Logo Fietsen123

Dossier: Fietsen naar Santiago de Compostela

Fietsen naar Santiago de Compostela: Fiets onder de loep

donderdag 29 juni, 2017

Op een opoefiets naar Santiago de Compostela; het kan natuurlijk best, maar echt comfortabel zal het niet zijn. En weet u waarom trommelremmen worden afgeraden? Of waarom een spiegel zo belangrijk is? In dit artikel leest u alles over het stalen ros van de fietspelgrim.

Trekkingfiets

Verreweg de meeste fietspelgrims kiezen voor een zogeheten trekkingfiets: een stevig gebouwde maar niet te zware fiets met minimaal 24 versnellingen en voor- en achterdragers voor de bagage. Kies voor een fiets van een gerenommeerd merk als Batavus, Giant, Gazelle of Koga Miyata. U bent wat meer geld kwijt dan wanneer u voor een stuntaanbieding kiest, maar daar krijgt u geen spijt van. De kwaliteit van de fiets is beter, en gezien de lengte van uw tocht is dat geen overbodige luxe.

Tegenwoordig is bijna alles online te koop, en dat geldt ook voor fietsen. Realiseer u echter dat u een tocht van zo’n 2.500 kilometer voor de boeg heeft; een goed ‘zittende’ fiets is essentieel voor het welslagen van uw avontuur. Oriënteer u dus goed – en dat kan prima online – en ga daarna naar een goede fietsenmaker om de fiets te laten aanmeten. Dat aanmeten is ontzettend belangrijk: een te groot of te klein frame is vragen om blessures.

Stuur en zadel

Bijna alle langeafstandsfietsers zweren bij een lederen zadel. Dat komt doordat een lederen zadel zich zet naar uw zitvlak. Houd er wel rekening mee dat het zadel in eerste instantie erg stug aanvoelt en helemaal niet lekker zit. In de loop van uw trainingsperiode zal het zadel zich echter aan u overgeven waarna u een zadel voor het leven hebt.

Voor wat betreft het stuur zijn de meningen verdeeld. De een zweert bij een vlinderstuur, de ander vindt een recht stuur met zogeheten handlebars het summum. Belangrijk is in ieder geval dat het stuur de mogelijkheid biedt af en toe eens van houding te wisselen. Verder moet het stuur ruimte genoeg hebben voor een stuurtas met kaarthouder. Vraag uw fietsenmaker of u verschillende sturen uit mag proberen; een goede fietsenmaker doet hier niet moeilijk over.

Als u er qua zadel en stuur uit bent, komt het volgende: de afstelling. Voor de ideale hoogte van en afstand tussen stuur en zadel kunt u ook bij uw fietsenmaker terecht. Neem hier de tijd voor, want wanneer deze afstellingen niet in orde zijn, kan dat nek-, rug- en schouderklachten geven.

Remmen

Trommelremmen, velgremmen, schijfremmen; wat is wijsheid? De voorkeur gaat uit naar velgremmen (remblokjes) of schijfremmen; trommelremmen worden bij veelvuldig remmen te warm. Velgremmen zijn goedkoper dan schijfremmen, maar ook kwetsbaarder: bij nat weer is de werking minder en na een paar fikse afdalingen met veel remwerk moeten ze worden vervangen. Met schijfremmen is gedoseerd remmen makkelijker, zelfs als het regent. Verder vragen deze remmen weinig onderhoud. De meeste nieuwe trekkingfietsen zijn standaard al uitgerust met schijfremmen.

Helm en spiegel

Zo! De fiets is er klaar voor, en u ook. Of nog niet helemaal? Wat u onderweg ook gaat beleven, uw veiligheid moet altijd voorop staan. U zult de weg vaak met automobilisten moeten delen, dus zicht op achteropkomend verkeer is geen overbodige luxe. Monteer daarom voor uw vertrek een spiegel op uw stuur. In het kader van diezelfde veiligheid is een goede fietshelm onontbeerlijk. Het is misschien even wennen, maar als u een schuiver maakt doordat u even een kuil over het hoofd zag, zult u er toch blij mee zijn.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Duitsers fietsen het liefst in Nederland

Nederland is weer uitgeroepen tot de favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen voor Duitse fietsers. Dit heeft de Duitse fietsclub ADFC bekend gemaakt. Voorgaande jaren waren Oostenrijk, …

Nieuws

Fietsknooppunten in België

Bij het fietsknooppuntennetwerk denken we vaak aan Nederland. Niet zo vreemd als je bedenkt dat Nederland wordt gezien als het fietsland van de wereld. Maar wist je dat het knooppuntennetwe…

Nieuws

Bert blogt: De onverschillige fietser

Bert blogt over fietsgevaren, fietsongelukken en onverschilligheid. Het is een uur of twee, de zon schijnt en Margaret en ik rijden op de Beeklaan, de uitvalsweg vanuit Hillegom naar de pro…

Nieuws

Onderzoek: driekwart Nederland wil smartphone op de fiets verbieden

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu werkt aan een wettelijk verbod op smartphonegebruik op de fiets en in dat kader deed haar ministerie alvast een onderzoek. Wat blijkt: driekwar…

Blog

Bert blogt: nog meer schade en schande

Dit is het tweede blog over de risico's en de gevaren die de argeloze fietser belagen. In het eerste blog vertelde ik over de verstrekkende gevolgen van een ongeval, het belang van het voor…