Logo Fietsen123

Nieuws

Gevaarlijke fietspaden door hitte: pas op voor losgeraakte tegels!

donderdag 26 juli, 2018

Het zomerse weer zorgt voor onveilige situaties op de fietspaden. De Fietsersbond krijgt veel meldingen binnen over loszittende tegels en wijkende of schuivende betonplaten.

Dit melden de Fietsersbond en RTL Nieuws. De hitte heeft de staat van veel fietspaden behoorlijk verslechterd. Omdat we in Nederland over het algemeen gewend zijn aan goede fietspaden, rekenen we niet zo snel op omhoogstekende en losse tegels en betonplaten. Dit heeft al tot veel ongevallen en onveilige situaties geleid.

In Nederland zijn veel fietspaden gemaakt van tegels of betonplaten. De tegels zijn vaak geplaatst op zand, dat met de hitte van de afgelopen tijd zacht en poederig is geworden. Hierdoor zijn de tegels losgeraakt en kunnen ze omhoogsteken. Bij de betonplaten is iets anders aan de hand: beton zet uit bij extreme hitte. Platen die dicht op elkaar geplaatst zijn, hebben dan geen ruimte om uit te zetten, waardoor ze omhoog komen. Ook kunnen betonplaten die op asfalt liggen, gaan schuiven. Er kunnen dan gleuven ontstaan waar je met je wiel tussen kunt komen. Vooral voor fietsers met smalle banden is dit erg gevaarlijk.

Martijn van Es van de Fietsersbond verklaart: “Normaal gesproken krijgen we hier nooit meldingen over, nu wel een paar per week.” Jan Knol van het CROW geeft aan zo’n situatie in zijn carrière nog nooit meegemaakt te hebben.

Stappen ondernemen

Verschillende gemeenten ondernemen stappen om verdere beschadiging van wegdekken tegen te gaan. Om geasfalteerde wegen te beschermen, trekken in het hele land strooiwagens eropuit. Door de hitte wordt het asfalt op sommige plaatsen namelijk zacht.

Ook worden fietspaden nat gesproeid om deze te beschermen. En waar nodig, worden meteen herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Op veel beschadigde plaatsen zijn pylonen of borden geplaatst om fietsers te waarschuwen. Kom je een beschadiging tegen? Meld dit dan bij jouw gemeente.

Gevallen, maar wie is aansprakelijk?

Onder normale omstandigheden is de wegbeheerder verantwoordelijk voor de staat van het wegdek, en dus aansprakelijk. Deze partij moet dan ook het onderhoud uitvoeren. Meestal is de wegbeheerder het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap of Hoogheemraadschap.

Maar, het is de vraag of de wegbeheerder in dit geval aansprakelijk is. Een uitzondering op de aansprakelijkheid geldt namelijk als de schade aan het wegdek vrij plotseling ontstaan is en de wegbeheerder nog geen redelijke kans heeft gehad om herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Ook vervalt de aansprakelijkheid als de wegbeheerder moeite heeft gedaan om de weggebruiker te wijzen op het gevaar, bijvoorbeeld door plaatsing van linten, pylonen of borden.

Bronnen: De Fietsersbond, RTL Nieuws & PlusOnline

comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsers tevreden over fietsroutes in Nederland

Uit diverse gebruikersonderzoeken is gebleken dat fietsers tevreden zijn over de doorgaande fietsroutes in Nederland. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het Platform Wegbeheerders O…

Nieuws

Wat vindt u? Bellen op de fiets moet verboden worden

Steeds vaker komt het voor dat bij ongelukken met fietsers een mobiele telefoon de oorzaak. Minister Schultz pleit dan ook voor een verbod op het gebruik van mobiele telefoons tijdens het f…

Nieuws

De Stijl(volle) fiets

In 1917, 100 jaar geleden, wordt de kunststroming De Stijl opgericht. De kunststroming is vernoemd naar het gelijknamige tijdschrift. Nu is er zelfs een De Stijl-fiets. Kunstenaar en schrij…

Nieuws

Afstappen! U fietst te hard!

Stop! U gaat te hard! De politie worstelt met een duivels dilemma: moeten e-bikes die harder rijden dan 25 km/u wel of niet op de bon worden geslingerd? Of wordt daarmee een veelbelovend, m…

Nieuws

Texel Fietseiland

Texel is door de grote verscheidenheid aan landschappen een veelzijdig gebied ideaal om per fiets te verkennen. Het eiland beschikt over een uitgebreid netwerk van maar liefst 140 kilometer…