Logo Fietsen123

Nieuws

Hoe betrouwbaar zijn buienradars?

Tuesday 14 March, 2023

Onder de vele weer-apps en -sites zijn buienradars als Buienradar en Buienalarm erg populair. Maar hoe betrouwbaar zijn die eigenlijk in de praktijk?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen… Veel gebruikers van buienradars zullen uit persoonlijke ervaring zeggen: ze zijn zeker niet altijd betrouwbaar. Je zal degenen de kost moeten geven die na het raadplegen van een buienradar met vertrouwen op goed weer een lekker stukje zijn gaan fietsen. Om vervolgens natgeregend te zijn door een pittige plensbui. Anderen zijn juist met frisse tegenzin thuisgebleven van een fietstripje naar het strand in verband met de verwachte regen. Om ’s avonds op het nieuws te horen dat het prachtig strandweer was. Kortom: de voorspellende gaven van buienradars zijn niet altijd even goed. Tijd dus om eens te kijken hoe dat komt.

Zo werkt het

Een buienradar, of neerslagradar, werkt met behulp van radiopulsen, zoals die ook gebruikt worden om bijvoorbeeld vliegtuigen te detecteren. Deze pulsen, met een specifieke frequentie, kaatsen tegen regendruppels -in of vlak onder wolken- en sturen een echo terug naar de radarinstallatie. Dit gebeurt vanaf verschillende weerradarstations in Nederland, België en andere landen in Europa. Door de gegevens van de verschillende stations te combineren, kan een globaal overzicht van neerslag binnen en buiten de grenzen van Nederland worden weergegeven op een computerkaart.

Zo’n kaart zie je bijvoorbeeld op de homepagina van www.buienradar.nl De animatie die met behulp van de radarinformatie wordt gemaakt, geeft huidige- en te verwachten buien weer. Lichte neerslag krijgt een witte kleur, zwaardere een meer blauwe en zeer stevige regen- en onweersbuien zijn rood.

Wat kan een buienradar wel en niet?

Een buienradar is een handig stuk gereedschap maar heeft helaas wel een aantal beperkingen:

  • Een betrouwbare scan van buien reikt maximaal zo’n honderd kilometer ver. Dat heeft te maken met de kromming van de Aarde, waardoor scans die verder reiken op een gegevens moment boven de wolken met neerslag uitkomen.
  • De radar kan gestoord worden door obstakels, zoals elektriciteitsmasten. Maar ook, opvallend genoeg, door zware buien in de directe omgeving. In dat laatste geval wordt neerslag die verder weg is, niet goed gedetecteerd. Nadat een zware bui is overgetrokken, denk je dan veilig de weg op te kunnen met de fiets. Maar daarna regen je alsnog nat door de niet waargenomen bui die achter de zware bui zat.
  • Soms worden verwachte buien onterecht gemeld aan de hand van valse echo’s uit de atmosfeer. Een goed voorbeeld daarvan zijn de op zee razendsnel opduikende en weer verdwijnende ‘buitjes’.
  • Soms kunnen regendruppels bij hoge temperaturen al verdampt zijn voordat ze helemaal beneden aankomen. Dat gebeurt regelmatig bij lichte buien.
  • Buien komen niet altijd netjes over de kaart aangeschoven. Plaatselijke buien ontstaan spontaan en kunnen ook net zo spontaan weer verdwijnen. Deze zijn dus niet goed te voorspellen.
  • Motregen wordt gewoonlijk niet gedetecteerd door buienradars. Wel wordt er soms op een aparte kaart een voorspelling voor motregen gegeven, maar die komt met behulp van een andere waarnemingsmethode tot stand.
  • Weerkaarten worden regelmatig aangepast aan de actualiteit, maar als je het venster van je internetbrowser niet ververst (met F5 of het cirkelpijltje), blijf je de oude waarden zien. Controleer dan ook altijd even de tijd bij de weerkaart.

Conclusie

Informatie van buienradars is over het algemeen best wel goed betrouwbaar, maar 100% wordt zeker niet gehaald. Houd er daarom rekening mee dat er soms een onverwachte bui kan langskomen: vooral als het al buiig weer is.

Door: Alex Wit