Logo Fietsen123

Nieuws

Infrastructuur niet berekend op fietsgebruik

Thursday 8 August, 2019

Het fietsgebruik is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Zo veel zelfs, dat de infrastructuur hier eigenlijk niet op berekend is. En daar merken we nu de gevolgen van. Het is tijd voor verandering, vinden deskundigen.

Op het platteland merk je het minder, maar in grote steden des te meer: verschillende soorten fietsen – van bak- en transportfietsen tot racefietsen en e-bikes – die met verschillende snelheden een weg proberen te vinden over de volle fietspaden. Met als gevolg: gevaarlijke drukte en fietsfiles voor de stoplichten.

Herinrichting nodig

Veel steden worstelen nu met de beschikbare ruimte, die zo goed mogelijk moet worden verdeeld tussen de verschillende verkeersdeelnemers. Dat komt omdat er tien jaar geleden in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport van het rijk nog helemaal geen aandacht was voor de fiets. “De groei die we nu zien, was absoluut niet voorspeld,” meldt Sjors van Duren, adviseur fiets en mobiliteit bij ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. “Er is onvoldoende geïnvesteerd om de groei op te vangen.”

Ook Stijn Rademakers, architect bij Ector Hoogstad Architecten – bekend van de grootste fietsenstalling ter wereld, onder Utrecht CS – vindt dat steden opnieuw ingericht moet worden: “De inrichting van onze straten en wegen is in de jaren zeventig van de vorige eeuw bedacht.”

In de grote steden is het op sommige plekken zelfs zo erg geworden dat expats en ouderen drukke plekken gaan vermijden. In Utrecht bijvoorbeeld, waar na herinrichting van een singel 30 procent meer fietsers kwamen, en 30 procent minder auto’s. Dat meldt de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk.

Toch zijn er ook plekken waar het wel goed gaat, zoals de Waalsprong in Nijmegen en Merwede in Utrecht. Zo heeft de Waalsprong een extra fietsbrug gekregen zodat die wijk nu beter is verbonden met de stad. En daar profiteren veel mensen van, omdat de huizenprijzen in die wijk daardoor ook stijgen. Verder wordt er veel geïnvesteerd in buurtstallingen en stallingen bij stations en wordt er dubbel gebruik gemaakt van stallingen bij bedrijven en universiteiten.

(Snel)fietsroutes nog te veel een bijproduct

Sjors van Duren is onder andere adviseur op het gebied van snelfietsroutes. Maar die zijn momenteel financieel en beleidsmatig nog een ondergeschoven kindje. Dit komt omdat de aanleg en voorbereidingen ervan lang duren en het miljoenen kost. Toch zijn snelfietsroutes wat hem betreft allesbehalve een bijproduct: “Het is relatief goedkoop om mensen zo in de spits je stedelijk gebied in en uit te krijgen. Van één kilometer snelweg kun je ongeveer vijftig kilometer snelfietsroute aanleggen.” Het rijk moet hier meer aandacht aan besteden, vindt hij.

Dat infrastructuur voor fietsers relatief goedkoop is, beaamt wethouder Lot van Hooijdonk. Een derde van de automobilisten die over de ring van Utrecht rijdt, moet in de stad zelf zijn. Als al die automobilisten de fiets zouden pakken, zou dat al veel schelen. Het is voor hen ook nog eens veel goedkoper. Bovendien kan goede fietsinfrastructuur verschillende delen van de stad beter met elkaar verbinden. Maar de kosten die hiermee gemoeid zijn – waarschijnlijk honderden miljoenen euro’s – moeten ook vanuit de nationale overheid komen: “Bereikbaarheid van de grote steden is van nationaal belang, het rijk moet daaraan meebetalen. Het idee leeft dat de fiets iets kleins is, iets voor erbij. Dat is allang niet meer zo.”

Bron: Binnenlands Bestuur


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie prachtige beschreven fietsroutes in Gelderland en Groningen

Deze keer publiceren we een drietal routes die 'ouderwets' beschreven zijn. U print een routebeschrijving en volgt deze stap voor stap. Veel mensen geven tegenwoordig de voorkeur aan fietse…

Nieuws

De 5 mooiste e-bikefietsroutes van Nederland

Met een e-bike komt u verder, ziet u meer en zijn heuvels geen enkel probleem meer. Speciaal voor elektrische fietsen selecteerden wij wat langere routes van 40 tot 60 kilometer en met wat …

Nieuws

Politiek wil test met lichtgevende belijning op fietspaden

Gisteren werd een kunstzinnig lichtgevend fietspad bij Eindhoven geopend. In navolging daarvan wil de SP nu een proef in Overijssel met lichtgevende verf langs de randen van fietspaden of p…

Nieuws

Groningse start-up ontwikkelt ''ultieme waterfles'' voor op de fiets

Een tas of bidon meenemen op de fiets is bijna verleden tijd. De Groningse ondernemer Leonard Kollen maakte de Clipon: een waterfles die je op elke fiets kunt klemmen. Momenteel probeert hi…

Nieuws

Nieuw wereldrecord voor vrouwen: 365 km fietsen in zes uur

365 kilometer, dat is sinds zaterdag het wereldrecord over 6 uur fietsen voor vrouwen. Nieuwe recordhoudster is de Nijmeegse Ellen van Vugt. Ze fietste op een racebaan in de buurt van Aken …