Logo Fietsen123

Nieuws

Kende u deze 5 verkeersregels al?

vrijdag 20 maart, 2015

Verkeersregels worden voortdurend aangepast aan nieuwe wensen en inzichten. Wie 15 jaar geleden het rijbewijs heeft gehaald, heeft al flink moeten bijspijkeren: sindsdien is 40% van de wegenverkeerswet veranderd. Ook per 1 juli 2015 wordt het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) weer gewijzigd. Zo komen er veertien nieuwe verkeersborden bij, en worden 23 verkeersovertredingen onder het strafrecht ondergebracht. Test uw kennis: kent u deze verkeersregels wel?

Wat betekenen de strepen op de weg?

Op veel Nederlandse wegen komt u strepen tegen. Ze geven meer duidelijkheid hoe hard u mag rijden en of u mag inhalen. De nieuwe strepen heten deftig: essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK). De soorten nieuwe strepen op de weg:

  • dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur);
  • dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur;
  • geen middenstreep: 80 km/uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 km/uur.

De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom. Ze zijn constant in beeld en te beschouwen als geheugensteuntjes op de weg. Maar er geldt nog steeds: de verkeersborden gaan vóór de strepen.

Snelweg: nu nog sneller!

Ooit mochten we maximaal 100 kilometer per uur rijden op de snelweg. Dat kunnen we ons nu al bijna niet meer voorstellen. Destijds vond men het ook al niet snel genoeg, waardoor men vaak te hard reed. In 1988 is daarom de maximale snelheid verhoogd naar 120 kilometer per uur. De laatste jaren bleek zelfs dat nog niet snel genoeg, want sinds september 2012 mogen we namelijk 130 kilometer per uur over de snelweg. Niet overal is dit toegestaan in verband met het milieu en de verkeersveiligheid. In de praktijk komt het erop neer dat u op 50% van de snelwegen 130 kilometer per uur mag rijden.

Rouwstoet: respect betuigen

Vanaf 1 juli 2010 mag een rouwstoet door het overige verkeer niet meer doorsneden worden. Op die manier toont u respect voor overledenen en hun nabestaanden. Deze regeling geldt natuurlijk wel alleen op gelijkwaardige kruisingen, dus niet bij verkeerslichten, voorrangswegen en haaientanden. Verder geldt het alleen als de voertuigen van de rouwstoet op de juiste wijze voorzien zijn van officiële rouwvlaggen. Dit zijn de belangrijkste regels:

  • Weggebruikers moeten op een gelijkwaardige kruising voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet, ongeacht van welke kant de rouwstoet komt en ongeacht of de rouwstoet rechtdoor gaat of afslaat.
  • Het eerste voertuig van de rouwstoet valt niet onder de regeling en moet zich dus aan de normale voorrangsregels houden.
  • De regeling geldt niet op voorrangskruisingen, rotondes, kruispunten met verkeerslichten, invoegstroken en uitritten. Daar gelden voor de rouwstoet de normale voorrangsregels.

Stapvoets, hoe snel is dat eigenlijk?

In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) staat dat bestuurders binnen een erf niet sneller mogen rijden dan stapvoets. Er wordt echter niet aangegeven wat onder stapvoets moet worden verstaan. In 1999 is bepaald dat stapvoets de minimaal haalbare snelheid is die een auto technisch kan halen, aangenomen wordt dat dit 15 kilometer per uur is. Sinds januari 2013 staat dit ook echt in het RVV. Er is ook een speciaal verkeersbord voor gemaakt, waarop duidelijk staat dat u maximaal 15 kilometer per uur mag rijden. Ziet u het bord niet maar rijdt u op een woonerf? Let dan wel op dat deze maximale snelheid alsnog geldt!

Nieuwe verkeersborden

Per 1 januari 2015 komen er 14 nieuwe verkeersborden bij. Dit zijn ze!


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Fietsvakanties

Het mooiste van Bretagne op de fiets

Bretagne kent een goed fietsroutenetwerk en het gebied leent zich dan ook prima voor mooie verkenningstochten. Naast de Voies Vertes lopen er ook nog drie langeafstandsroutes door Bretagne:…

Fietsvakanties

Bretagne: verrassend veelzijdig, verrassend bijzonder

Wie denkt dat Bretagne vooral vanwege zijn unieke kustlijn de moeite waard is, moeten we toch gauw uit de droom helpen. De kust is inderdaad prachtig, maar het binnenland is minstens zo bij…

Fietsvakanties

Bretagne op de e-bike

Hoewel Bretagne voor Franse begrippen vlak is, is de regio in vergelijking met Nederland op z’n minst heuvelachtig te noemen. Fietsen in Bretagne vergt dan ook kracht in de kuiten – of een …

Blog

Bert blogt: Naar de bollen!

Fanatiek fietser en Bollenstreekbewoner Bert Vester neemt je in zijn blog voor Fietsen123 mee naar 'zijn' Bollenstreek. Hij geeft je de beste tips, toont je de mooiste weggetjes en heeft ee…

Nieuws

Slecht wegdek leidt -meer dan verwacht- aandacht af van het verkeer

Iedereen heeft het wel al eens ervaren: op een fietspad vol putten en bulten concentreert u zich vooral op het fietspad zelf, dan op de omgeving. Uit een recent onderzoek van de Universitei…