Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsknooppuntennetwerk Achterhoek: rapportcijfer 8,2

dinsdag 10 november, 2009

Om meer inzicht te krijgen in de gebruikers, de tevredenheid en de bekendheid van het fietsknooppuntennetwerk heeft het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme een onderzoek uitgevoerd onder de gebruikers van het Achterhoekse netwerk. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat gebruikers het netwerk in de Achterhoek beoordelen met het gemiddelde cijfer van 8,2. 916 gebruikersHet onderzoek van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT) bestond uit twee onderdelen: een internetenquête onder de bezoekers van de websites www.vvvachterhoek.nl en www.recreatieschap.nl en een veldonderzoek op basis van een enquêteformulier, verspreid via de distributiepunten van de Fietskaart Achterhoek. In totaal zijn 916 gebruikers van het Fietsknooppuntennetwerk Achterhoek ondervraagd.

59 jaarHet netwerk in de Achterhoek blijkt vooral populair te zijn bij mensen tussen de 61 en 70 jaar, gevolgd door de categorie tussen 51 en 60 jaar. Gemiddeld is de gebruiker 59 jaar. Zowel Achterhoekers als mensen uit de rest van Nederland maken gebruik maken van het fietsroutenetwerk: beiden circa 50%. Vier op de vijf gebruikers plant vooraf een route wanneer zij een fietstocht in de Achterhoek willen ondernemen. Ruim de helft van de gebruikers doet dit met de fietskaart Achterhoek, bijna een derde doet dit met de informatiepanelen op de knooppunten, terwijl 27% van de gebruikers de route vooraf plant via de online routeplanner.

45 kilometerGemiddeld fietst een gebruiker van het Achterhoekse fietsknooppuntennetwerk een traject van circa 45 kilometer. Daarbij fietsen gebruikers boven de 60 jaar gemiddeld verder dan gebruikers onder de 60 jaar. Vooral de groep tot 40 jaar fietst minder ver, vaak maximaal 20 kilometer.

€ 16,- euro per persoonBijna alle respondenten (96%) bezoeken tijdens een fietstocht wel eens een horecagelegenheid. Gemiddeld besteden de fietsers €16,- per persoon aan aspecten zoals fietshuur, horeca en bezienswaardigheden. Achterhoekers besteden gemiddeld minder (€ 11,-) dan inwoners uit de rest van Nederland (€ 21,-).

VerbeteringenDe gebruikers van het netwerk blijken dus over het algemeen goed tevreden over het netwerk. De volgende onderwerpen worden geregeld genoemd als punten voor verbetering:- de zichtbaarheid van de borden (hoog gras en begroeiing)- de plaatsing van de borden (hoogte, kant van de weg)- extra bordjes bij splitsingen/kruisingen zodat je weet dat je goed gaat- meer over bospaden/kerkepaden/fietspaden- meer informatie over evenementen/bezienswaardigheden onderweg- goede controle op vandalisme (verdwenen borden/borden worden omgedraaid)Links* De actuele stand van zaken van het fietsknooppuntennetwerk* Fietsknooppuntenroutes in Nederland   * Fietsknooppuntenroutes in België  * Alle fietsknooppuntenkaarten in Nederland en België


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nieuwe test maakt vergelijken actieradius eenvoudiger

Bij de aankoop van een e-bike vormt de actieradius vaak een van de belangrijkste criteria. Maar het vergelijken van verschillende merken is lastig, zowel voor consument als verkoper. Het Du…

Nieuws

Hoe wapent u zich tegen fietsen in wind en regen? De beste tips!

Gelukkig zijn er vele manieren om u te wapenen tegen weer en wind. Vaak zijn de eerste momenten op de fiets nog erg koud, maar na inspanning, vooral bij wind, krijgt het lichaam het al snel…

Nieuws

De mooiste fietsroutes langs Werelderfgoed

In Nederland vind je maar liefst negen monumenten en gebieden die een plekje op de Werelderfgoedlijst van UNESCO hebben veroverd. We selecteerden vijf fietsroutes langs ons eigen Werelderfg…

Nieuws

Drie prachtige bos- en heideroutes

Het hoogtepunt van de bloei van de heidevelden mag dan voorbij zijn, de aanblik van de hei is nog steeds indrukwekkend. Met deze drie speciaal geselecteerde routes kunt u genieten van de na…

Nieuws

ANWB: zorg voor veiliger fietspaden

Gemeenten hebben de verkeersveiligheid uit het oog verloren. Tijd voor verandering, vindt ANWB-baas Frits van Bruggen. Veel fietsers voelen zich onveilig in het verkeer. Dit blijkt niet all…