Logo Fietsen123

Nieuws

Hobbelig fietsen in Letland

woensdag 11 maart, 2009

De 'Reisgids' van de Consumentenbond (maart 2009) test fietsroutes in het Gauja National Park in Letland. Met als uitgangspunt het stadje Cesis. Op gehuurde ATB's met brede banden. De fietsverhuurders verhuren alleen dit type fietsen, omdat ze weten, dat wegglijden in rul zand en stenen op de weg te verwachten zijn. Want een groot deel van de paar bestaande fietsroutes gaan voor het overgrote deel over ongeplaveide wegen. RibbelsIn totaal maakt Jeanette van Ditzhuijzen vijf tochten met afstanden van 40 km (tweemaal), 15 km, 12 km en 42 km. De eerste - zelf op de kaart geplande - fietstocht in zuid-oostelijke richting naar Ramuli begon goed. Maar er blijkt toch slechts 14 km van de 40 km geasfalteerd'te zijn. En daarna volgt een erg hobbelige weg met ribbels gedurende 7 km. De tweede tocht, een bestaande en officieel uitgezette fietsroute, biedt hetzelfde patroon. 'Hij is ingetekend op een kaart, die bij de VVV's verkrijgbaar is en dan mag je toch verwachten dat de wegen enigszins acceptabel zijn, Maar helaas. Vanaf het moment dat het asfalt ophoudt, begint de ellende. Hobbelen en zigzaggen over de weg in een wanhopige poging om zoveel mogelijk gladde stukken onder de wielen te krijgen. Van het landschap krijgen we nauwelijks iets mee, zo geconcentreerd zijn we op de ribbels in het wegdek'.

BoomwortelsJeanette besluit het anders aan te pakken. Twee korte ritjes van 15 en 12 km om de rivier eens goed te bekijken en de beroemde zandstenen rotsen. Dat blijkt goed te doen, het blijken aardige tochtjes en deze twee routes krijgen dan ook een hogere waardering. De slotroute, de bewegwijzerde fietsroute naar Valmiera, gaat grotendeels door het bos. Het blijkt aanvankelijk nog redelijk te gaan, maar daarna krijgen boomwortels op de bospaden de overhand. De hele tweede helft van de route kent zo'n slecht wegdek.

Niet echt geschiktDe Reisgids concludeert daarom aan het eind van het artikel: 'Dit park is niet echt geschikt voor fietstochten. Een paar korte tochtjes zijn prima, maar verder kunt u er beter gaan wandelen of kanoën'.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De fiets: hét middel om ons land leefbaar te houden

Er verandert veel op het gebied van mobiliteit in Nederland: er worden steeds meer maatregelen tegen automobilisten en in het voordeel van fietsers genomen. Het gaat de goede kant op met fi…

Nieuws

Ook blauwe parkeerschijf voor fietsen?

De afgelopen 20 jaar is het fietsgebruik in Amsterdam sterk gegroeid. In de stad worden bijna 50 procent van de verplaatsingen met de fiets gedaan. Ongeveer 15 procent van de fietsen op str…

Nieuws

Minder boetes voor fietsen zonder licht

Vorig jaar zijn er in totaal 25.733 fietsers bekeurd voor het rijden zonder licht. Dat is een flinke daling ten op zichte van het jaar daarvoor, toen werden er nog 44.372 boetes uitgeschrev…

Nieuws

Half jaar langer leven door te fietsen

Fietsen is reuze gezond, dat weten we natuurlijk allemaal. Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht is nu gebleken dat Nederlanders die regelmatig fietsen gemiddeld een half jaar lange…

Nieuws

Helmdracht en helmplicht: de waarheid over de fietshelm

Gaan fietsers zich roekelozer gedragen door het dragen van een fietshelm? En zal een helmplicht leiden tot een afname van het aantal fietsers? Noorse wetenschappers onderzochten de effecten…