes zo goed en stabiel mogelijk te vervoeren, speelt gebruiksgemak ook mee bij de keuze.

In de eerste plaats is het erg prettig als je de fietsendrager eenvoudig op de trekhaak kan zetten. Hij moet goed op de trekhaak passen en bij voorkeur met een hefboom of handel vastgezet kunnen worden. Bij sommige fietsendragers is de klemkracht op de trekhaak in te stellen, zodat je de drager zo goed mogelijk vast kan zetten.

Het is ook erg handig als de fietsendrager kantelbaar is. Dat betekent dat je hem naar je toe kunt laten kantelen, zodat de achterklep van je auto open kan. Als een drager niet kantelbaar is, moet je hem eerst van de trekhaak halen voordat je de achterklep kan openen.

Veel fietsendragers zijn op te klappen als je ze van de auto haalt. De drager neemt dan minder ruimte in en past makkelijker in je auto, in een schuurtje of op een andere plek.

Omdat e-bikes niet bepaald licht zijn, zijn wielgootjes eigenlijk onmisbaar. Tenminste als je geen rug- of andere spieren wilt verrekken bij het op de drager tillen van je e-bike. Met een wielgoot rij je een e-bike vanaf de zijkant omhoog in de drager of omlaag naar de weg. Als een fietsendrager geen meegeleverde wielgootjes heeft, kun je die er eventueel wel los erbij kopen.

Veiligheid
Het is belangrijk dat een fietsendrager met je e-bike goed en stabiel vast zit op de trekhaak. Maar de e-bike moet ook zelf stevig op de drager vastzitten. Dat betekent dat de frameklemmen van een goede kwaliteit moeten zijn en geen ruimte mogen geven voor schommelen van de fiets. Niet alleen het frame moet stevig vastzitten maar ook de wielen en als het even kan de trappers. Hiervoor zitten er op een goede fietsendrager riempjes of spanbanden.

Het is prettig als je de e-bike voor langere tijd op een fietsendrager kan laten staan. Ook als je even niet in de buurt bent, bijvoorbeeld bij een bezinepomp of restaurant onderweg. Je e-bike op slot zetten in de fietsendrager is daarvoor niet voldoende, want de fiets kan dan toch nog gestolen worden. Een slot op de frameklemmen van de fietsendrager is dan ook een aanrader.

Als de fietsendrager de kentekenplaat op je auto afdekt, heb je een extra kentekenplaat nodig voor op de drager. Dit is een witte kentekenplaat met zwarte letters die je meestal mee kunt bestellen bij de fietsendrager of koopt bij een garage of automaterialenwinkel. De kosten liggen rond de 15 euro. Als je geen zichtbare of geldige kentekenplaat hebt, kun je een boete krijgen.

Fietsendragers hebben hun eigen verlichting. Die krijgt zijn stroom via een aansluiting bij de trekhaak. Voor een fietsendrager is een 7-polige stekker voldoende, maar er zijn ook dragers met een 13-polige stekker. Om een verschil in het aantal polen te overbruggen, bijvoorbeeld van 7-polig naar 13-polig, kun je voor iets meer dan 10 euro een adapter- of verloopstekker kopen.

Overzicht
Als je eenmaal een beeld hebt van welk type fietsendrager het beste past bij jouw wensen en mogelijkheden, kun je eens kijken in dit overzicht van fietsendragers voor e-bikes op de ANWB-website: Fietsendragers elektrische fiets: ANWB 2020 gebruiksimpressie

Tips
Met de juiste fietsendrager voor je e-bike kom je al een heel eind, maar met deze tips gaat het vervoeren van je e-bike nog makkelijker en veiliger.

  • Voordat je je e-bike op de fietsendrager zet: verwijder een uitneembare accu en haal eventuele fietstassen eraf. Verwijder ook eventueel het display als die afneembaar is. Dit scheelt een paar kilo aan gewicht en houdt deze losse onderdelen veilig voor diefstal. Bovendien vermijd je zo het flapperen van de fietstassen in de wind.
  • Zet de zwaarste fiets, meestal de herenfiets, het dichtst bij de trekhaak. Dit geeft de beste stabiliteit.
  • Zet de fietsen tegenover elkaar: dus bij de ene fiets de voorkant naar links en de andere de voorkant naar rechts. Bij de meeste fietsendragers is dit overigens standaard.
  • Vergeet niet je wielen en trappers vast te zetten op de fietsendrager met de bijbehorende bandjes of riempjes. Zet wel eerst je e-bike zelf op slot. Anders heb je later kans dat het slot tegen een spaak aankomt en je het wiel en de trappers weer los moet maken om het wiel verder te draaien.
  • Hou er rekening mee bij het autorijden dat de autosensoren voor achteruitrijden en de dode hoek standaard worden uitgeschakeld bij een fietsendrager. Je moet dus zelf goed opletten bij achteruitrijden, inparkeren en inhalen.
  • Rij rustig over verkeersdrempels. Door het extra gewicht aan de achterkant van de auto is het makkelijker om de weg te raken.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Hoe zit het met helmplicht en e-bikes?

Er bestond al een kentekenplicht voor alle elektrische fietsen waarbij het voor de bestuurder niet nodig was om zelf te trappen. Deze regelgeving wordt nu uitgebreid met een helmplicht voor…

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Routenieuws

Vijf architectuurroutes

Nederland heeft een aantal prachtige karakteristieke gebouwen. Wat denkt u van de kubuswoningen, Zaanse schans en de historie in Delfzijl. Voor u vijf architectuurroutes op een rij. Kubuswo…

Nieuws

Weggeknipte fiets ophalen: wat kost het?

Uit onderzoek van RTL Nieuws Buurtfacts blijkt dat er in Nederland jaarlijks zo’n 220.000 fietsen worden verwijderd. Om een verwijderde fiets bij uw gemeente op te halen moet u gemiddeld ti…

Nieuws

Veilig op de e-bike: 8 tips

E-bikes en veiligheid: het blijft een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt. Volgens de een is er helemaal niets aan de hand, volgens de ander is de e-bike een levensgevaarlijk vervoersmid…