Logo Fietsen123

Nieuws

Ingenieur Hugo Bollen ontvangt Groene Pluim voor knooppunten

maandag 11 augustus, 2008

Hugo Bollen kreeg deze week de Groene Pluim van de senioren van Groen!. Hij is het levende bewijs dat een persoon erg waardevolle dingen voor de Belgische provincie Limburg kan realiseren, zoals het fietsknooppuntennetwerk. Peter Dupont bericht erover in het Nieuwsblad. We citeren. Geestelijk vader knooppuntennetwerkDat de groene senioren tijdens hun Groene Pluimentocht door Limburg in As afstappen bij Hugo Bollen, verrast niet. Groen! Plus wil met de fietstocht een aantal Limburgse mensen en organisaties in de bloemetjes zetten voor hun ecologische en sociale verdienste. Met stip in het groene lijstje genoteerd is Hugo Bollen, geestelijke vader van het bekende fietsknooppuntennetwerk, door de luisteraars van Radio 2 ooit verkozen als het 'Achtste Wereldwonder'. Goed voor 1.800 kilometer aan fietspaden, plus heel wat vertakkingen over de rest van Vlaanderen en Nederland. Met alleen al in de maand juli 240.000 fietsers.

BescheidenNiet alleen in naam, maar ook in hart en nieren is Hugo Bollen een echte Limburger. Zepperenaar, mijningenieur, natuurmens en bescheiden als geen ander. 'Mijn concept van het fietsroutenetwerk ontstond naar analogie met de bewegwijzering in de ondergrondse gangen van de Limburgse mijnen. Het recept: zelf fietsroutes bepalen aan de hand van de knooppunten in een netwerk van autovrije en verkeersluwe fietswegen.'

Aanleiding: vrouwZijn verhaal over de aanleiding van zijn geniale idee is stilaan klassiek. Het begon met zijn vrouw. 'Miek was het beu om tijdens het fietsen steevast aan kruispunten te moeten afstappen om de kaart bekijken en weigerde nog om mee te rijden. Daar heb ik een mouw aan gepast.'

Zorg voor natuurHet was Hugo Bollen vooral te doen om de zorg voor natuur en landschap. Hoe meer mensen fietsend hun streek ontdekken, hoe meer hun waardering voor de natuur groeit. En het brengt geld in het bakje: investeringen in het omliggende landschap en in het fietscomfort resulteren bovendien in een groeiend aantal bezoekers, wat leidt tot aantoonbare economische en ecologische effecten. Bollens eerste fietsbordjes rezen in 1995 uit de grond. Een prima voorbeeld is dit voor de Limburgse Reconversie Maatschappij en haar dochter Limburg Sterk Merk: genialiteit uit de hoed van een man. 'Zonder dat allerhande bureaus en consultants er zijdelings geld aan verdienden', zegt de ingenieur. 'Politici verstoppen zich vaak achter hen om niet zelf te moeten nadenken.'

Steve StevaertBij Hugo Bollen is er dan geen ellende zoals bij het Land van Ooit of Fenix, maar wel een van de beste projecten van Vlaanderen. 'Met dank aan Steve Stevaert die toen als gedeputeerde in mijn project geloofde. Vrijwel alle andere instanties, van Toerisme Limburg tot de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij, stuurden me wandelen om later bij te draaien.'

Foto: Het Nieuwsblad, Yorick Jansens

Link* Overzicht van het fietsknoopuntennetwerk in België en Nederland


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen op de verkeerde weghelft? In Duitsland krijgt u een boete

Fietsers in Duitsland mogen niet meer tegen het verkeer in rijden. In 2009 werd het verbod op spookfietsen geschrapt, maar de bepaling is nu weer ingevoerd wegens het grote risico op ongeva…

Nieuws

Hoe onderhoud ik de accu van mijn e-bike?

5.000 van de 20.000 e-bikebezitters hebben soms problemen met de accu van hun fiets. Bijna 40% van hen heeft na één jaar al problemen. Ruim 20% van de e-bikebezitters is niet helemaal tevre…

Nieuws

65+ in het verkeer: benut je mogelijkheden

De 65-plusser van 2015 leidt een druk leven, drukker dan pakweg 50 jaar geleden. De 65-plusser heeft verschillende voordelen achter het stuur, maar je bent nooit te oud om te leren. Een art…

Nieuws

Fiets naar het werk op 28 mei en win een lang weekend weg!

Op 28 mei 2015 fietst heel Nederland weer naar zijn werk op de 'Nationale Fiets naar je Werk Dag'. Dit jaar alweer de negende editie, die georganiseerd wordt door Nationale Fiets Projecten.…

Nieuws

Gedrag fietsers en automobilisten bij fietsstroken met camera's vastgelegd

Stroken voor fietsers die te smal zijn kunnen tot gevaarlijke situaties leiden. En toch houden veel gemeenten zich niet aan de richtlijnen die ervoor zijn. Camera's bij fietsstroken gaan he…