Logo Fietsen123

Nieuws

Investeringen in de fiets beter voor de bereikbaarheid dan investeringen in auto of ov

woensdag 27 november, 2019

Onderzoek toont aan dat investeringen in de fiets de bereikbaarheid van mensen tot wel 8 keer verbetert. CE Delft en Move Mobility voerden dit onderzoek uit in opdracht van onder meer Milieudefensie en de Fietsersbond. Naast bereikbaarheid verbetert ook de luchtkwaliteit fors.

Jaarlijks wordt er 11,3 miljard geïnvesteerd in verkeersinfrastructuur, waarvan 60 procent naar wegen gaat. In de onderzochte regio’s Groningen-Assen en Tilburg zorgden investeringen in de fiets voor acht keer betere bereikbaarheid in vergelijking met investeringen in autowegen. Daarnaast zijn de investeringen ook vele malen goedkoper en daalt de stikstofdioxide bij investeringen in fiets en het ov in vergelijking met investeringen in auto. “Investeren in duurzaam verkeer werkt beter dan in vervuilend verkeer en dat is goed nieuws voor onze gezondheid, onze natuur en ons klimaat”, aldus Fietsersbond-directeur Saskia Kluit.

In het onderzoek werden de mogelijke investeringen in het verbeteren van de fiets en het ov vergeleken met investeringen in de auto. Wat blijkt? In alle gevallen is investeren in de fiets rendabeler in termen van bereikbaarheid. Gezamenlijk investeren in fiets en ov heeft een nog sterker effect op de bereikbaarheid. Enkele andere bijkomende voordelen zijn kortere reistijd, lagere gebruikskosten en gezondheidsvoordelen.

De automobilist ondervindt zelf ook positieve voordelen van investeringen in de fiets en ov. Doordat fietsen en ov aantrekkelijker worden, nemen zij vaker de fiets of trein. Dit resulteert in meer ruimte op de weg voor de automobilist die niet kan of wil overstappen.

In het ontwikkelde multimodale verkeersmodel konden de onderzoekers tot in detail doorrekenen hoe investeringen de bereikbaarheid verbeteren. Denk hierbij aan de tijd van deur tot deur met de fiets, auto of trein of een combinatie van vervoersmiddelen voor verschillende mensen en buurten.

De effecten van investeringen in bereikbaarheid verschillen sterk per doelgroep. In een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek werd al aangetoond dat investeringen in ov ten opzichte van wegen denivellerend werkt. Hoge inkomens maken meer kilometers en gebruiken de weg meer, terwijl de lagere inkomens afhankelijker zijn van het ov en/of de fiets. Door betere ov- en fietsvoorzieningen gaan de meeste mensen erop vooruit.

Bron: Fietsersbond


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Van brouwerij naar brouwerij

In Vlaanderen alleen al zijn er meer dan 100 brouwerijen die bijdragen tot het uitgebreide pallet van Belgische streekbieren. Het loont de moeite om een brouwproces van dichtbij te aanschou…

Nieuws

Snorfietsen naar de rijbaan

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft gemeenten de mogelijkheid om snorfietsen vanaf 2019 naar de rijbaan te sturen. Zeker in grote steden worden fietspaden steeds drukker, …

Blog

Bert blogt: Tips voor een geslaagde fietsvakantie

Blogger Bert Vester gaat nooit zonder fiets op vakantie en hij kan daar smakelijk over vertellen. Maar elke fietsvakantie begint natuurlijk met een gedegen basis en die geeft hij je hier. A…

Nieuws

Gelderland fietsprovincie van het jaar 2016

De meest aantrekkelijke fietsprovincie in 2016 voor de Nederlandse recreatieve fietser is Gelderland, gevolgd door Drenthe en Noord-Brabant. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête van Fietsen…

Nieuws

Waar hoort de speed pedelec?

Per 1 juli 2017 moeten de speed pedelecs van het fietspad af en de rijbaan op. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, zou je inderdaad kunnen stellen dat deze snelle elektrische fiet…