Logo Fietsen123

Nieuws

Fietspaden in Vlaanderen kunnen veel beter

woensdag 11 maart, 2009

De Fietsersbond heeft voor de eerste keer een groot en gedetailleerde onderzoek gedaan naar het comfort op de fietspaden in Vlaanderen. Dit gebeurde ondermeer met een meetfiets ontwikkeld door de KU Leuven. De conclusies zijn duidelijk: er valt nog veel te verbeteren. RapportcijfersMeer dan 1400 km fietspad in 31 gemeenten en steden verspreid over de 5 Vlaamse provincies is op systematische en wetenschappelijke wijze in kaart gebracht. De rapportcijfers laten zien, dat er nog veel te verbeteren valt. Het trillingscomfort haalt net geen 5, de breedte van de fietspaden krijgt een 5,2 en de buffer (veiligheidsafstand) t.o.v. de rijbaan haalt een 6,5. 'Deze scores staan ver af van de doelscores van 8 zoals bepaald in dit rapport', aldus de Fietsersbond.

Slechte scores'De slechte scores voor breedte van het fietspad en buffer t.o.v. de rijbaan zijn deels te wijten aan onze - typisch Vlaamse - ruimtelijke ordening, maar voor de slechte trillingscomfortscore bestaan er geen verzachtende omstandigheden', aldus de bond. 'Er is duidelijk nood aan verbetering en opwaardering van de oude infrastructuur, naast de aanleg van nieuwe fietspaden'.

Grote verschillenEr blijken grote verschillen te bestaan tussen de onderzochte gemeenten en steden onderling, zowel op het vlak van trillingscomfort, breedte van het fietspad als buffer. Globaal genomen bestaat er slechts een klein verschil in de kwaliteitsniveaus tussen gewestelijke en gemeentelijke fietspaden. Het gebruik van oppervlaktemateriaal bij fietspaden is in Vlaanderen zeer gefragmenteerd. 40% van de fietspaden is in cementbeton, 30,5% in asfalt en 28,5% in klinkers of tegels.

AanbevelingenDe Fietsersbond doet een aantal aanbelingen voor de toekomst. 'Om te komen tot een structurele verbetering van de fietsinfrastructuur in Vlaanderen moeten naast de bestaande normen/richtlijnen zoals gedefinieerd in het Vademecum Fietsvoorzieningen twee bijkomende normen/richtlijnen ingevoerd worden'. Het gaat om een vlakheidsnorm en een richtlijn voor de aanleg van de overgang tussen fietspad en rijbaan, die het comfort bij het op- en afrijden van fietspaden verbeteren. En verder is de invoering van een niet-vrijblijvend, globaal meetsysteem dringend nodig.

Link* Het volledige rapport


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Tips tegen diefstal van je fiets

Voorkomen is beter dan genezen, zorg er dus voor dat je fiets goed op slot staat. Met deze tips maak je het de dieven erg lastig. Is je fiets toch gestolen? Dan is het verstandig snel te ha…

Nieuws

Fietsen houdt de forens slank

Mensen die naar hun werk fietsen wegen gemiddeld vijf kilo minder dan hun collega’s die dagelijks in de auto stappen, hebben Britse onderzoekers ontdekt. Het onderzoek richtte zich op 72.99…

Nieuws

Rijbewijskeuring voor oudere automobilisten: de stand van zaken

De rijbewijskeuring van ouderen is sinds vorig jaar pas nodig vanaf 75 jaar. Voorheen was dat vanaf 70 jaar. Rijbewijzen voor bestuurders tussen de 60 en 70 jaar zijn ook langer geldig: tie…

Nieuws

Leuk idee: voorzie uw fiets van een uitklapbare picknicktafel!

Een leuk doe-het-zelf-project voor echte fietsliefhebbers. Deze picknicktafel kunt u met een beetje creativiteit zelf maken. Meet uw frame op en maak een houten constructie die binnen het f…

Nieuws

Fietsend naar het werk

Veel Nederlanders gaan dagelijks met de fiets naar het werk. Maar waar letten Nederlanders eigenlijk op voordat ze met de fiets naar hun werk gaan. En hoe gaat de werkgever daarmee om? Een …