Nieuws
Heb je iets aan buienradars?
Tuesday 7 October, 2025
Als de regenbuien weer overtrekken in de herfst is het erg handig te weten wanneer en waar dat ongeveer is. Zo hou je het tenminste droog op de fiets. Maar werken buienradars echt wel goed?

Er zijn aardig wat weer-apps en -sites die regenbuien voorspellen, zoals Buienradar en Buienalarm. Ze gebruiken verschillende technieken, zoals radars, om te voorspellen waar buien zich bevinden en wanneer ze over een bepaald gebied trekken. Erg handig, want zo kun je -hopelijk- zien wanneer het veilig genoeg is om droog een fietstochtje te maken. Toch zijn de voorspellende gaven van buienradars lang niet altijd even goed.
Zo werkt het
Een buienradar, of neerslagradar, werkt met behulp van radiopulsen, zoals die ook gebruikt worden om bijvoorbeeld vliegtuigen te detecteren. Deze pulsen, met een specifieke frequentie, kaatsen tegen regendruppels in of vlak onder wolken en sturen een echo terug naar de radarinstallatie. Dit gebeurt vanaf verschillende weerradarstations in Nederland, België en andere landen in Europa. Door de gegevens van de verschillende stations te combineren, kan een globaal overzicht van neerslag binnen en buiten de grenzen van Nederland worden weergegeven op een computerkaart.
Zo’n kaart zie je bijvoorbeeld op de homepagina van www.buienradar.nl De animatie die met behulp van de radarinformatie wordt gemaakt, geeft huidige- en te verwachten buien weer. Lichte neerslag krijgt een witte kleur, zwaardere een meer blauwe en zeer stevige regen- en onweersbuien zijn rood.
Wat kan een buienradar wel en niet?
Een buienradar is een handig stuk gereedschap om te voorspellen of je droog kan fietsen, maar heeft helaas wel een aantal beperkingen:
- Een betrouwbare scan van buien reikt maximaal zo’n honderd kilometer ver. Dat heeft te maken met de kromming van de Aarde, waardoor scans die verder reiken op een gegeven moment boven de wolken met neerslag uitkomen.
- De radar kan gestoord worden door obstakels, zoals elektriciteitsmasten. Maar ook opvallend genoeg door zware buien in de directe omgeving. In dat laatste geval wordt neerslag die verder weg is niet goed gedetecteerd. Nadat een zware bui is overgetrokken, denk je dan misschien veilig de weg op te kunnen met de fiets, maar daarna regen je alsnog nat door de niet waargenomen bui die achter de zware bui aankwam.
- Soms worden verwachte buien onterecht gemeld aan de hand van valse echo’s uit de atmosfeer. Een goed voorbeeld daarvan zijn de soms op zee razendsnel opduikende en weer verdwijnende ‘buitjes’, vaak bij warm weer.
- Soms kunnen regendruppels bij hoge temperaturen al verdampt zijn voordat ze op de grond aankomen. Dat gebeurt regelmatig bij lichte buien.
- Buien komen niet altijd netjes over de kaart aangeschoven. Plaatselijke buien ontstaan spontaan en kunnen ook net zo spontaan weer verdwijnen. Deze zijn dus niet goed te voorspellen.
- Motregen wordt gewoonlijk niet gedetecteerd door buienradars. Wel wordt er soms op een aparte kaart een voorspelling voor motregen gegeven, maar die komt met behulp van een andere waarnemingsmethode tot stand.
- Weerkaarten worden regelmatig aangepast aan de actualiteit, maar als je het venster van je internetbrowser op je pc of laptop niet ververst (met F5 of het cirkelpijltje), blijf je de oude waarden zien. Controleer dan ook altijd even de tijd bij de weerkaart.
De conclusie
Informatie van buienradars is over het algemeen redelijk goed betrouwbaar, maar 100% wordt zeker niet gehaald. Hou er daarom rekening mee wanneer je wilt gaan fietsen dat er soms een onverwachte bui kan langskomen: vooral als het al buiig weer is.
Fotocredit: WikimediaCommons/Smiley.toerist