Logo Fietsen123

Nieuws

Investeringen in de fiets beter voor de bereikbaarheid dan investeringen in auto of ov

woensdag 27 november, 2019

Onderzoek toont aan dat investeringen in de fiets de bereikbaarheid van mensen tot wel 8 keer verbetert. CE Delft en Move Mobility voerden dit onderzoek uit in opdracht van onder meer Milieudefensie en de Fietsersbond. Naast bereikbaarheid verbetert ook de luchtkwaliteit fors.

Jaarlijks wordt er 11,3 miljard geïnvesteerd in verkeersinfrastructuur, waarvan 60 procent naar wegen gaat. In de onderzochte regio’s Groningen-Assen en Tilburg zorgden investeringen in de fiets voor acht keer betere bereikbaarheid in vergelijking met investeringen in autowegen. Daarnaast zijn de investeringen ook vele malen goedkoper en daalt de stikstofdioxide bij investeringen in fiets en het ov in vergelijking met investeringen in auto. “Investeren in duurzaam verkeer werkt beter dan in vervuilend verkeer en dat is goed nieuws voor onze gezondheid, onze natuur en ons klimaat”, aldus Fietsersbond-directeur Saskia Kluit.

In het onderzoek werden de mogelijke investeringen in het verbeteren van de fiets en het ov vergeleken met investeringen in de auto. Wat blijkt? In alle gevallen is investeren in de fiets rendabeler in termen van bereikbaarheid. Gezamenlijk investeren in fiets en ov heeft een nog sterker effect op de bereikbaarheid. Enkele andere bijkomende voordelen zijn kortere reistijd, lagere gebruikskosten en gezondheidsvoordelen.

De automobilist ondervindt zelf ook positieve voordelen van investeringen in de fiets en ov. Doordat fietsen en ov aantrekkelijker worden, nemen zij vaker de fiets of trein. Dit resulteert in meer ruimte op de weg voor de automobilist die niet kan of wil overstappen.

In het ontwikkelde multimodale verkeersmodel konden de onderzoekers tot in detail doorrekenen hoe investeringen de bereikbaarheid verbeteren. Denk hierbij aan de tijd van deur tot deur met de fiets, auto of trein of een combinatie van vervoersmiddelen voor verschillende mensen en buurten.

De effecten van investeringen in bereikbaarheid verschillen sterk per doelgroep. In een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek werd al aangetoond dat investeringen in ov ten opzichte van wegen denivellerend werkt. Hoge inkomens maken meer kilometers en gebruiken de weg meer, terwijl de lagere inkomens afhankelijker zijn van het ov en/of de fiets. Door betere ov- en fietsvoorzieningen gaan de meeste mensen erop vooruit.

Bron: Fietsersbond


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gelderland nipt Fietsprovincie van het Jaar 2017

Uit een onderzoek van fietsenwebsite Fietsen123 blijkt dat de provincie Gelderland de meest populaire fietsprovincie is. Aan het onderzoek werd deelgenomen door bijna 2.600 respondenten. De…

Blog

Bert blogt: Een aangename kennismaking met de Moselradweg

Bert en zijn echtgenote Margaret togen onlangs naar de Moezel voor een kennismaking met de Moselradweg. Dat smaakte naar meer... In het weekend van 17 en 18 juni waren Margaret en ik aan de…

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek. Voorwielmotor Gr…

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens de Consumentenbond

De Cortina E-U1 (N7) is door de Consumentenbond uitgeroepen tot ‘Beste Koop’. In Duitsland kreeg de fiets eerder al een dergelijk predicaat: het Duitse tijdschrift Bild benoemde de e-bike t…

Nieuws

Opgeslagen droge accu’s brandgevaarlijk

‘Er moeten landelijke regels komen voor de opslag van fietsaccu’s.’ Dat vindt burgemeester Van de Weerd van Nunspeet. Aanleiding is een grote brand in een opslag van Stella Fietsen. De bran…