Logo Fietsen123

Nieuws

Gevaarlijke fietspaden door hitte: pas op voor losgeraakte tegels!

donderdag 26 juli, 2018

Het zomerse weer zorgt voor onveilige situaties op de fietspaden. De Fietsersbond krijgt veel meldingen binnen over loszittende tegels en wijkende of schuivende betonplaten.

Dit melden de Fietsersbond en RTL Nieuws. De hitte heeft de staat van veel fietspaden behoorlijk verslechterd. Omdat we in Nederland over het algemeen gewend zijn aan goede fietspaden, rekenen we niet zo snel op omhoogstekende en losse tegels en betonplaten. Dit heeft al tot veel ongevallen en onveilige situaties geleid.

In Nederland zijn veel fietspaden gemaakt van tegels of betonplaten. De tegels zijn vaak geplaatst op zand, dat met de hitte van de afgelopen tijd zacht en poederig is geworden. Hierdoor zijn de tegels losgeraakt en kunnen ze omhoogsteken. Bij de betonplaten is iets anders aan de hand: beton zet uit bij extreme hitte. Platen die dicht op elkaar geplaatst zijn, hebben dan geen ruimte om uit te zetten, waardoor ze omhoog komen. Ook kunnen betonplaten die op asfalt liggen, gaan schuiven. Er kunnen dan gleuven ontstaan waar je met je wiel tussen kunt komen. Vooral voor fietsers met smalle banden is dit erg gevaarlijk.

Martijn van Es van de Fietsersbond verklaart: “Normaal gesproken krijgen we hier nooit meldingen over, nu wel een paar per week.” Jan Knol van het CROW geeft aan zo’n situatie in zijn carrière nog nooit meegemaakt te hebben.

Stappen ondernemen

Verschillende gemeenten ondernemen stappen om verdere beschadiging van wegdekken tegen te gaan. Om geasfalteerde wegen te beschermen, trekken in het hele land strooiwagens eropuit. Door de hitte wordt het asfalt op sommige plaatsen namelijk zacht.

Ook worden fietspaden nat gesproeid om deze te beschermen. En waar nodig, worden meteen herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Op veel beschadigde plaatsen zijn pylonen of borden geplaatst om fietsers te waarschuwen. Kom je een beschadiging tegen? Meld dit dan bij jouw gemeente.

Gevallen, maar wie is aansprakelijk?

Onder normale omstandigheden is de wegbeheerder verantwoordelijk voor de staat van het wegdek, en dus aansprakelijk. Deze partij moet dan ook het onderhoud uitvoeren. Meestal is de wegbeheerder het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap of Hoogheemraadschap.

Maar, het is de vraag of de wegbeheerder in dit geval aansprakelijk is. Een uitzondering op de aansprakelijkheid geldt namelijk als de schade aan het wegdek vrij plotseling ontstaan is en de wegbeheerder nog geen redelijke kans heeft gehad om herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Ook vervalt de aansprakelijkheid als de wegbeheerder moeite heeft gedaan om de weggebruiker te wijzen op het gevaar, bijvoorbeeld door plaatsing van linten, pylonen of borden.

Bronnen: De Fietsersbond, RTL Nieuws & PlusOnline

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Onderzoek wijst uit: elektrisch fietsen goed voor de gezondheid

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat elektrisch fietsen goed is voor de gezondheid. Goed nieuws dus voor die steeds grotere groep mensen die voor de e-bike kiest. Het word…

Elektrische Fietsen

E-bike test 2016 (deel 2)

De verkoop van e-bikes blijft stijgen. In deel 1 van de e-bike test zijn 6 e-bikes gescoord door het panel. In dit gedeelte worden de resterende fietsen door het panel beoordeeld. Deel 1 g…

Nieuws

Fietsvakanties populair bij Nederlandse vakantiegangers

Het merendeel van de Nederlandse vakantiegangers boekt hun reis via een website; slechts een op de tien doet dit nog via een reisbureau of reisagent. Dit blijkt het Continu Vakantie Onderzo…

Nieuws

Fietsendief op heterdaad betrapt: steelt lokfiets voor derde keer

Een Amsterdamse fietsendief blijkt niet te leren van zijn fouten. De 48-jarige man heeft binnen een jaar tijd drie lokfietsen meegenomen en zit dus regelmatig achter tralies. Afgelopen nach…

Nieuws

De fietstrends van nu

Supersnelle fietsen met krachtige ondersteuning, betere fietspaden, niet hebben maar delen: de fietswereld staat nooit stil. Gele plaatjes Pas nog voorbij gezoefd door een fiets met …