Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverklikker beïnvloedt rijsnelheid automobilisten

maandag 16 juli, 2007

Het elektronisch waarschuwingssysteem op een kruising nabij het Zeeuwse Grijpskerke zorgt dat de rijsnelheid van automobilisten daalt en geeft fietsers een veilig gevoel, aldus een onderzoek. Uit enquêtes blijkt dat automobilisten bewust hun snelheid verlagen en dat fietsers zich veiliger voelen dan voorheen. Verkeerskunde, het vaktijdschrift over verkeer en vervoer, bericht. We citeren. OnderzoekDe ‘fietsverklikker’ is elektronisch waarschuwingsbord dat op gevaarlijke oversteekplaatsen zonder verkeerslichten automobilisten attendeert op overstekende fietsers. In april - in de Wereldverkeersveiligheidsweek - werd de eerste verklikker in Nederland geplaatst op een kruising bij Grijpskerke. Een maand na plaatsing van de borden hebben studenten van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer uit Breda een klanttevredenheidonderzoek uitgevoerd. De oplichtende borden moeten de rijsnelheid van de automobilisten ter hoogte van de fietsoversteek verlagen om zo de veiligheidsbeleving van de overstekende fietsers te verhogen. Om de effecten te bepalen, zijn een nulmeting en een nameting uitgevoerd. Hierbij zijn de rijsnelheden van het gemotoriseerd verkeer gemeten en de fietsintensiteiten ter hoogte van de fietsoversteek bepaald. Ook zijn tijdens de nameting enquêtes gehouden onder fietsers en automobilisten.

VeiligerNa plaatsing van de verklikker daalde de gemiddelde snelheid ter hoogte van de fietsoversteek van 75 kilometer per uur naar 72 kilometer per uur. Uit de enquête blijkt dat het merendeel van de automobilisten zelf heeft gezien dat het bord op gaat lichten wanneer fietsers worden gedetecteerd. Bijna iedere automobilist zegt zijn rijgedrag aan te passen op het moment dat het bord oplicht. Driekwart van de fietsers zeggen de oversteek als veilig genoeg te ervaren. Tweederde van de ondervraagde fietsers geeft aan zich met deze borden veiliger te voelen dan voorheen. De helft van de fietsers merkt bovendien op dat auto’s langzamer rijden ter hoogte van de fietsoversteek.

VoordelenHet 'kliksysteem’ heeft een aantal voordelen; de kosten zijn relatief gering en er hoeft niets aan de weg te worden veranderd. Ook is er geen extra ruimte nodig voor drempels of rotondes. Het systeem kost 70.000 euro, inclusief ontwikkelingskosten. Vanuit de Brede Doel Uitkering ontving het Waterschap Zeeuwse Eilanden een bijdrage van 35.000 euro.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen langs landgoederen en landhuizen

Verspreid over Nederland liggen prachtige landgoederen, vaak met een combinatie van een historisch landhuis en idyllische natuur. We zetten vijf mooie landgoederenroutes op een rij. Vogels …

Nieuws

Maak 4x kans op een ISM Cruise Zadel van Rosiir t.w.v. €139!

Doe mee met de prijsvraag en maak 4x kans op een Rosiir fietszadel t.w.v. €139! De ISM Cruise is maar liefst 29 cm breed! Doordat het ISM zadel twee kortere neuzen heeft, worden de zitbotte…

Nieuws

Is de fietskaart op z'n retour?

Vroeger herkenden we de enthousiaste fietser aan de stuurtas met kaarthouder op het stuur, maar die tijd is definitief voorbij. Ja, er zijn nog altijd genoeg fietsers die zweren bij de papi…

Elektrische Fietsen

De accu van de e-bike: zo houd je hem fit

Echt lekker van je e-bike genieten doe je met een volle en fitte accu. Met deze tips houd je je accu zo lang mogelijk fit en gezond. Lees hier alles over onderhoud van je e-bike. Accu en…

Nieuws

Je smartphone als sleutel aan de poort van molens

In GrensPark Kempen~Broek kun je met je smartphone samen met de Erfgoedapp het waterrad of de molensteen van een eeuwenoude watermolen of stoere windmolen laten draaien. Je Smartphone gebru…