Logo Fietsen123

Nieuws

Gevaarlijke fietspaden door hitte: pas op voor losgeraakte tegels!

Thursday 26 July, 2018

Het zomerse weer zorgt voor onveilige situaties op de fietspaden. De Fietsersbond krijgt veel meldingen binnen over loszittende tegels en wijkende of schuivende betonplaten.

Dit melden de Fietsersbond en RTL Nieuws. De hitte heeft de staat van veel fietspaden behoorlijk verslechterd. Omdat we in Nederland over het algemeen gewend zijn aan goede fietspaden, rekenen we niet zo snel op omhoogstekende en losse tegels en betonplaten. Dit heeft al tot veel ongevallen en onveilige situaties geleid.

In Nederland zijn veel fietspaden gemaakt van tegels of betonplaten. De tegels zijn vaak geplaatst op zand, dat met de hitte van de afgelopen tijd zacht en poederig is geworden. Hierdoor zijn de tegels losgeraakt en kunnen ze omhoogsteken. Bij de betonplaten is iets anders aan de hand: beton zet uit bij extreme hitte. Platen die dicht op elkaar geplaatst zijn, hebben dan geen ruimte om uit te zetten, waardoor ze omhoog komen. Ook kunnen betonplaten die op asfalt liggen, gaan schuiven. Er kunnen dan gleuven ontstaan waar je met je wiel tussen kunt komen. Vooral voor fietsers met smalle banden is dit erg gevaarlijk.

Martijn van Es van de Fietsersbond verklaart: “Normaal gesproken krijgen we hier nooit meldingen over, nu wel een paar per week.” Jan Knol van het CROW geeft aan zo’n situatie in zijn carrière nog nooit meegemaakt te hebben.

Stappen ondernemen

Verschillende gemeenten ondernemen stappen om verdere beschadiging van wegdekken tegen te gaan. Om geasfalteerde wegen te beschermen, trekken in het hele land strooiwagens eropuit. Door de hitte wordt het asfalt op sommige plaatsen namelijk zacht.

Ook worden fietspaden nat gesproeid om deze te beschermen. En waar nodig, worden meteen herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Op veel beschadigde plaatsen zijn pylonen of borden geplaatst om fietsers te waarschuwen. Kom je een beschadiging tegen? Meld dit dan bij jouw gemeente.

Gevallen, maar wie is aansprakelijk?

Onder normale omstandigheden is de wegbeheerder verantwoordelijk voor de staat van het wegdek, en dus aansprakelijk. Deze partij moet dan ook het onderhoud uitvoeren. Meestal is de wegbeheerder het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap of Hoogheemraadschap.

Maar, het is de vraag of de wegbeheerder in dit geval aansprakelijk is. Een uitzondering op de aansprakelijkheid geldt namelijk als de schade aan het wegdek vrij plotseling ontstaan is en de wegbeheerder nog geen redelijke kans heeft gehad om herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Ook vervalt de aansprakelijkheid als de wegbeheerder moeite heeft gedaan om de weggebruiker te wijzen op het gevaar, bijvoorbeeld door plaatsing van linten, pylonen of borden.

Bronnen: De Fietsersbond, RTL Nieuws & PlusOnline

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen zonder licht wordt meer beboet

Het aantal boetes voor fietsen zonder licht is in 2016 met een derde toegenomen. Waar in 2015 nog zo’n 26.000 fietsers een boete kregen voor het fietsen zonder (goed werkende) verlichting, …

Nieuws

Hoeveel weet u van fietsbekeuringen? Doe de fietsboetequiz 2014!

Heeft u als fietser al eens een bekeuring gehad? Aangehouden en bekeurd worden voor fietsen zonder licht is een veel voorkomende bekeuring, maar er zijn veel andere bekeuringen mogelijk. Do…

Nieuws

Gat in het fietspad? Zo meld je het

We hebben het beste fietsnetwerk in de wereld. Maar soms is er weleens wat mis mee. Een groot gat in het fietspad, een niet werkende lantaarnpaal, een ontbrekend routebord. Waar en hoe meld…

Nieuws

Files in de fietswinkels

Fietsen is in coronatijd populairder dan ooit. Het gevolg is een groot tekort aan fietsen en onderdelen en daardoor lange wachttijden. Onverwachte explosie De coronapandemie had veel onver…

Nieuws

LIDL-BIKES: deelfietsen in Berlijn

Begin 2017 zal Berlijn met LIDL-BIKES het grootste deelfietssysteem van de Duitse spoorwegen krijgen. Een deelfietssysteem is geen nieuw concept voor de Duitse spoorwegen: al 15 jaar houdt …