Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsknooppuntennetwerk moet beter!

dinsdag 20 oktober, 2009

Het fietsknooppuntennetwerk in Nederland moet beter. Dat bleek op de recente bijeenkomst van het Landelijk Fietsplatform met zo'n veertig betrokkenen. Het Fietsplatform pleit voor een impuls in het onderhoud, een betere afstemming en een centraal meldpunt. KritiekDe afgelopen jaren is in Nederland in een hoog tempo een groot aantal regionale fietsknooppuntnetwerken ontwikkeld. Gehoopt wordt, dat eind 2010 sprake zal zijn van een landelijk dekkend aanbod. De netwerken voorzien in een behoefte. Met name voor dagtochten worden ze steeds meer gebruikt. Maar de netwerken krijgen ook kritiek.

Verbetering nodigHet Landelijk Fietsplatform, de koepelorganisatie van een aantal fietsorganisaties, sprak daarom tijdens een recente werkbijeenkomst met zo'n veertig betrokkenen – provincies, regio’s en uitvoeringsorganisaties – over de nazorg en promotie van de netwerken. "Met name de onderlinge afstemming van netwerken als ook het onderhoud van de bewegwijzering kunnen nog worden verbeterd. Ook is er behoefte aan een centraal meldpunt voor klachten en opmerkingen", meldt het Platform.

Onderlinge aansluitingDe uitvoering van de (ruim 40!) netwerken is in de basis in nagenoeg alle regio’s gelijk: de kenmerkende bewegwijzering verwijst telkens naar genummerde knooppunten. "De onderlinge aansluiting van de regionale netwerken kan echter op verschillende plekken worden verbeterd. De fietser wil probleemloos van regio naar regio kunnen fietsen. Zowel de tracering als de bewegwijzering en informatiepanelen dient hierop nagekeken te worden", concludeert het Platform na afloop van de bijeenkomst. "Hetzelfde geldt ook voor de aansluiting van de regionale netwerken en het landelijke netwerk van LF-routes (Landelijke Fietsroutes), het netwerk dat met name bedoeld is voor fietsvakantiegangers en andere lange-afstand fietsers. Beide netwerken vormen samen in beginsel een uitstekende basis voor de verdere promotie van het recreatieve fietsen in Nederland".

Niet goed geregeldOnderhoud van de bewegwijzering is, aldus het Platform, "enorm belangrijk, maar dit blijkt nog niet overal goed geregeld. Het Fietsplatform roept regio’s en provincies daarom op "om kritisch na te gaan of het onderhoud goed is georganiseerd. Zo niet dan moeten hier alsnog sluitende afspraken voor worden gemaakt". Het Platform, dat zelf verantwoordelijk is voor de LF-routes, pleit dat het onderhoud van de bewegwijzering van de LF-routes en het knooppuntennetwerk "bij één partij komt. Dit levert efficiencywinst".

Centraal meldpunt klachten Een veel gestelde vraag is waar fietsers hun klachten en opmerkingen over het netwerk kwijt kunnen. Veel regio’s hebben een eigen meldpunt, dat echter vaak weinig bekend is. "De regio’s en provincies geven aan dat een landelijke coördinerende rol van het Fietsplatform bij de doorontwikkeling van de regionale knooppuntnetwerken gewenst is. Daarbij past het aanbieden van een landelijk meldpunt. Verder ook het coördineren van de samenwerking op het gebied van productontwikkeling en promotie". Het Fietsplatform zegt "deze rol te willen oppakken, als vervolg op de adviesrol bij de totstandkoming van de netwerken".

Link* Overzicht van het fietsknooppuntennetwerk in Nederland en België


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gebruikers e-bike steeds jonger

Steeds meer jongeren en jongvolwassenen bezitten een e-bike. Fietsproducent Cortina heeft een belangrijke rol gespeeld bij deze ontwikkeling. In 2006 begon Cortina – destijds alleen bekend …

Nieuws

Een e-bike leasen, de voor- en nadelen

De Consumentenbond heeft met het E-bikecollectief het eerste private leaseconcept voor elektrische fietsen in Nederland gelanceerd. Maar wat houdt het in? En wat zijn de voor- en nadelen te…

Nieuws

Hoezo een e-bike? Neem een fiets met straalaandrijving!

Is het mogelijk om een fiets met straalaandrijving te bouwen? Zeker! In onderstaand filmpje ziet u hoe een oude fiets omgetoverd is tot een waar snelheidsmonster. We zien enige beperkingen …

Nieuws

Kwart fietsers vindt e-bike gevaarlijk

Eén op de vier fietsers vindt de e-bike gevaarlijker dan een gewone fiets, zo blijkt uit onderzoek van fietswebsite Fietsen123.nl. Dit betekent dat fietsers de e-bike nu minder gevaarlijk v…

Nieuws

Kwart meer e-bikes verkocht in 2015

Vorig jaar is het aantal nieuwe e-bikes met een kwart gestegen. Ook de omzet van de fietsverkoop steeg. Het totaal aantal verkochte fietsen daalde wel licht, aldus cijfers van BOVAG en RAI …