Logo Fietsen123

Nieuws

Investeringen in de fiets beter voor de bereikbaarheid dan investeringen in auto of ov

Wednesday 27 November, 2019

Onderzoek toont aan dat investeringen in de fiets de bereikbaarheid van mensen tot wel 8 keer verbetert. CE Delft en Move Mobility voerden dit onderzoek uit in opdracht van onder meer Milieudefensie en de Fietsersbond. Naast bereikbaarheid verbetert ook de luchtkwaliteit fors.

Jaarlijks wordt er 11,3 miljard geïnvesteerd in verkeersinfrastructuur, waarvan 60 procent naar wegen gaat. In de onderzochte regio’s Groningen-Assen en Tilburg zorgden investeringen in de fiets voor acht keer betere bereikbaarheid in vergelijking met investeringen in autowegen. Daarnaast zijn de investeringen ook vele malen goedkoper en daalt de stikstofdioxide bij investeringen in fiets en het ov in vergelijking met investeringen in auto. “Investeren in duurzaam verkeer werkt beter dan in vervuilend verkeer en dat is goed nieuws voor onze gezondheid, onze natuur en ons klimaat”, aldus Fietsersbond-directeur Saskia Kluit.

In het onderzoek werden de mogelijke investeringen in het verbeteren van de fiets en het ov vergeleken met investeringen in de auto. Wat blijkt? In alle gevallen is investeren in de fiets rendabeler in termen van bereikbaarheid. Gezamenlijk investeren in fiets en ov heeft een nog sterker effect op de bereikbaarheid. Enkele andere bijkomende voordelen zijn kortere reistijd, lagere gebruikskosten en gezondheidsvoordelen.

De automobilist ondervindt zelf ook positieve voordelen van investeringen in de fiets en ov. Doordat fietsen en ov aantrekkelijker worden, nemen zij vaker de fiets of trein. Dit resulteert in meer ruimte op de weg voor de automobilist die niet kan of wil overstappen.

In het ontwikkelde multimodale verkeersmodel konden de onderzoekers tot in detail doorrekenen hoe investeringen de bereikbaarheid verbeteren. Denk hierbij aan de tijd van deur tot deur met de fiets, auto of trein of een combinatie van vervoersmiddelen voor verschillende mensen en buurten.

De effecten van investeringen in bereikbaarheid verschillen sterk per doelgroep. In een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek werd al aangetoond dat investeringen in ov ten opzichte van wegen denivellerend werkt. Hoge inkomens maken meer kilometers en gebruiken de weg meer, terwijl de lagere inkomens afhankelijker zijn van het ov en/of de fiets. Door betere ov- en fietsvoorzieningen gaan de meeste mensen erop vooruit.

Bron: Fietsersbond


Gerelateerde artikelen

Elektrische Fietsen

E-bike en fietsendrager: hier moet je op letten

Het aantal mensen dat voor ontspannen toertochtjes met een e-bike op pad gaat, neemt toe. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fietsendrager: kan die het gewicht van zo’n e-bike wel aan? Een e…

Nieuws

7 kijk-, lees- en luistertips over fietsen

Fietsen is nog toegestaan, maar we raden je toch aan om thuis te blijven. Om thuis toch nog met fietsen bezig te zijn, hebben we een lijstje met kijk-, lees- en luistertips opgesteld over f…

Nieuws

Zo onderhoud je je e-bike

Een e-bike is een kostbaar bezit en door deze goed te onderhouden geniet je er nog langer van. Een groot deel van dat onderhoud is bovendien eenvoudig zelf uit te voeren. Elk kwartaal …

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens de Consumentenbond

De Cortina E-U1 (N7) is door de Consumentenbond uitgeroepen tot ‘Beste Koop’. In Duitsland kreeg de fiets eerder al een dergelijk predicaat: het Duitse tijdschrift Bild benoemde de e-bike t…

Nieuws

Fietsfabrikanten zijn niet blij met e-bikes bij mediamarkt

MediaMarkt heeft laten weten E-bikes te gaan verkopen, maar merken als Gazelle, Giant, Batavus en Koga zijn hier absoluut niet blij mee. Als distributeurs toch zaken doen met Mediamarkt, da…