Logo Fietsen123

Nieuws

Speed pedelec: zo zit het met de regels in 2017

maandag 27 juni, 2016

Van het totale aantal verkochte elektrische fietsen in Nederland is 1,2 procent een speed pedelec. Dit komt op een totaal aantal neer van 11.000. Maar wat zijn de regels voor deze snelle fiets?

Een speed pedelec is een snelle e-bike die soms snelheden van wel 45 km/u kan halen. Op dit moment gelden er voor de speed pedelec dezelfde regels als een elektrische fiets.

Dat zal in 2017 veranderen, want als je speed pedelec een voertuigsnelheid van 45 km/u kan halen, dan wordt deze bestempeld als bromfiets. Dat betekent dat dezelfde regels ook gehanteerd moeten worden: je moet minimaal 16 jaar zijn, je moet een helm dragen, je moet binnen de bebouwde kom op de rijbaan fietsen, de fiets moet een verzekeringsplaat hebben (dit kost ongeveer €100) en je moet in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs.

Kenteken gratis overzetten

Als je speed-pedelec een snorfietskenteken heeft, kun je deze in januari 2017 gratis laten overzetten naar een bromfietskenteken.

Regels bij onze buurlanden

Duitsland
In Duitsland is twee procent van de verkochte fietsen een speed pedelec. Hier is er wel duidelijke wetgeving; de speed pedelec valt namelijk onder de lichte motorrijwielen. In Duitsland gelden deze regels:

  • De speed pedelec moet voorzien zijn van een achteruitkijkspiegel
  • De kentekenplaat moet verlicht zijn als het donker is
  • De fiets moet een zijstandaard hebben en deze moet ingeklapt worden bij het wegrijden
  • Er mag vrijwel niet aan de fiets gesleuteld worden, omdat deze voor en na de typegoedkeuring aan alle eisen moet voldoen. Zo moet er minimaal 1 mm profiel op de band zitten en mogen stuur en zadel niet zomaar vervangen worden.
  • Een kinderzitje mag niet.
  • De speed pedelec moet voorzien zijn van remlicht en moet altijd verlichting aan hebben.
  • Er mag niet door eenrichtingsstraten de verkeerde kant worden ingereden. Ook niet wanneer de motor is uitgeschakeld.

België
Om de regels niet zo streng te maken als lichte motorrijwielen, zal men in België waarschijnlijk een extra bromfietsklasse maken, namelijk de S-Pedelec. Zo mag de speed pedelec dan wel op wegen komen waar de bromfiets niet is toegestaan.

Bron: verkeersnet.nl en rijksoverheid.nl


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen houdt de forens slank

Mensen die naar hun werk fietsen wegen gemiddeld vijf kilo minder dan hun collega’s die dagelijks in de auto stappen, hebben Britse onderzoekers ontdekt. Het onderzoek richtte zich op 72.99…

Nieuws

Vakantieplannen: drie fijne fietsbestemmingen

Zo langzaam maar zeker komen de vakantieplannen weer op tafel - en hoe heerlijk is dat! Als je zin hebt in een actieve en onvergetelijke vakantie, dan is een fietsvakantie misschien wel iet…

Nieuws

Vier mooie kerkenroutes

Een groot deel van ons erfgoed bestaat uit kerken. We hebben een aantal bijzondere routes uitgezocht langs allerlei verschillende kerken door heel Nederland. Veel fietsplezier! Het culturel…

Nieuws

Fietsen: een blik op de toekomst

De laatste jaren heeft de fiets een enorme transformatie ondergaan: nadat het ontwerp van de fiets bijna 200 jaar lang in grote lijnen hetzelfde is gebleven, heeft fietsinnovatie de laatste…

Blog

Bert blogt: Drie routes tussen Brabant en Limburg

Vorige week verbleven we in Helmond en we hebben natuurlijk de gelegenheid benut om daar in de buurt wat fietsroutes te verkennen. De omgeving bleek prachtig. Mooie open landschappen, heide…