Logo Fietsen123

Nieuws

Gladheid: waar wordt gestrooid en wie is aansprakelijk?

donderdag 12 januari, 2017

Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je valt op een niet of slecht gestrooid fietspad? We zochten het voor je uit.

De gladheid te lijf: hoe, waar, wanneer?

Gemeenten zijn niet verplicht alle wegen en (fiets)paden te strooien of sneeuwvrij te houden. Over het algemeen kiezen gemeenten voor gladheidsbestrijding op hoofdwegen: wegen waar dagelijks veel verkeer komt. De Fietsersbond heeft op zijn website een aantal aandachtspunten voor gladheidsbestrijding voor fietsroutes op een rijtje gezet:

  • Pekel strooien bij verwachte gladheid of ijzel, het eerst op bruggen en andere vorstgevoelige plaatsen
  • Pekel strooien bij verwachte sneeuw – ná de sneeuwval vegen of borstelen
  • Fietsroutes moeten met prioriteit worden behandeld: binnen 3,5 uur. Reden: in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur zijn er zo’n 2,5 miljoen fietsers op pad en dat is volgens de Fietsersbond meer dan het aantal auto’s op de weg
  • Geef via de gemeentewebsite en via sociale media informatie over strooitijden en -routes, liefst met behulp van kaartmateriaal

Strooiplannen en gladheid melden

Hoewel nog niet alle gemeenten hun strooiplan online bekendmaken, is steeds beter te achterhalen waar de gemeente precies strooit. De Fietsersbond vraagt jaarlijks bij alle gemeenten het strooiplan op en verwerkt deze gegevens in hun routeplanner (vink ‘strooiroutes’ aan).

Kom je zelf een glad fietspad tegen en vind je dat daar echt gestrooid had moeten worden? Maak daar dan melding van bij de Fietsersbond: zij registreren elk jaar de knelpunten en manen gemeenten beter te strooien of te vegen.

Toch gevallen... wie is aansprakelijk?

De gemeente is er als wegbeheerder verantwoordelijk voor dat de openbare wegen en (fiets)paden in goede staat zijn en blijven. Maak je een schuiver doordat er een gat in het wegdek zit, dan is het heel goed mogelijk dat de schade op de gemeente kan worden verhaald. Bij gladheid ligt het verhaal anders: het probleem zit 'm namelijk niet in het wegdek zelf. De gemeente is alleen aansprakelijk als blijkt dat zij als wegbeheerder onvoldoende zorg heeft betracht bij het voorkomen of opheffen van de gladheid.

Aantonen aansprakelijkheid

  • Ten eerste moet je aantonen dat de gemeente op de hoogte had moeten zijn van de gevaarlijke situatie. Dat is niet al te ingewikkeld: als wegbeheerder houdt de gemeente de weerberichten echt wel in de gaten.
  • Ten tweede moet je aannemelijk maken dat tussen het ontstaan van de gladheid en jouw valpartij zoveel tijd is verstreken dat de gemeente ruim de tijd had de gladheid te bestrijden. Precies hier wringt de schoen, want welke wegen hadden het eerst moeten worden gestrooid, hoeveel geld had de gemeente hier redelijkerwijs aan moeten besteden, waarom is gekozen voor pad A en niet voor pad B en ga zo maar even door. Het zijn vragen die alles te maken hebben met gemeentelijk beleid en daar blijft de burgerlijke rechter liever van af. Wil je je zaak tegen de gemeente winnen, dan moet je bijvoorbeeld bewijzen dat de gemeente tijd genoeg had om álle fietspaden te borstelen. Het is in dit soort zaken bijzonder lastig met hard bewijs te komen.

Houd het veilig

Ben je niet zo bang aangelegd en stap je ook bij sneeuw en gladheid gewoon op de fiets? Houd dan in elk geval deze tips in de gaten en houd het veilig - voor jezelf én voor je medeweggebruikers.

Bron: de Fietsersbond


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Op z’n Vlaams

Limburg, de Kempen en de Vlaamse kust bieden prachtige fietsroutes om de omgeving te verkennen. U vindt er vele rustige dorpjes, kastelen en mooie vergezichten over land en water. We belich…

Fietsvakanties

Bretagne: verrassend veelzijdig, verrassend bijzonder

Wie denkt dat Bretagne vooral vanwege zijn unieke kustlijn de moeite waard is, moeten we toch gauw uit de droom helpen. De kust is inderdaad prachtig, maar het binnenland is minstens zo bij…

Nieuws

Fiets stallen bij het station: het blijft een mission impossible

Uw fiets parkeren bij een van de stations in Nederland? Het blijft een hele klus om een plekje te vinden. Daarnaast wordt het tekort aan stallingsplaatsen de komende jaren alleen maar grote…

Nieuws

Eisen helm snelle e-bike bekend

Vanaf 1 januari 2017 geldt voor de berijder van de speed pedelec – de e-bike tot 45 kilometer per uur – een helmplicht. De nieuw ontwikkelde helm ziet eruit als een fietshelm, maar de speci…

Nieuws

Eindelijk een echte en vooral functionele fietscaravan

Een lange fietsvakantie van twee weken of een maand, het enige wat daar voor nodig is, is natuurlijk de fiets, reserveonderdelen en een goede slaapplaats. Dat laatste zal geen probleem ople…