Nieuws

Gladheid: waar wordt gestrooid en wie is aansprakelijk?

donderdag 12 januari, 2017

Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je valt op een niet of slecht gestrooid fietspad? We zochten het voor je uit.

De gladheid te lijf: hoe, waar, wanneer?

Gemeenten zijn niet verplicht alle wegen en (fiets)paden te strooien of sneeuwvrij te houden. Over het algemeen kiezen gemeenten voor gladheidsbestrijding op hoofdwegen: wegen waar dagelijks veel verkeer komt. De Fietsersbond heeft op zijn website een aantal aandachtspunten voor gladheidsbestrijding voor fietsroutes op een rijtje gezet:

  • Pekel strooien bij verwachte gladheid of ijzel, het eerst op bruggen en andere vorstgevoelige plaatsen
  • Pekel strooien bij verwachte sneeuw – ná de sneeuwval vegen of borstelen
  • Fietsroutes moeten met prioriteit worden behandeld: binnen 3,5 uur. Reden: in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur zijn er zo’n 2,5 miljoen fietsers op pad en dat is volgens de Fietsersbond meer dan het aantal auto’s op de weg
  • Geef via de gemeentewebsite en via sociale media informatie over strooitijden en -routes, liefst met behulp van kaartmateriaal

Strooiplannen en gladheid melden

Hoewel nog niet alle gemeenten hun strooiplan online bekendmaken, is steeds beter te achterhalen waar de gemeente precies strooit. De Fietsersbond vraagt jaarlijks bij alle gemeenten het strooiplan op en verwerkt deze gegevens in hun routeplanner (vink ‘strooiroutes’ aan).

Kom je zelf een glad fietspad tegen en vind je dat daar echt gestrooid had moeten worden? Maak daar dan melding van bij de Fietsersbond: zij registreren elk jaar de knelpunten en manen gemeenten beter te strooien of te vegen.

Toch gevallen... wie is aansprakelijk?

De gemeente is er als wegbeheerder verantwoordelijk voor dat de openbare wegen en (fiets)paden in goede staat zijn en blijven. Maak je een schuiver doordat er een gat in het wegdek zit, dan is het heel goed mogelijk dat de schade op de gemeente kan worden verhaald. Bij gladheid ligt het verhaal anders: het probleem zit 'm namelijk niet in het wegdek zelf. De gemeente is alleen aansprakelijk als blijkt dat zij als wegbeheerder onvoldoende zorg heeft betracht bij het voorkomen of opheffen van de gladheid.

Aantonen aansprakelijkheid

  • Ten eerste moet je aantonen dat de gemeente op de hoogte had moeten zijn van de gevaarlijke situatie. Dat is niet al te ingewikkeld: als wegbeheerder houdt de gemeente de weerberichten echt wel in de gaten.
  • Ten tweede moet je aannemelijk maken dat tussen het ontstaan van de gladheid en jouw valpartij zoveel tijd is verstreken dat de gemeente ruim de tijd had de gladheid te bestrijden. Precies hier wringt de schoen, want welke wegen hadden het eerst moeten worden gestrooid, hoeveel geld had de gemeente hier redelijkerwijs aan moeten besteden, waarom is gekozen voor pad A en niet voor pad B en ga zo maar even door. Het zijn vragen die alles te maken hebben met gemeentelijk beleid en daar blijft de burgerlijke rechter liever van af. Wil je je zaak tegen de gemeente winnen, dan moet je bijvoorbeeld bewijzen dat de gemeente tijd genoeg had om álle fietspaden te borstelen. Het is in dit soort zaken bijzonder lastig met hard bewijs te komen.

Houd het veilig

Ben je niet zo bang aangelegd en stap je ook bij sneeuw en gladheid gewoon op de fiets? Houd dan in elk geval deze tips in de gaten en houd het veilig - voor jezelf én voor je medeweggebruikers.

Bron: de Fietsersbond


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Diefstal e-bikes drijft premies verzekeringen op

Omdat het aantal gestolen e-bikes in Nederland snel stijgt, zien verzekeraars zich genoodzaakt de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. Dat er juist hier zoveel e-bikes worden gestol…

Routenieuws

Fietsen in de provincie Utrecht: vier keer Utrechts water

Speciaal voor de luisteraars van Radio M Utrecht - waar Fietsen123 te gast was - hebben we de vier mooiste routes in deze zo gevarieerde provincie bij elkaar gezocht. Geen luisteraar van Ra…

Nieuws

Eisen helm snelle e-bike bekend

Vanaf 1 januari 2017 geldt voor de berijder van de speed pedelec – de e-bike tot 45 kilometer per uur – een helmplicht. De nieuw ontwikkelde helm ziet eruit als een fietshelm, maar de speci…

Nieuws

De fietskaart is springlevend!

Is de fietskaart op z’n retour, vroegen we je een maand geleden. Wat blijkt: de smartphone en de fietsnavigatie moeten het nog altijd afleggen tegen de kaarten en de fietsknooppunten. Ruim …

Nieuws

Poll: Hoe vaak gebruikt u uw fietsbel tijdens een fietstocht?

Wij zijn benieuwd hoe vaak u gemiddeld gebruik moet maken van uw fietsbel als u een recreatieve fietstocht maakt. Wilt u reageren? Laat dan een reactie achter. [[ poll uid=49 ]]