Nieuws

Hoe goed is onze verkeerskennis?

vrijdag 20 maart, 2015

Hoe goed is uw verkeerskennis? Denk u nog goed op de hoogte te zijn van de huidig geldende verkeersregels, of zou een bijspijkercursus niet verkeerd zijn? Veilig Verkeer Nederland deed afgelopen jaar een panelonderzoek naar de verkeersregelkennis. Een zelfevaluatie op verkeerskennis werd gecombineerd met een evaluatie van praktijkritten. De uitkomsten zijn interessant!

Zelf tevreden

975 panelleden spraken zich uit over de eigen regelkennis, een respons van 72%. Het panel geeft zichzelf een rapportcijfer van 7,7 voor haar kennis van de verkeersregels. Maar liefst 97% beoordeelt de eigen regelkennis als ‘goed’ of ‘voldoende’. De veronderstelling dat de kennis achteruit zou gaan, wordt tegengesproken. Men vindt dat er wat dat betreft vrijwel geen verschil is tussen mensen ouder en jonger dan 50 jaar.

Opfrissen

De helft van het panel vindt dat periodiek opfrissen van verkeersregels verplicht zou moeten worden. Men is van mening dat niet alle wijzigingen de mensen bereiken, en dat nieuwe regels niet altijd duidelijk worden gecommuniceerd naar weggebruikers. Het panel wil graag dat Veilig Verkeer Nederland het ze makkelijker maakt om bij te blijven qua regelgeving. 90% wenst laagdrempeliger informatie over wijzigingen.

Meer online

Het panel gebruikt nu nog voornamelijk traditionele, offline bronnen om qua kennis bij te blijven, zoals de krant. Het merendeel wenst dit soort informatie echter liever via online kanalen te ontvangen, zoals via een overzichtelijke website, online opfriscursus of gerichte e-mails over regelwijzigingen in het verkeer.

Verplicht

VVN heeft gevraagd aan wie een opfriscursus gericht zou moeten zijn. Van het panel vindt 87% dat alle weggebruikers de doelgroep moeten zijn, en 10% beperkt zich tot bestuurders van motorvoertuigen. De suggestie dat deze informatie alleen gericht zou moeten zijn op de seniore weggebruiker krijgt geen steun. Of het verplicht zou moeten zijn om verkeerswijzigingen periodiek bij te houden, verdeelt het panel 50/50.

Evaluatie van de praktijk

Als we de panelleden mogen geloven, staat het er goed voor met de verkeerskennis. Maar blijkt dat ook uit de praktijk? Een evaluatie van praktijkritten tijdens rijvaardigheidstrainingen van VVN in 2013 geeft een beeld. Het laat zien wat deelnemers (senioren) aan een opfriscursus in de praktijk goed afgaat en waar ze meer moeite mee hebben. De deelnemers varieerden in leeftijd van 51 tot 93 jaar (gemiddelde leeftijd 73 jaar). Een derde prima Van de groep die heeft deelgenomen, heeft een derde (om precies te zijn 34%) de opfriscursus prima volbracht. Op basis van de uitkomsten van de zelfevaluatie is dit misschien te zien als een enigszins mager resultaat. Daarbij aangetekend dat iedereen aan het panel kan deelnemen en dat de opfriscursus alleen door ouderen is gevolgd.

Adviezen

  • De meeste deelnemers kregen adviezen over het kijken. Maar liefst 38% keek niet goed of niet voldoende. Een basis voor verkeersdeelname is goed kijken – er wordt flink op gehamerd tijdens rijlessen, en terecht natuurlijk.
  • 16% van de deelnemers kreeg adviezen die gericht waren op de snelheid. Denk aan matiging van snelheid, of aanpassing van de snelheid aan het overige verkeer.
  • 11% van de deelnemers werd geadviseerd meer te rijden om meer ervaring op te doen in het verkeer. Dat helpt vaak om zekerder in het verkeer te worden en minder fouten te maken.
  • 5% had moeite altijd de aandacht bij het verkeer te houden en kreeg daar opmerkingen over.
  • Verder werden er adviezen gegeven over rust en over stopgedrag.
Goed (%) Voldoende (%) Aandacht (%)
Bediening 82,1 15 2,9
Wegrijden 78 19,5 2,5
Volgen bochten / rechte weg 71,5 21,1 7,4
Kruising 50,6 35,3 14,1
Afslaan 49,6 37,8 12,6
In- en uitvoegen / rijstrookwissel 47,8 39,5 12,7
Inhalen en voorbijgaan 58,6 36,2 5,2
Gedrag buiten bebouwde kom 72,9 25,4 1,7
Gedrag op rotonde 62,5 30,6 6,9
Rijden in 30km gebied 56,2 35,7 8,1
Kijkgedrag 42,4 41,6 16
Bijzondere verrichtingen 60,5 36,9 2,5


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Wat betekenen de kleurcodes en waarschuwingen van het KNMI?

Regelmatig hoort u dat er code geel, oranje of rood is afgegeven door het KNMI voor extreem weer. Maar wat betekenen deze codes eigenlijk en wanneer wordt er een weeralarm afgegeven? Per pr…

Nieuws

De automatische e-bike: nog een zorg minder

De e-bike is hét perfecte en milieuvriendelijke alternatief om het drukke stadsverkeer te trotseren en prachtige fietstochten te maken. De opkomst van de e-bike heeft het fietsen de afgelop…

Nieuws

Ontdek de Duitse cultuur en natuur per fiets

​Een fietsvakantie is perfect om op actieve wijze een kleine culturele ontdekkingsreis te ondernemen. Bijvoorbeeld in Duitsland: wie denkt dat de Duitse tradities niet verder gaan dan het O…

Nieuws

Nominaties Fiets en E-bike van het Jaar 2014 bekend

Tijdens het eerste weekend van februari beoordeelde de vakjury van de verkiezing Fiets en E-Bike van het Jaar, 11 fietsen en 27 e-bikes. Er werden drie genomineerden geselecteerd in beide c…

Nieuws

Warm gekleed op de fiets

Met de winterperiode in aantocht laten veel mensen hun fiets staan. Eigenlijk zonde, want met de juiste kleding kun je zelfs met temperaturen rond het vriespunt nog lekker rondfietsen. Onde…