Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Kom verder met je accu!

maandag 2 oktober, 2017

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - niet verder dan zestig kilometer komt? Fietsen123 ging op onderzoek uit.

Accu’s voor de e-bike zijn er inmiddels in vele soorten, zoals we onlangs nog schreven. Maar hoe haal je eigenlijk zoveel mogelijk kilometers uit je accu?

Folder versus werkelijkheid

De fabrikant van de e-bike geeft in zijn brochures en op zijn website altijd een opgave van het bereik van de accu. Realiseer je echter wel dat dit een fabrieksopgave is: een momentopname onder de meest ideale omstandigheden. Vergelijk het maar met de cijfers die autofabrikanten over het brandstofverbruik geven: schitterend, maar lang niet altijd reëel. Heb je een fiets op het oog, vraag dan aan de fietsenmaker naar de ervaringen van andere fietsers. Of ga online op onderzoek uit.

Wind mee of wind tegen

Op het moment dat je heuvelop of met forse tegenwind fietst, moet de accu meer vermogen leveren. Dat geldt ook als je met veel gewicht rijdt of vaak moet optrekken. Dit betekent dat de accu onder dit soort zware omstandigheden altijd eerder leeg is. Iets om rekening mee te houden als je een rondje gaat toeren.

Bandenspanning

Net als in de auto kan je op de e-bike ook brandstof besparen door de banden op de juiste spanning te houden. Zachte banden zorgen voor meer rolweerstand en dan moet de accu harder werken. Gevolg: de accu is eerder leeg. Investeer daarom in een goede fietspomp met drukmeter. In een gemiddelde band moet zo’n 5 bar. Wil je exact weten hoeveel bar de banden van je fiets nodig hebben, dan kan je die gegevens opvragen bij je fietsenmaker of online opzoeken.

Rijd zuinig

Ben je op de e-bike altijd als eerste weg bij het stoplicht? Dan merk je dat zeer waarschijnlijk ook in de actieradius van de accu. Op vol vermogen wegrijden vraagt namelijk veel van de accu. Kies daarom bij het wegrijden voor minimale ondersteuning en wen jezelf er meteen ook aan om de fiets uit te laten rollen als je een stoplicht of kruispunt nadert. Op die manier houdt de accu het langer vol.

Rijd rustig

Berijders van een e-bike zijn soms geneigd de snelheid behoorlijk op te voeren. Los van het feit dat bij een hogere snelheid de veiligheid in het geding komt, is het ook voor de accu niet verstandig. Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer ondersteuning je van jouw e-bike vraagt, hoe meer energie dat vreet en hoe sneller jouw accu leeg is. En zeg zelf: heb je wérkelijk het gevoel dat je alles onder controle hebt als je met een gangetje van 22 kilometer per uur over het fietspad jaagt…?

Bron: E-bikerijschool


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Spanje

Spanje is een van de populairste vakantielanden van Europa en biedt veel mogelijkheden voor een stedentrip, ook als je deze op de fiets wilt bekijken. Opvallend is het ontbreken van een gro…

Nieuws

Witte fietsen van NP De Hoge Veluwe naar Galapagoseilanden

De witte fietsen van park De Hoge Veluwe worden binnenkort ook gebruikt op de Galapagoseilanden. Ruim 240 gebruikte tweewielers krijgen op de eilandengroep in Zuid-Amerika een tweede l…

Nieuws

Fietsgebruik in tien jaar met zeven procent toegenomen

Na de auto is de fiets het meest populaire vervoermiddel in Nederland. Maar liefst een kwart van alle verplaatsingen en bijna een tiende van de totaal afgelegde kilometers gaat per fiets. V…

Nieuws

Tips tegen diefstal van je fiets

Voorkomen is beter dan genezen, zorg er dus voor dat je fiets goed op slot staat. Met deze tips maak je het de dieven erg lastig. Is je fiets toch gestolen? Dan is het verstandig snel te ha…

Nieuws

Leasen van e-bikes steeds meer in trek

Leasebedrijven en fietsproducenten verwachten een grote groei in het leasen van elektrische fietsen. Als ook de fiscale hobbels worden weggenomen, zal het aantal elektrische leasefietsen st…