Logo Fietsen123

Nieuws

Speed pedelec: zo zit het met de regels in 2017

maandag 27 juni, 2016

Van het totale aantal verkochte elektrische fietsen in Nederland is 1,2 procent een speed pedelec. Dit komt op een totaal aantal neer van 11.000. Maar wat zijn de regels voor deze snelle fiets?

Een speed pedelec is een snelle e-bike die soms snelheden van wel 45 km/u kan halen. Op dit moment gelden er voor de speed pedelec dezelfde regels als een elektrische fiets.

Dat zal in 2017 veranderen, want als je speed pedelec een voertuigsnelheid van 45 km/u kan halen, dan wordt deze bestempeld als bromfiets. Dat betekent dat dezelfde regels ook gehanteerd moeten worden: je moet minimaal 16 jaar zijn, je moet een helm dragen, je moet binnen de bebouwde kom op de rijbaan fietsen, de fiets moet een verzekeringsplaat hebben (dit kost ongeveer €100) en je moet in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs.

Kenteken gratis overzetten

Als je speed-pedelec een snorfietskenteken heeft, kun je deze in januari 2017 gratis laten overzetten naar een bromfietskenteken.

Regels bij onze buurlanden

Duitsland
In Duitsland is twee procent van de verkochte fietsen een speed pedelec. Hier is er wel duidelijke wetgeving; de speed pedelec valt namelijk onder de lichte motorrijwielen. In Duitsland gelden deze regels:

  • De speed pedelec moet voorzien zijn van een achteruitkijkspiegel
  • De kentekenplaat moet verlicht zijn als het donker is
  • De fiets moet een zijstandaard hebben en deze moet ingeklapt worden bij het wegrijden
  • Er mag vrijwel niet aan de fiets gesleuteld worden, omdat deze voor en na de typegoedkeuring aan alle eisen moet voldoen. Zo moet er minimaal 1 mm profiel op de band zitten en mogen stuur en zadel niet zomaar vervangen worden.
  • Een kinderzitje mag niet.
  • De speed pedelec moet voorzien zijn van remlicht en moet altijd verlichting aan hebben.
  • Er mag niet door eenrichtingsstraten de verkeerde kant worden ingereden. Ook niet wanneer de motor is uitgeschakeld.

België
Om de regels niet zo streng te maken als lichte motorrijwielen, zal men in België waarschijnlijk een extra bromfietsklasse maken, namelijk de S-Pedelec. Zo mag de speed pedelec dan wel op wegen komen waar de bromfiets niet is toegestaan.

Bron: verkeersnet.nl en rijksoverheid.nl


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Coronacrisis: we zijn niet vaker, maar wel verder gaan fietsen

Zeker 28 procent van alle verplaatsingen in Nederland gaat met de fiets, zo blijkt uit recente cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Nederland is verder gaan fietsen…

Nieuws

BOVAG: ‘Breng de speed pedelec terug naar het fietspad’

De verkoop van elektrische fietsen neemt toe, maar de speed pedelec blijft achter. Volgens BOVAG en RDC komt dit door te strenge regels. Het aantal verkochte speed pedelecs is de laatste ja…

Nieuws

Eindelijk een echte en vooral functionele fietscaravan

Een lange fietsvakantie van twee weken of een maand, het enige wat daar voor nodig is, is natuurlijk de fiets, reserveonderdelen en een goede slaapplaats. Dat laatste zal geen probleem ople…

Nieuws

Aantal fietsdoden hoger dan ooit

Het aantal verkeersdoden neemt af, maar het aandeel van fietsers daarin groeit. In 2017 kwamen voor het eerst meer fietsers dan automobilisten om het leven bij een verkeersongeval. Dit blij…

Nieuws

Verkeersgezondheid: de nieuwe verkeersveiligheid

Er moet een bredere benadering van het begrip verkeersveiligheid komen. De huidige definitie is te eenzijdig en laat verschillende positieve en negatieve gezondheidseffecten van mobiliteit …