Logo Fietsen123

Nieuws

Fietspaden in Vlaanderen kunnen veel beter

woensdag 11 maart, 2009

De Fietsersbond heeft voor de eerste keer een groot en gedetailleerde onderzoek gedaan naar het comfort op de fietspaden in Vlaanderen. Dit gebeurde ondermeer met een meetfiets ontwikkeld door de KU Leuven. De conclusies zijn duidelijk: er valt nog veel te verbeteren. RapportcijfersMeer dan 1400 km fietspad in 31 gemeenten en steden verspreid over de 5 Vlaamse provincies is op systematische en wetenschappelijke wijze in kaart gebracht. De rapportcijfers laten zien, dat er nog veel te verbeteren valt. Het trillingscomfort haalt net geen 5, de breedte van de fietspaden krijgt een 5,2 en de buffer (veiligheidsafstand) t.o.v. de rijbaan haalt een 6,5. 'Deze scores staan ver af van de doelscores van 8 zoals bepaald in dit rapport', aldus de Fietsersbond.

Slechte scores'De slechte scores voor breedte van het fietspad en buffer t.o.v. de rijbaan zijn deels te wijten aan onze - typisch Vlaamse - ruimtelijke ordening, maar voor de slechte trillingscomfortscore bestaan er geen verzachtende omstandigheden', aldus de bond. 'Er is duidelijk nood aan verbetering en opwaardering van de oude infrastructuur, naast de aanleg van nieuwe fietspaden'.

Grote verschillenEr blijken grote verschillen te bestaan tussen de onderzochte gemeenten en steden onderling, zowel op het vlak van trillingscomfort, breedte van het fietspad als buffer. Globaal genomen bestaat er slechts een klein verschil in de kwaliteitsniveaus tussen gewestelijke en gemeentelijke fietspaden. Het gebruik van oppervlaktemateriaal bij fietspaden is in Vlaanderen zeer gefragmenteerd. 40% van de fietspaden is in cementbeton, 30,5% in asfalt en 28,5% in klinkers of tegels.

AanbevelingenDe Fietsersbond doet een aantal aanbelingen voor de toekomst. 'Om te komen tot een structurele verbetering van de fietsinfrastructuur in Vlaanderen moeten naast de bestaande normen/richtlijnen zoals gedefinieerd in het Vademecum Fietsvoorzieningen twee bijkomende normen/richtlijnen ingevoerd worden'. Het gaat om een vlakheidsnorm en een richtlijn voor de aanleg van de overgang tussen fietspad en rijbaan, die het comfort bij het op- en afrijden van fietspaden verbeteren. En verder is de invoering van een niet-vrijblijvend, globaal meetsysteem dringend nodig.

Link* Het volledige rapport


Gerelateerde artikelen

Fietsvakanties

Het mooiste van Bretagne op de fiets

Bretagne kent een goed fietsroutenetwerk en het gebied leent zich dan ook prima voor mooie verkenningstochten. Naast de Voies Vertes lopen er ook nog drie langeafstandsroutes door Bretagne:…

Nieuws

Op de fiets naar Texelse musea

Tijdens een fietstocht op Texel is het de moeite waard om eens af te stappen bij een van de vele musea. De leukste musea op Texel om per fiets te bezoeken vindt u in dit artikel. Heeft u zi…

Nieuws

Twee keer fietsen op de Veluwe

De Veluwe is altijd prachtig, maar in de herfst geeft de natuur de bezoekers nog iets extra's. Genieten van de geuren en kleuren van herfst. De Veluwezoom (41 km) Fietsroute De Veluwezoo…

Nieuws, Elektrische Fietsen, Fietstest

Plus Magazine e-bike test 2015: Welke is de beste? Deel 1: Budgetfietsen

De opmars van de e-bike is niet te stuiten. Logisch, want wat is er fijner dan fietsen met een duwtje in de rug? Pluslezers testen vijf modellen tot €2500. Wat valt ze op? En welke fietst h…

Nieuws

Welke rem kies je?

Remmen zijn er in alle soorten en maten. Maar wat zijn nu de eigenschappen van die verschillende soorten remmen? En hoeveel onderhoud vragen ze? We zetten het voor je op een rij. Lees hier …