Logo Fietsen123

Nieuws

Gevaarlijke fietspaden door hitte: pas op voor losgeraakte tegels!

donderdag 26 juli, 2018

Het zomerse weer zorgt voor onveilige situaties op de fietspaden. De Fietsersbond krijgt veel meldingen binnen over loszittende tegels en wijkende of schuivende betonplaten.

Dit melden de Fietsersbond en RTL Nieuws. De hitte heeft de staat van veel fietspaden behoorlijk verslechterd. Omdat we in Nederland over het algemeen gewend zijn aan goede fietspaden, rekenen we niet zo snel op omhoogstekende en losse tegels en betonplaten. Dit heeft al tot veel ongevallen en onveilige situaties geleid.

In Nederland zijn veel fietspaden gemaakt van tegels of betonplaten. De tegels zijn vaak geplaatst op zand, dat met de hitte van de afgelopen tijd zacht en poederig is geworden. Hierdoor zijn de tegels losgeraakt en kunnen ze omhoogsteken. Bij de betonplaten is iets anders aan de hand: beton zet uit bij extreme hitte. Platen die dicht op elkaar geplaatst zijn, hebben dan geen ruimte om uit te zetten, waardoor ze omhoog komen. Ook kunnen betonplaten die op asfalt liggen, gaan schuiven. Er kunnen dan gleuven ontstaan waar je met je wiel tussen kunt komen. Vooral voor fietsers met smalle banden is dit erg gevaarlijk.

Martijn van Es van de Fietsersbond verklaart: “Normaal gesproken krijgen we hier nooit meldingen over, nu wel een paar per week.” Jan Knol van het CROW geeft aan zo’n situatie in zijn carrière nog nooit meegemaakt te hebben.

Stappen ondernemen

Verschillende gemeenten ondernemen stappen om verdere beschadiging van wegdekken tegen te gaan. Om geasfalteerde wegen te beschermen, trekken in het hele land strooiwagens eropuit. Door de hitte wordt het asfalt op sommige plaatsen namelijk zacht.

Ook worden fietspaden nat gesproeid om deze te beschermen. En waar nodig, worden meteen herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Op veel beschadigde plaatsen zijn pylonen of borden geplaatst om fietsers te waarschuwen. Kom je een beschadiging tegen? Meld dit dan bij jouw gemeente.

Gevallen, maar wie is aansprakelijk?

Onder normale omstandigheden is de wegbeheerder verantwoordelijk voor de staat van het wegdek, en dus aansprakelijk. Deze partij moet dan ook het onderhoud uitvoeren. Meestal is de wegbeheerder het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap of Hoogheemraadschap.

Maar, het is de vraag of de wegbeheerder in dit geval aansprakelijk is. Een uitzondering op de aansprakelijkheid geldt namelijk als de schade aan het wegdek vrij plotseling ontstaan is en de wegbeheerder nog geen redelijke kans heeft gehad om herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Ook vervalt de aansprakelijkheid als de wegbeheerder moeite heeft gedaan om de weggebruiker te wijzen op het gevaar, bijvoorbeeld door plaatsing van linten, pylonen of borden.

Bronnen: De Fietsersbond, RTL Nieuws & PlusOnline

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Acht tips voor een groter bereik

Aan de capaciteit van je accu kun je weinig veranderen, maar door de manier waarop je met je e-bike omgaat, kun je je bereik wel zo groot mogelijk maken. Acht tips! Efficiënt schakelen D…

Nieuws

ANWB roept automobilisten op: ‘houd e-bikers in de gaten’

Het aantal verkeersongevallen met een elektrische fiets is in de eerste vijf maanden van dit jaar met ruim een kwart gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit een onderzoek …

Nieuws

Leuke en handige tips voor de e-bike

Een elektrische fiets is anders dan een ‘normale’ trapfiets. Hoe zorgt u er nou voor dat u het meeste uit uw e-bike en accu haalt? We geven een aantal tips. Pomp de banden hard op, om de me…

Nieuws

Draadloos laadstation voor elektrische fietsen

Studenten en onderzoekers van de TU Delft hebben het eerste draadloze laadstation voor elektrische fietsen ontwikkeld. Het laadstation is tot stand gekomen als afstudeerproject van meerdere…

Nieuws

Fietsen bij de buren: dit zijn de regels

Nederland heeft de meest prachtige fietsroutes, maar soms wil je weleens iets anders. Dan is fietsen bij onze naaste buren ideaal: op één dag uit en thuis en toch even helemaal weg. Hoewel …