Logo Fietsen123

Nieuws

Kijk op de praktijk van fietsparkeren

Friday 4 February, 2005

Maatregelen kun je achter je bureau bedenken. Maar je kunt er ook op uit trekken om met eigen ogen te zien hoe collega's ze in de praktijk toepassen. Onlangs organiseerde de gemeente Amsterdam een excursie fietsparkeren voor beleidsmedewerkers en exploitanten van stallingen. De tocht voerde langs vier innovatieve fietsstallingen in Amsterdam, Nieuw-Vennep, Leiden en Schiedam. In Amsterdam wonen ongeveer 800.000 mensen. Aangezien elke Nederlander gemiddeld één fiets heeft, moet de hoofdstad heel veel tweewielers herbergen. De gemeente Amsterdam heeft diverse innovatieve huisvestingen.

Automatische fietsstallingen

Eén ervan is de nieuwe fietsenstalling bij NS-station Amsterdam Zuid-WTC. De stalling ligt onder het drukke Zuidplein en huisvest 1500 fietsen. In de komende jaren wordt de capaciteit uitgebreid tot 2500 fietsen. Bijzonder is dat er een fietsparkeerverbod geldt op het Zuidplein. Duidelijke borden maken de fietser erop attent dat hij zijn rijwiel moet parkeren in de stalling, op straffe van een boete. Enige tijd geleden besloot de gemeenteraad een experiment te doen met automatische fietsenstallingen. Beleidsmedewerker Paul Rijnders: 'Voor de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer aanleiding een kijkje te nemen bij andere gemeenten. We nodigden beleidsmedewerkers van IVV en stadsdelen uit en exploitanten van fietsstallingen. Doel was inspiratie op te doen voor nieuwe toepassingen. Omdat we het oordeel van de gebruiker ook belangrijk vinden, namen ook enkele vertegenwoordigers van de Fietsersbond deel aan de excursie.'

Fietsmolen

Vanaf NS-station Zuid/WTC toog het gezelschap naar Schiedam. Bij het treinstation halen fietsers een speciaal pasje of een chipknipkaart door een tourniquet. Die geeft toegang tot de stalling. Vervolgens werd het stationsplein in Leiden bezocht. De gemeente verlichtte de drukte rond het plein door een tunnel voor auto's aan te leggen. Daarbovenop kwam een fietsenstalling met moderne etagerekken. Met een soepel hevelsysteem halen reizigers hun fiets in een mum van tijd uit de bovenste fietsenrekken. Sluitstuk van de excursie was een bezoek aan de Fietsmolen, een automatische stalling bij NS-station Nieuw-Vennep. De stalling heeft de vorm van een reuzenrad, dat zich grotendeels onder de grond bevindt. In het rad zijn fietskluizen geplaatst. Bij het bovengrondse deel van de Fietsmolen meldt de fietser zich aan met Chipper of Chipknip en zet het rijwiel in de kluis. Na plaatsing transporteert het rad de fiets naar beneden. Vooral dit bezoek was actueel voor de gemeente Amsterdam. 'We willen zo'n systeem bouwen naast het Concertgebouw', vertelt Rijnders. 'Het bezoek heeft ons gesterkt in de overtuiging dat dit een prima stalling is. Dat geldt ook voor de stalling bij Schiedam, een systeem dat mogelijk geschikt is voor een stalling onder de bioscoop op de Munt. Het bezoek aan Leiden was zeer leerzaam, omdat de gemeente een mooie oplossing vond voor de schaarse ruimte. Iets waar wij in Amsterdam ook veel mee te maken hebben.' (Meer informatie over de Fietsmolen: http://www.fietsmolen.nl/)

Bovenstaand bericht staat in de recente Nieuwsbrief van Mobiliteitsmanagement. Hun website: www.move-mobiliteit.nl

Bewaakte fietsenstallingen worden lang niet altijd en overal voldoende gebruikt. Vandaar dat we op onze site een nieuwe rubriek zijn gestart met een overzicht van bewaakte fietsenstallingen. En verder zijn we een onderzoek gestart naar de redenen waarom mensen geen gebruik maken van bewaakte fietsenstallingen. Doe mee aan deze poll. Ga naar deze nieuwe pagina en geef uw mening