Logo Fietsen123

Nieuws

Investeringen in de fiets beter voor de bereikbaarheid dan investeringen in auto of ov

woensdag 27 november, 2019

Onderzoek toont aan dat investeringen in de fiets de bereikbaarheid van mensen tot wel 8 keer verbetert. CE Delft en Move Mobility voerden dit onderzoek uit in opdracht van onder meer Milieudefensie en de Fietsersbond. Naast bereikbaarheid verbetert ook de luchtkwaliteit fors.

Jaarlijks wordt er 11,3 miljard geïnvesteerd in verkeersinfrastructuur, waarvan 60 procent naar wegen gaat. In de onderzochte regio’s Groningen-Assen en Tilburg zorgden investeringen in de fiets voor acht keer betere bereikbaarheid in vergelijking met investeringen in autowegen. Daarnaast zijn de investeringen ook vele malen goedkoper en daalt de stikstofdioxide bij investeringen in fiets en het ov in vergelijking met investeringen in auto. “Investeren in duurzaam verkeer werkt beter dan in vervuilend verkeer en dat is goed nieuws voor onze gezondheid, onze natuur en ons klimaat”, aldus Fietsersbond-directeur Saskia Kluit.

In het onderzoek werden de mogelijke investeringen in het verbeteren van de fiets en het ov vergeleken met investeringen in de auto. Wat blijkt? In alle gevallen is investeren in de fiets rendabeler in termen van bereikbaarheid. Gezamenlijk investeren in fiets en ov heeft een nog sterker effect op de bereikbaarheid. Enkele andere bijkomende voordelen zijn kortere reistijd, lagere gebruikskosten en gezondheidsvoordelen.

De automobilist ondervindt zelf ook positieve voordelen van investeringen in de fiets en ov. Doordat fietsen en ov aantrekkelijker worden, nemen zij vaker de fiets of trein. Dit resulteert in meer ruimte op de weg voor de automobilist die niet kan of wil overstappen.

In het ontwikkelde multimodale verkeersmodel konden de onderzoekers tot in detail doorrekenen hoe investeringen de bereikbaarheid verbeteren. Denk hierbij aan de tijd van deur tot deur met de fiets, auto of trein of een combinatie van vervoersmiddelen voor verschillende mensen en buurten.

De effecten van investeringen in bereikbaarheid verschillen sterk per doelgroep. In een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek werd al aangetoond dat investeringen in ov ten opzichte van wegen denivellerend werkt. Hoge inkomens maken meer kilometers en gebruiken de weg meer, terwijl de lagere inkomens afhankelijker zijn van het ov en/of de fiets. Door betere ov- en fietsvoorzieningen gaan de meeste mensen erop vooruit.

Bron: Fietsersbond


Gerelateerde artikelen

Nieuws

5x langs de kleine rivieren

We kennen allemaal de grote rivieren van Nederland: Maas, Waal, Rijn, IJssel. De kleinere riviertjes – soms goed verstopt in het landschap – zijn minder bekend, maar liggen vaak in een prac…

Nieuws

'Slimme' fietsbel waarschuwt fietser voor gevaar

Jaarlijks overlijden ongeveer 200 fietsers door verkeersongevallen. Daarnaast raken 78.000 fietsers gewond, van wie 66.000 dusdanig dat ze naar het ziekenhuis moeten. Dit zijn serieuze aant…

Nieuws

Wat krijg ik vergoed bij gecontracteerde zorg?

Zorgverzekeraars sluiten contracten met zorgaanbieders over de kwaliteit en de prijs. Wat vergoedt uw verzekeraar in het geval van gecontracteerde zorg? Afspraken met zorgaanbieders Zorg…

Nieuws

Brandweer waarschuwt voor brandgevaarlijke accu’s

De Nederlandse brandweerkorpsen krijgen steeds meer meldingen binnen van accu’s van elektrische fietsen, scooters en hoverboards die in brand vliegen. Dit meldt de brandweer in Gelderland. …

Nieuws

Coronamaatregelen: mag ik nu nog wel fietsen?

Door de maatregelen rondom het coronavirus zijn scholen, restaurants en sportclubs gesloten en lijken enkel de wegen nog open te zijn. Na een regenachtige winter is het lenteweer eindelijk …