Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverklikker beïnvloedt rijsnelheid automobilisten

maandag 16 juli, 2007

Het elektronisch waarschuwingssysteem op een kruising nabij het Zeeuwse Grijpskerke zorgt dat de rijsnelheid van automobilisten daalt en geeft fietsers een veilig gevoel, aldus een onderzoek. Uit enquêtes blijkt dat automobilisten bewust hun snelheid verlagen en dat fietsers zich veiliger voelen dan voorheen. Verkeerskunde, het vaktijdschrift over verkeer en vervoer, bericht. We citeren. OnderzoekDe ‘fietsverklikker’ is elektronisch waarschuwingsbord dat op gevaarlijke oversteekplaatsen zonder verkeerslichten automobilisten attendeert op overstekende fietsers. In april - in de Wereldverkeersveiligheidsweek - werd de eerste verklikker in Nederland geplaatst op een kruising bij Grijpskerke. Een maand na plaatsing van de borden hebben studenten van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer uit Breda een klanttevredenheidonderzoek uitgevoerd. De oplichtende borden moeten de rijsnelheid van de automobilisten ter hoogte van de fietsoversteek verlagen om zo de veiligheidsbeleving van de overstekende fietsers te verhogen. Om de effecten te bepalen, zijn een nulmeting en een nameting uitgevoerd. Hierbij zijn de rijsnelheden van het gemotoriseerd verkeer gemeten en de fietsintensiteiten ter hoogte van de fietsoversteek bepaald. Ook zijn tijdens de nameting enquêtes gehouden onder fietsers en automobilisten.

VeiligerNa plaatsing van de verklikker daalde de gemiddelde snelheid ter hoogte van de fietsoversteek van 75 kilometer per uur naar 72 kilometer per uur. Uit de enquête blijkt dat het merendeel van de automobilisten zelf heeft gezien dat het bord op gaat lichten wanneer fietsers worden gedetecteerd. Bijna iedere automobilist zegt zijn rijgedrag aan te passen op het moment dat het bord oplicht. Driekwart van de fietsers zeggen de oversteek als veilig genoeg te ervaren. Tweederde van de ondervraagde fietsers geeft aan zich met deze borden veiliger te voelen dan voorheen. De helft van de fietsers merkt bovendien op dat auto’s langzamer rijden ter hoogte van de fietsoversteek.

VoordelenHet 'kliksysteem’ heeft een aantal voordelen; de kosten zijn relatief gering en er hoeft niets aan de weg te worden veranderd. Ook is er geen extra ruimte nodig voor drempels of rotondes. Het systeem kost 70.000 euro, inclusief ontwikkelingskosten. Vanuit de Brede Doel Uitkering ontving het Waterschap Zeeuwse Eilanden een bijdrage van 35.000 euro.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Verplichte fietshelm voor ouderen?

Het aantal verkeersdoden in Nederland moet flink omlaag. Om dat doel te bereiken moeten er een aantal impopulaire maatregelen worden genomen, zoals de verplichte fietshelm en meer snelheids…

Nieuws

Top 10 van de duurste fietsen ter wereld

U dacht dat u een dure fiets had? Welnee, vergeleken met de allerduurste fiets(en) ter wereld is uw fiets nog geen fractie waard van wat er voor deze fietsen betaald is. Het lijstje loopt -…

Nieuws

VVN waarschuwt voor onveilige fietspaden

Het wordt steeds onveiliger op de Nederlandse fietspaden. Jaarlijks belanden zo’n 65.000 fietsers op de eerste hulp na een ongeval. Dat concludeert Veilig Verkeer Nederland (VVN). Er zijn e…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Wat neemt u mee?

Ik ga op pelgrimstocht en ik neem mee... Tja, wat neemt u eigenlijk mee? Of beter gezegd: wat neemt u níet mee? Iedere kilo op de fiets is er een die u op eigen kracht moet ‘meetrappen’, du…

Nieuws

Den Haag breidt aantal fietsparkeerplaatsen flink uit

De fietsflat in de Rijnstraat bij Den Haag Centraal wordt groter. Nu zijn er 2.750 fietsparkeerplaatsen, dat worden er 4.100. Uiterlijk begin 2015 is de fietsflat klaar. De nieuwe fietsflat…