De fietshelm: waarom je hem zou moeten dragen
Over de fietshelm wordt vaak gezegd dat hij vervelend zit of niet nodig is, terwijl hij juist zo belangrijk kan zijn in het verkeer. Mocht het namelijk zo zijn dat je op je hoofd valt, dan …
Nieuws
Friday 20 March, 2015
Het aantal oudere verkeersdeelnemers is de afgelopen jaren flink gestegen en neemt ook de komende decennia sterk toe. Door deze toenemende mobiliteit blijven ouderen langer actief. Maar met het stijgend aantal oudere verkeersdeelnemers groeit ook het aantal oudere verkeersslachtoffers. Wat is hier aan te doen?
In 2005 had 39 % van de vrouwen boven de 65, en 80 % van de vrouwen tussen de 45 en 65 jaar een rijbewijs. Bij mannen lag dit percentage voor beide leeftijdscategorieën op 90 %. Uitgaand van deze gegevens van cbs-webmagazine 2007 zijn er in 2040 zo’n 4 miljoen mensen boven de 65 jaar. Hiervan zal het merendeel dus geregeld autorijden.
Oudere bestuurders rijden minder vaak in slechte weersomstandigheden, hebben meestal veel rijervaring, handelen meer volgens de verkeersregels en zijn gemiddeld minder vaak onder invloed van alcohol dan jongere verkeersdeelnemers. Allemaal positieve zaken, maar aan de andere kant kunnen oudere verkeersdeelnemers functiestoornissen krijgen zoals vermindering van het gezichts-, gehoor- en reactievermogen en problemen bij het verdelen van de aandacht. Het groeiend aantal oudere automobilisten en de achteruitgang van motorische functies leveren dan ook een groter risico op een ongeval op. Gelukkig zijn er allerlei technische- en andere mogelijkheden om deze functiestoornissen te compenseren, zodat er geen reden is om niet (meer) deel te nemen aan het verkeer.
Ouderen zijn fysiek kwetsbaarder dan jongeren en lopen, ook in de auto, sneller ernstig letsel op. Autogordels en (zij)airbags voor automobilisten kunnen helpen het aantal ernstige letsels te beperken. De overheid, Veilig Verkeer Nederland en andere partijen geven tips en informatie en organiseren opfriscursussen waarin automobilisten hun rijvaardigheid en rijgedrag kunnen toetsen en eventueel via wat (rij)lessen kunnen bijspijkeren. Voorbeelden van cursussen zijn bijvoorbeeld de BROEM-rijvaardigheidsrit, de scootmobielcursus, de cursus Veilig mobiel op de fiets (door de Fietsschool van de Fietsersbond). Veilig Verkeer Nederland maakt het automobilisten gemakkelijk met de online verkeerstest en de opfriscursus.
Bijna 80 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt omdat een bestuurder is afgeleid, meestal door gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden. Het is bewezen dat door bijvoorbeeld bellen in de auto het waarnemingsvermogen en de rijprestaties minder worden. Verkeerstekens worden gemist en afstanden en gevaarlijke situaties niet goed ingeschat. Kijk maar eens op de weg: je ziet het vaak meteen wanneer een bestuurder druk bezig is met telefoon of andere apparatuur: de auto slingert, rijdt erg langzaam of juist te snel. Jaarlijks vallen hierdoor tientallen doden en honderden ernstig gewonden.
Lees ook: Mobiele ouderen kwetsbaarder in het verkeer