Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverlichting: wat zijn de regels?

maandag 3 oktober, 2016

Wanneer je in het donker of bij slecht zicht fietst, moet je natuurlijk wel gezien worden; je bent als fietser al kwetsbaar genoeg. Onlangs startten verschillende verkeersorganisaties een campagne die ervoor moet zorgen dat fietsers hun licht ontsteken. We zetten de regels nog even voor je op een rijtje.

Campagne

De verkeersorganisaties ANWB, de Fietsersbond, TeamAlert, Veilig Verkeer Nederland en het Ministerie van Infrastructuur zijn onlangs een gezamenlijke campagne gestart om fietsers bewust te maken van het belang van fietsverlichting. Daarvoor is onder meer een nieuw waarschuwingsbord "ontsteek je lichten" ontwikkeld, zodat fietsers er - net als automobilisten - aan denken hun verlichting aan te zetten. De verkeersorganisaties willen dat verlichting voor fietsers net zo vanzelfsprekend wordt als voor automobilisten.

Vaste fietsverlichting

Op de fiets is een voor- en achterlicht verplicht. Het voorlicht moet wit of geel zijn en het achterlicht rood. Ook moet de voorlamp recht vooruit en het achterlicht recht achteruit schijnen. De lampen mogen niet knipperen.

Losse lampjes op de fiets

Bij losse lampen op de fiets gelden er meer regels dan bij vaste lampen op de fiets. Het voorste licht moet wit of geel zijn en het achterlicht rood, net als bij vaste fietsverlichting. Ook nu moet de voorlamp recht vooruit en het achterlicht recht achteruit schijnen en mogen ze niet knipperen. Verder moeten de lampjes goed zichtbaar zijn: er mag dus niets voor of overheen hangen. Je mag de losse lampjes wel vastmaken aan je kleding of aan bijvoorbeeld een tas, maar daarbij geldt dat dat alleen ter hoogte van je bovenlichaam mag. Lampjes op je hoofd of aan je armen of benen zijn uit den boze.

Reflectoren op de fiets

Naast je lampen moet je reflectoren op je fiets hebben voor een betere zichtbaarheid. Aan de achterzijde gaat het dan om een rode reflector - geen driehoeksvorm! - terwijl je trappers gele reflectoren moeten hebben. De wielen of banden van je fiets moeten zijn voorzien van gele of witte reflectoren.

Extra wielen

Wanneer je fiets twee voorwielen heeft, moet je aan de voorkant twee extra witte of gele lampen hebben. Met twee achterwielen moet je aan de achterkant een extra rode reflector hebben. Verder gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.

Boetes

Je kunt een boete krijgen als je voor- of achterlicht niet aan staat terwijl je in het donker, in de schemer of bij slecht weer en slecht zicht rijdt. Ook krijg je een boete als je fietst zonder reflectoren op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden van je fiets. Verder kunnen fietslampen in een andere kleur, knipperende fietslampen en de op een onjuiste plek bevestigde fietslampjes een boete opleveren.

De boete voor het ontbreken van of op de verkeerde plaats aangebrachte reflectoren kost je 35 euro per ontbrekend/verkeerd onderdeel - exclusief administratiekosten. De boete voor een verkeerde kleur reflector kost zelfs 55 euro - exclusief administratiekosten.

De boete voor de fietser die rondrijdt met meer lampen of reflecterende voorzieningen dan is toegestaan bedraagt 55 euro, exclusief administratiekosten. Ook ondeugdelijke verlichting kost je 55 euro exclusief administratiekosten.

In bijzondere gevallen gelden andere boetebedragen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Voorjaar: tijd voor fietsonderhoud

Als de eerste sneeuwklokjes en krokussen zich laten zien, weet je het zeker: het voorjaar komt eraan! Tijd dus om de fiets een goede onderhoudsbeurt te geven. De beste tips vind je hier! Wa…

Nieuws

Heeft u een goed fietsvoornemen voor 2016?

Wij zijn benieuwd welke van deze voornemens u het meeste aanspreekt. Doe mee en laat het weten in onze nieuwe poll. {{bolt_poll (13)}}

Nieuws

Marktaandeel fietsen in prijsklasse boven 900 euro verdubbeld

Uit cijfers van RAI Vereniging blijkt dat het aandeel van fietsen in de prijsklasse boven de 900 euro sinds 2008 verdubbeld is tot 30 procent. Volgens de brancheorganisatie is deze ontwikke…

Nieuws

E-bike verzekeren wordt snel duurder

Uit een prijsonderzoek van de website Besteproduct.nl blijkt dat de premies voor het verzekeren van de e-bike bijzonder hard stijgen. In sommige regio’s betaal je zelfs 87 procent meer dan …

Nieuws, Elektrische Fietsen, Fietstest

Plus Magazine e-bike test 2015: Welke is de beste? Deel 2: Premium fietsen

De opmars van de e-bike is niet te stuiten. Logisch, want wat is er fijner dan fietsen met een duwtje in de rug? Pluslezers testen vijf modellen vanaf €2500. Wat valt ze op? En welke fietst…