Logo Fietsen123

Nieuws

Kom verder met je accu!

maandag 2 oktober, 2017

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - niet verder dan zestig kilometer komt? Fietsen123 ging op onderzoek uit.

Accu’s voor de e-bike zijn er inmiddels in vele soorten, zoals we onlangs nog schreven. Maar hoe haal je eigenlijk zoveel mogelijk kilometers uit je accu?

Folder versus werkelijkheid

De fabrikant van de e-bike geeft in zijn brochures en op zijn website altijd een opgave van het bereik van de accu. Realiseer je echter wel dat dit een fabrieksopgave is: een momentopname onder de meest ideale omstandigheden. Vergelijk het maar met de cijfers die autofabrikanten over het brandstofverbruik geven: schitterend, maar lang niet altijd reëel. Heb je een fiets op het oog, vraag dan aan de fietsenmaker naar de ervaringen van andere fietsers. Of ga online op onderzoek uit.

Wind mee of wind tegen

Op het moment dat je heuvelop of met forse tegenwind fietst, moet de accu meer vermogen leveren. Dat geldt ook als je met veel gewicht rijdt of vaak moet optrekken. Dit betekent dat de accu onder dit soort zware omstandigheden altijd eerder leeg is. Iets om rekening mee te houden als je een rondje gaat toeren.

Bandenspanning

Net als in de auto kan je op de e-bike ook brandstof besparen door de banden op de juiste spanning te houden. Zachte banden zorgen voor meer rolweerstand en dan moet de accu harder werken. Gevolg: de accu is eerder leeg. Investeer daarom in een goede fietspomp met drukmeter. In een gemiddelde band moet zo’n 5 bar. Wil je exact weten hoeveel bar de banden van je fiets nodig hebben, dan kan je die gegevens opvragen bij je fietsenmaker of online opzoeken.

Rijd zuinig

Ben je op de e-bike altijd als eerste weg bij het stoplicht? Dan merk je dat zeer waarschijnlijk ook in de actieradius van de accu. Op vol vermogen wegrijden vraagt namelijk veel van de accu. Kies daarom bij het wegrijden voor minimale ondersteuning en wen jezelf er meteen ook aan om de fiets uit te laten rollen als je een stoplicht of kruispunt nadert. Op die manier houdt de accu het langer vol.

Rijd rustig

Berijders van een e-bike zijn soms geneigd de snelheid behoorlijk op te voeren. Los van het feit dat bij een hogere snelheid de veiligheid in het geding komt, is het ook voor de accu niet verstandig. Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer ondersteuning je van jouw e-bike vraagt, hoe meer energie dat vreet en hoe sneller jouw accu leeg is. En zeg zelf: heb je wérkelijk het gevoel dat je alles onder controle hebt als je met een gangetje van 22 kilometer per uur over het fietspad jaagt…?

Bron: E-bikerijschool


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Speciale opfriscursus voor fietsers

Onder oudere fietsers is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vorig jaar gestegen met 11 procent, naar 135. Veilig Verkeer Nederland introduceert daarom een opfriscursus voor fietsers.…

Nieuws

Fietsers in Rotterdam op de voet gevolgd

Wanneer uw fiets in Rotterdam staat, hangt er wellicht een GPS-chip aan uw stuur. Deze chip volgt u vervolgens op de voet. Hiermee wil de gemeente achterhalen waar extra parkeerplaatsen voo…

Nieuws

Sneller fietsen blijkt veiliger

Onderzoek van de University of Westminster in Londen heeft aangetoond dat mensen die snel fietsen minder vaak vallen dan tragere fietsers. Daarover schrijft de Evening Standard. De onderzoe…

Nieuws

Santiago de Compostela: De apostel Jacobus

Liggen de stoffelijke resten van Jacobus wel of niet in Santiago? En wat hebben de Moren eigenlijk met het verhaal van Santiago de Compostela te maken? Een stukje geschiedenis over de patro…

Nieuws

Waarop moet u letten bij de aanschaf van een e-bike?

De e-bike is de afgelopen jaren steeds populairder geworden en het geeft u een 'duwtje in de rug' tijdens het fietsen. Maar waar moet u eigenlijk op letten bij aanschaf van een e-bike? Er z…