Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverklikker beïnvloedt rijsnelheid automobilisten

maandag 16 juli, 2007

Het elektronisch waarschuwingssysteem op een kruising nabij het Zeeuwse Grijpskerke zorgt dat de rijsnelheid van automobilisten daalt en geeft fietsers een veilig gevoel, aldus een onderzoek. Uit enquêtes blijkt dat automobilisten bewust hun snelheid verlagen en dat fietsers zich veiliger voelen dan voorheen. Verkeerskunde, het vaktijdschrift over verkeer en vervoer, bericht. We citeren. OnderzoekDe ‘fietsverklikker’ is elektronisch waarschuwingsbord dat op gevaarlijke oversteekplaatsen zonder verkeerslichten automobilisten attendeert op overstekende fietsers. In april - in de Wereldverkeersveiligheidsweek - werd de eerste verklikker in Nederland geplaatst op een kruising bij Grijpskerke. Een maand na plaatsing van de borden hebben studenten van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer uit Breda een klanttevredenheidonderzoek uitgevoerd. De oplichtende borden moeten de rijsnelheid van de automobilisten ter hoogte van de fietsoversteek verlagen om zo de veiligheidsbeleving van de overstekende fietsers te verhogen. Om de effecten te bepalen, zijn een nulmeting en een nameting uitgevoerd. Hierbij zijn de rijsnelheden van het gemotoriseerd verkeer gemeten en de fietsintensiteiten ter hoogte van de fietsoversteek bepaald. Ook zijn tijdens de nameting enquêtes gehouden onder fietsers en automobilisten.

VeiligerNa plaatsing van de verklikker daalde de gemiddelde snelheid ter hoogte van de fietsoversteek van 75 kilometer per uur naar 72 kilometer per uur. Uit de enquête blijkt dat het merendeel van de automobilisten zelf heeft gezien dat het bord op gaat lichten wanneer fietsers worden gedetecteerd. Bijna iedere automobilist zegt zijn rijgedrag aan te passen op het moment dat het bord oplicht. Driekwart van de fietsers zeggen de oversteek als veilig genoeg te ervaren. Tweederde van de ondervraagde fietsers geeft aan zich met deze borden veiliger te voelen dan voorheen. De helft van de fietsers merkt bovendien op dat auto’s langzamer rijden ter hoogte van de fietsoversteek.

VoordelenHet 'kliksysteem’ heeft een aantal voordelen; de kosten zijn relatief gering en er hoeft niets aan de weg te worden veranderd. Ook is er geen extra ruimte nodig voor drempels of rotondes. Het systeem kost 70.000 euro, inclusief ontwikkelingskosten. Vanuit de Brede Doel Uitkering ontving het Waterschap Zeeuwse Eilanden een bijdrage van 35.000 euro.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Slechte fietspaden grootste ergernis van oudere fietser

De fietser van 65 jaar en ouder ergert zich het meest aan slechte fietspaden: fietspaden die te smal zijn of worden ontsierd door hobbels, gaten of loszittende tegels. Wanneer het gaat om h…

Nieuws

Texel Fietseiland

Texel is door de grote verscheidenheid aan landschappen een veelzijdig gebied ideaal om per fiets te verkennen. Het eiland beschikt over een uitgebreid netwerk van maar liefst 140 kilometer…

Nieuws

Fietsenverkoop daalt, maar omzet stijgt

De verkoop van fietsen is in 2016 gedaald naar het niveau van 1987. Daar staat tegenover dat de omzet een record bereikte - een gevolg van de verkoop van vooral duurdere fietsen. De nieuwe …

Nieuws

1 op 75 fietsers raakt ooit zwaargewond of sterft in een verkeersongeval

In België onderzocht: bejaarden en jongeren lopen het grootste risico om zwaargewond te raken of te sterven in een verkeersongeval. Hun risico is liefst tien keer hoger dan dat van een…

Elektrische Fietsen

E-bike en fietsendrager: hier moet je op letten

Het aantal mensen dat voor ontspannen toertochtjes met een e-bike op pad gaat, neemt toe. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fietsendrager: kan die het gewicht van zo’n e-bike wel aan? Een e…