Logo Fietsen123

Nieuws

Gevaarlijke fietspaden door hitte: pas op voor losgeraakte tegels!

donderdag 26 juli, 2018

Het zomerse weer zorgt voor onveilige situaties op de fietspaden. De Fietsersbond krijgt veel meldingen binnen over loszittende tegels en wijkende of schuivende betonplaten.

Dit melden de Fietsersbond en RTL Nieuws. De hitte heeft de staat van veel fietspaden behoorlijk verslechterd. Omdat we in Nederland over het algemeen gewend zijn aan goede fietspaden, rekenen we niet zo snel op omhoogstekende en losse tegels en betonplaten. Dit heeft al tot veel ongevallen en onveilige situaties geleid.

In Nederland zijn veel fietspaden gemaakt van tegels of betonplaten. De tegels zijn vaak geplaatst op zand, dat met de hitte van de afgelopen tijd zacht en poederig is geworden. Hierdoor zijn de tegels losgeraakt en kunnen ze omhoogsteken. Bij de betonplaten is iets anders aan de hand: beton zet uit bij extreme hitte. Platen die dicht op elkaar geplaatst zijn, hebben dan geen ruimte om uit te zetten, waardoor ze omhoog komen. Ook kunnen betonplaten die op asfalt liggen, gaan schuiven. Er kunnen dan gleuven ontstaan waar je met je wiel tussen kunt komen. Vooral voor fietsers met smalle banden is dit erg gevaarlijk.

Martijn van Es van de Fietsersbond verklaart: “Normaal gesproken krijgen we hier nooit meldingen over, nu wel een paar per week.” Jan Knol van het CROW geeft aan zo’n situatie in zijn carrière nog nooit meegemaakt te hebben.

Stappen ondernemen

Verschillende gemeenten ondernemen stappen om verdere beschadiging van wegdekken tegen te gaan. Om geasfalteerde wegen te beschermen, trekken in het hele land strooiwagens eropuit. Door de hitte wordt het asfalt op sommige plaatsen namelijk zacht.

Ook worden fietspaden nat gesproeid om deze te beschermen. En waar nodig, worden meteen herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Op veel beschadigde plaatsen zijn pylonen of borden geplaatst om fietsers te waarschuwen. Kom je een beschadiging tegen? Meld dit dan bij jouw gemeente.

Gevallen, maar wie is aansprakelijk?

Onder normale omstandigheden is de wegbeheerder verantwoordelijk voor de staat van het wegdek, en dus aansprakelijk. Deze partij moet dan ook het onderhoud uitvoeren. Meestal is de wegbeheerder het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap of Hoogheemraadschap.

Maar, het is de vraag of de wegbeheerder in dit geval aansprakelijk is. Een uitzondering op de aansprakelijkheid geldt namelijk als de schade aan het wegdek vrij plotseling ontstaan is en de wegbeheerder nog geen redelijke kans heeft gehad om herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Ook vervalt de aansprakelijkheid als de wegbeheerder moeite heeft gedaan om de weggebruiker te wijzen op het gevaar, bijvoorbeeld door plaatsing van linten, pylonen of borden.

Bronnen: De Fietsersbond, RTL Nieuws & PlusOnline

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen houdt de forens slank

Mensen die naar hun werk fietsen wegen gemiddeld vijf kilo minder dan hun collega’s die dagelijks in de auto stappen, hebben Britse onderzoekers ontdekt. Het onderzoek richtte zich op 72.99…

Fietsvakanties

Bretagne op de e-bike

Hoewel Bretagne voor Franse begrippen vlak is, is de regio in vergelijking met Nederland op z’n minst heuvelachtig te noemen. Fietsen in Bretagne vergt dan ook kracht in de kuiten – of een …

Nieuws

Fiets de Oranjeroute door Nederland en Duitsland

Veel plaatsen in Nederland en vooral ook Duitsland hebben een band met het Huis van Oranje-Nassau. De bijna 3000 kilometer lange Oranjeroute is een majestueuze route langs oude kastelen, bu…

Nieuws

Mag je een fiets op de stoep parkeren?

Wat zijn de regels voor het parkeren van een (brom)fiets of e-bike op de stoep? Daar zijn geen specifieke wetten voor, maar de gemeente kan in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) we…

Nieuws

Fabrikanten onduidelijk over prijs en levensduur accu’s

Veel gebruikers ondervinden problemen met de accu van hun e-bike. Fabrikanten zijn vaak niet duidelijk over de levensduur en prijzen van nieuwe accu’s, die wel tot bijna €1.000 kunnen oplop…