Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Garantievoorwaarden e-bikes onder de maat

Tuesday 26 July, 2016

Hoewel gemiddeld twee keer zo duur als een gewone fiets vliegen de e-bikes al een paar jaar de winkels uit. Bij zo’n dure aanschaf verwacht je als consument ook goede garantievoorwaarden, maar dat blijkt tegen te vallen.

iCertimark, een organisatie die garanties onderzoekt en keurmerken afgeeft, heeft in 2016 de garantievoorwaarden van e-bikes tegen het licht gehouden. Hierbij bleek al gauw dat veel fietsmerken geen of nauwelijks informatie over hun garantievoorwaarden beschikbaar hebben, zelfs niet na het opvragen per mail of telefoon.

Onder de maat

Van de merken die wel over garantievoorwaarden beschikken, scoort 60 procent onder de maat. Hierbij is zowel gekeken naar de consumentenverwachting – gebaseerd op consumentenonderzoek van Certimark – als naar de wettelijke voorwaarden rondom garantie.

Veel uitsluitingen

Veel garantievoorwaarden bevatten uitsluitingen, waardoor bijvoorbeeld de tweede eigenaar van de e-bike geen recht meer heeft op de garantie. Ook kunnen er ondanks de garantie vaak wel reparatie- en arbeidskosten in rekening worden gebracht en een coulanceregeling ontbreekt nogal eens.

Garantietermijn

De gemiddelde garantietermijn bedraagt twee jaar, terwijl de consument minstens drie tot vier jaar garantie zou mogen verwachten. Verder geven sommige merken levenslange garantie op het fietsframe, maar ook daar blijken vaak haken en ogen aan te zitten.

Service

In de top-10 van beste garantievoorwaarden komt geen van de grote en bekende fietsmerken terug. Overigens is er nog wel een maar: Certimark heeft de resultaten van dit onderzoek gebaseerd op de garantievoorwaardendocumenten. Dit onderzoek zegt niets over de service die de verschillende fietsmerken in de praktijk leveren.

Vraag er zelf naar!

Ben je van plan een e-bike te kopen, vraag dan in elk geval vooraf naar de garantievoorwaarden, zodat je weet waar je bij mogelijke problemen aan toe bent.

Bron: Certimark