Logo Fietsen123

Nieuws

Gelderland en Belgisch Limburg: populairste knooppuntennetwerk

woensdag 21 oktober, 2009

De fietsknooppuntennetwerken, die in België en Nederland zijn ontwikkeld, zijn bij fietsers populair. Dat blijkt uit een eerste onderzoek, dat Fietsen Eén Twee Drie heeft gedaan onder recreatieve fietsers. De netwerken in de provincie Gelderland in Nederland en in de provincie Limburg in België worden het hoogst gewaardeerd. Systeem: hoog gewaardeerd'De beste uitvinding na de paperclip', zo reageert één van de fietsers in het onderzoek. En velen volgen deze enthousiaste fietser door een hoge waardering te geven voor het systeem met knooppunten. Opvallend is, dat de verschillende provinciale en regionale netwerken er kwa beoordeling bijna allemaal ongeveer gelijk uit komen. In Nederland springt Gelderland er iets boven uit en is daarmee de - nipte - koploper. De provincie Zeeland en vooral ook de provincie Utrecht scoren minder dan de rest. In België staat de provincie Limburg - de bakermat van de knooppunten! - bovenaan, gevolgd door de provincie Antwerpen. Het netwerk van Vlaams-Brabant krijgt de minst positieve beoordeling. 

Ná de aanleg begint het werk pasGerrit Pruim, hoofdredacteur van Fietsen Eén Twee Drie, denkt, dat dit eerste - summiere - onderzoek naar de populariteit van het knooppuntennetwerk een 'goede indicatie' geeft. "Het systeem als zodanig wordt zeer gewaardeerd. Daarnaast worden er ook kritische kanttekeningen geplaatst bij de uitvoering ervan. Het is daarom aan te bevelen, dat alle - meestal provinciale - knooppuntennetwerken regelmatig onderzoek doen onder haar gebruikers. Zo komt men te weten, wat goed aan het netwerk is, maar ook wat nog verbetering behoeft. Té vaak denkt men, dat men na de aanleg van een netwerk de klus geklaard heeft. Dat is een groot misverstand. Dan begint het werk pas! Daarom is het goed, dat het Landelijk Fietsplatform recent met 40 betrokkenen op een rij heeft gezet, welke verbeteringen in de knooppuntennetwerken in Nederland aangebracht moeten worden".

VervolgonderzoekDe website Fietsen Eén Twee Drie is bereid aan een meer gedegen vervolgonderzoek haar medewerking te verlenen. Hoofdredacteur Pruim: "Onze speciale rubriek met fietsroutes langs knooppunten en ons totaaloverzicht van de stand van zaken van het netwerk zijn bij bezoekers zeer in trek. In onze Fietswebwinkel zijn alle kaarten van de netwerken te krijgen. Dat blijkt een gat in de markt. Onze Fietsnieuwsbrief telt nu bijna 13.000 zeer betrokken fietsers. Een gericht onderzoek naar hun ervaringen met het knooppuntennetwerk zou belangrijke nieuwe informatie kunnen opleveren".

Links* De actuele stand van zaken van het fietsknooppuntennetwerk* Fietsknooppuntennetwerk moet beter * Fietsknooppuntenroutes in Nederland   * Fietsknooppuntenroutes in België  * Alle fietsknooppuntenkaarten in Nederland en België* Meer dan 3.500 fietsroutes in Nederland, België en Wereldwijd 


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Bijverdienen als fietskoerier? Maak kennis met TringTring

Iedereen in Amsterdam en in het bezit van een fiets en smartphone kan nu fietskoerier worden. Met de nieuwe app 'TringTring' kunnen consumenten bijvoorbeeld eten bestellen. Een koerier bren…

Nieuws

Nationale Fiets Telweek: Doe mee en maak kans op 1 van de 20 fietsen

Op 14 september start Nederlands grootste fietsonderzoek ooit. Voor het eerst worden alle fietsbewegingen in kaart gebracht die fietsers maken. Het onderzoek duurt een week, waarbij zoveel …

Nieuws

Fietsen door de regen? Zo zorg je goed voor je fiets

Het is niet alleen slim jezelf goed te beschermen tegen regen, je moet ook goed voor je fiets zorgen. Hier moet je op letten als je door de regen fietst. Voordat je door de regen fietst …

Nieuws

2x ver weg: fietsroutes in Groningen en Zeeland

Het is voor veel mensen even rijden, maar Groningen en Zeeland zijn twee provincies waar je prachtig kunt fietsen. We hebben twee mooie routes voor je geselecteerd. Eddy Merckx Route - Zeel…

Nieuws

Kom verder met je accu!

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - ni…