Logo Fietsen123

Dossier: Fietsen naar Santiago de Compostela

Fietsen naar Santiago de Compostela: Fiets onder de loep

Thursday 29 June, 2017

Op een opoefiets naar Santiago de Compostela; het kan natuurlijk best, maar echt comfortabel zal het niet zijn. En weet u waarom trommelremmen worden afgeraden? Of waarom een spiegel zo belangrijk is? In dit artikel leest u alles over het stalen ros van de fietspelgrim.

Trekkingfiets

Verreweg de meeste fietspelgrims kiezen voor een zogeheten trekkingfiets: een stevig gebouwde maar niet te zware fiets met minimaal 24 versnellingen en voor- en achterdragers voor de bagage. Kies voor een fiets van een gerenommeerd merk als Batavus, Giant, Gazelle of Koga Miyata. U bent wat meer geld kwijt dan wanneer u voor een stuntaanbieding kiest, maar daar krijgt u geen spijt van. De kwaliteit van de fiets is beter, en gezien de lengte van uw tocht is dat geen overbodige luxe.

Tegenwoordig is bijna alles online te koop, en dat geldt ook voor fietsen. Realiseer u echter dat u een tocht van zo’n 2.500 kilometer voor de boeg heeft; een goed ‘zittende’ fiets is essentieel voor het welslagen van uw avontuur. Oriënteer u dus goed – en dat kan prima online – en ga daarna naar een goede fietsenmaker om de fiets te laten aanmeten. Dat aanmeten is ontzettend belangrijk: een te groot of te klein frame is vragen om blessures.

Stuur en zadel

Bijna alle langeafstandsfietsers zweren bij een lederen zadel. Dat komt doordat een lederen zadel zich zet naar uw zitvlak. Houd er wel rekening mee dat het zadel in eerste instantie erg stug aanvoelt en helemaal niet lekker zit. In de loop van uw trainingsperiode zal het zadel zich echter aan u overgeven waarna u een zadel voor het leven hebt.

Voor wat betreft het stuur zijn de meningen verdeeld. De een zweert bij een vlinderstuur, de ander vindt een recht stuur met zogeheten handlebars het summum. Belangrijk is in ieder geval dat het stuur de mogelijkheid biedt af en toe eens van houding te wisselen. Verder moet het stuur ruimte genoeg hebben voor een stuurtas met kaarthouder. Vraag uw fietsenmaker of u verschillende sturen uit mag proberen; een goede fietsenmaker doet hier niet moeilijk over.

Als u er qua zadel en stuur uit bent, komt het volgende: de afstelling. Voor de ideale hoogte van en afstand tussen stuur en zadel kunt u ook bij uw fietsenmaker terecht. Neem hier de tijd voor, want wanneer deze afstellingen niet in orde zijn, kan dat nek-, rug- en schouderklachten geven.

Remmen

Trommelremmen, velgremmen, schijfremmen; wat is wijsheid? De voorkeur gaat uit naar velgremmen (remblokjes) of schijfremmen; trommelremmen worden bij veelvuldig remmen te warm. Velgremmen zijn goedkoper dan schijfremmen, maar ook kwetsbaarder: bij nat weer is de werking minder en na een paar fikse afdalingen met veel remwerk moeten ze worden vervangen. Met schijfremmen is gedoseerd remmen makkelijker, zelfs als het regent. Verder vragen deze remmen weinig onderhoud. De meeste nieuwe trekkingfietsen zijn standaard al uitgerust met schijfremmen.

Helm en spiegel

Zo! De fiets is er klaar voor, en u ook. Of nog niet helemaal? Wat u onderweg ook gaat beleven, uw veiligheid moet altijd voorop staan. U zult de weg vaak met automobilisten moeten delen, dus zicht op achteropkomend verkeer is geen overbodige luxe. Monteer daarom voor uw vertrek een spiegel op uw stuur. In het kader van diezelfde veiligheid is een goede fietshelm onontbeerlijk. Het is misschien even wennen, maar als u een schuiver maakt doordat u even een kuil over het hoofd zag, zult u er toch blij mee zijn.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Vier prachtige vestingroutes

Nederland kent een aantal goed bewaarde vestingwerken, waar je de (oorlogs)geschiedenis nog altijd goed kunt zien. Wij hebben vier prachtige routes door heel Nederland voor je geselecteerd.…

Nieuws

Premie zorgverzekering stijgt naar 100 euro

Nederlanders zijn volgend jaar gemiddeld 100 euro per maand kwijt aan premie voor de basiszorgverzekering. Dat is ongeveer 3 euro meer dan in 2015, aldus de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)…

Nieuws

VVN waarschuwt voor onveilige fietspaden

Het wordt steeds onveiliger op de Nederlandse fietspaden. Jaarlijks belanden zo’n 65.000 fietsers op de eerste hulp na een ongeval. Dat concludeert Veilig Verkeer Nederland (VVN). Er zijn e…

Nieuws

Politie gaat controleren op snelheid elektrische fietsen

De politie in België gaat de populaire elektrische fiets op snelheid controleren. Dat heeft minister Jan Jambon geantwoord op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Veli Yü…

Nieuws

Groep artsen breekt lans voor verplichte fietshelm

Nergens ter wereld wordt zoveel gefietst als in Nederland. En waar veel gefietst wordt, gebeuren ook veel fietsongelukken. Er raken veel meer fietsers gewond in het verkeer dan op voorhand…