Logo Fietsen123

Nieuws

Gelderland en Belgisch Limburg: populairste knooppuntennetwerk

woensdag 21 oktober, 2009

De fietsknooppuntennetwerken, die in België en Nederland zijn ontwikkeld, zijn bij fietsers populair. Dat blijkt uit een eerste onderzoek, dat Fietsen Eén Twee Drie heeft gedaan onder recreatieve fietsers. De netwerken in de provincie Gelderland in Nederland en in de provincie Limburg in België worden het hoogst gewaardeerd. Systeem: hoog gewaardeerd'De beste uitvinding na de paperclip', zo reageert één van de fietsers in het onderzoek. En velen volgen deze enthousiaste fietser door een hoge waardering te geven voor het systeem met knooppunten. Opvallend is, dat de verschillende provinciale en regionale netwerken er kwa beoordeling bijna allemaal ongeveer gelijk uit komen. In Nederland springt Gelderland er iets boven uit en is daarmee de - nipte - koploper. De provincie Zeeland en vooral ook de provincie Utrecht scoren minder dan de rest. In België staat de provincie Limburg - de bakermat van de knooppunten! - bovenaan, gevolgd door de provincie Antwerpen. Het netwerk van Vlaams-Brabant krijgt de minst positieve beoordeling. 

Ná de aanleg begint het werk pasGerrit Pruim, hoofdredacteur van Fietsen Eén Twee Drie, denkt, dat dit eerste - summiere - onderzoek naar de populariteit van het knooppuntennetwerk een 'goede indicatie' geeft. "Het systeem als zodanig wordt zeer gewaardeerd. Daarnaast worden er ook kritische kanttekeningen geplaatst bij de uitvoering ervan. Het is daarom aan te bevelen, dat alle - meestal provinciale - knooppuntennetwerken regelmatig onderzoek doen onder haar gebruikers. Zo komt men te weten, wat goed aan het netwerk is, maar ook wat nog verbetering behoeft. Té vaak denkt men, dat men na de aanleg van een netwerk de klus geklaard heeft. Dat is een groot misverstand. Dan begint het werk pas! Daarom is het goed, dat het Landelijk Fietsplatform recent met 40 betrokkenen op een rij heeft gezet, welke verbeteringen in de knooppuntennetwerken in Nederland aangebracht moeten worden".

VervolgonderzoekDe website Fietsen Eén Twee Drie is bereid aan een meer gedegen vervolgonderzoek haar medewerking te verlenen. Hoofdredacteur Pruim: "Onze speciale rubriek met fietsroutes langs knooppunten en ons totaaloverzicht van de stand van zaken van het netwerk zijn bij bezoekers zeer in trek. In onze Fietswebwinkel zijn alle kaarten van de netwerken te krijgen. Dat blijkt een gat in de markt. Onze Fietsnieuwsbrief telt nu bijna 13.000 zeer betrokken fietsers. Een gericht onderzoek naar hun ervaringen met het knooppuntennetwerk zou belangrijke nieuwe informatie kunnen opleveren".

Links* De actuele stand van zaken van het fietsknooppuntennetwerk* Fietsknooppuntennetwerk moet beter * Fietsknooppuntenroutes in Nederland   * Fietsknooppuntenroutes in België  * Alle fietsknooppuntenkaarten in Nederland en België* Meer dan 3.500 fietsroutes in Nederland, België en Wereldwijd 


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Pontje gemist? Met deze oplossing fietst u zelf naar de overkant!

Het geheel past in een rugzak, weegt slechts 12 kilo en u hebt het systeem in 10 minuten vaarklaar.Alles in actie zien? Bekijk het filmpje. Hier ziet u het geheel in de rugzak en hoe het o…

Nieuws

Tips om je staande te houden bij gladheid

De winter heeft z’n charmes, maar brengt voor verkeersdeelnemers ook een gevaar met zich mee: gladheid. We geven je een aantal tips om veilig de fiets te gebruiken bij gladheid. Zet je zade…

Nieuws

Fietssnelweg tussen Groningen en Assen?

Als het aan de Fietsersbond ligt, moet er een fietssnelweg komen tussen Groningen en Assen, langs het Noord-Willemskanaal. Deze snelweg moet ook geschikt zijn voor snellere elektrische fiet…

Nieuws

9 tips voor in de auto en op weg

Autorijden vraagt aandacht, ook als u een ervaren weggebruiker bent. Met deze tips voelt u zich veilig in de auto en onderweg. 1. Navigatie én kaart Er is niets zo stressvol als de weg n…

Nieuws

Toch smallere nummerplaten op e-bikes

In dit artikel werd duidelijk dat fietsers in België een onhandig grote nummerplaat aan hun elektrische fiets moesten bevestigen. Dit probleem werd door de FOD Mobiliteit meteen al opgemerk…