Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverklikker beïnvloedt rijsnelheid automobilisten

maandag 16 juli, 2007

Het elektronisch waarschuwingssysteem op een kruising nabij het Zeeuwse Grijpskerke zorgt dat de rijsnelheid van automobilisten daalt en geeft fietsers een veilig gevoel, aldus een onderzoek. Uit enquêtes blijkt dat automobilisten bewust hun snelheid verlagen en dat fietsers zich veiliger voelen dan voorheen. Verkeerskunde, het vaktijdschrift over verkeer en vervoer, bericht. We citeren. OnderzoekDe ‘fietsverklikker’ is elektronisch waarschuwingsbord dat op gevaarlijke oversteekplaatsen zonder verkeerslichten automobilisten attendeert op overstekende fietsers. In april - in de Wereldverkeersveiligheidsweek - werd de eerste verklikker in Nederland geplaatst op een kruising bij Grijpskerke. Een maand na plaatsing van de borden hebben studenten van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer uit Breda een klanttevredenheidonderzoek uitgevoerd. De oplichtende borden moeten de rijsnelheid van de automobilisten ter hoogte van de fietsoversteek verlagen om zo de veiligheidsbeleving van de overstekende fietsers te verhogen. Om de effecten te bepalen, zijn een nulmeting en een nameting uitgevoerd. Hierbij zijn de rijsnelheden van het gemotoriseerd verkeer gemeten en de fietsintensiteiten ter hoogte van de fietsoversteek bepaald. Ook zijn tijdens de nameting enquêtes gehouden onder fietsers en automobilisten.

VeiligerNa plaatsing van de verklikker daalde de gemiddelde snelheid ter hoogte van de fietsoversteek van 75 kilometer per uur naar 72 kilometer per uur. Uit de enquête blijkt dat het merendeel van de automobilisten zelf heeft gezien dat het bord op gaat lichten wanneer fietsers worden gedetecteerd. Bijna iedere automobilist zegt zijn rijgedrag aan te passen op het moment dat het bord oplicht. Driekwart van de fietsers zeggen de oversteek als veilig genoeg te ervaren. Tweederde van de ondervraagde fietsers geeft aan zich met deze borden veiliger te voelen dan voorheen. De helft van de fietsers merkt bovendien op dat auto’s langzamer rijden ter hoogte van de fietsoversteek.

VoordelenHet 'kliksysteem’ heeft een aantal voordelen; de kosten zijn relatief gering en er hoeft niets aan de weg te worden veranderd. Ook is er geen extra ruimte nodig voor drempels of rotondes. Het systeem kost 70.000 euro, inclusief ontwikkelingskosten. Vanuit de Brede Doel Uitkering ontving het Waterschap Zeeuwse Eilanden een bijdrage van 35.000 euro.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Winnaars groenarrangement Hotel Mooirivier bekend

Heeft u onlangs meegedaan met de prijsvraag waarbij u 2x kans maakte op een inspirerend groenarrangement van Hotel Mooirivier t.w.v. €318! Dan vindt u hier de uitslag! Wij feliciteren:…

Nieuws

Onderzoek: fietstochten van 30 tot 50 kilometer zijn favoriet

Eind juli vroegen we wat jullie favoriete fietsafstand was en tot ons grote plezier reageerden jullie massaal op die vraag. Eén afstand blijkt ronduit favoriet te zijn. Ruim vijfduizend men…

Nieuws

Lokfiets is een groot succes

Het gebruik van de lokfiets heeft zijn vruchten afgeworpen. Vorig jaar werden er 954 fietsendieven opgepakt die probeerden een fiets mee te nemen. Dit zijn er bijna 3 keer meer dan in 2013 …

Routenieuws

Vijf architectuurroutes

Nederland heeft een aantal prachtige karakteristieke gebouwen. Wat denkt u van de kubuswoningen, Zaanse schans en de historie in Delfzijl. Voor u vijf architectuurroutes op een rij. Kubuswo…

Nieuws

Zo wapen je je tegen fietsdiefstal

Voor de meeste fietsliefhebbers is diefstal van hun geliefde en kostbare stalen ros een van de grootst mogelijke ergernissen. Helaas kun je de kans op diefstal nooit helemaal wegnemen, maar…