Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsknooppunten, hoe werkt het eigenlijk?

maandag 20 december, 2010

Fietsknooppunten, je vindt ze in Nederland inmiddels overal en ook in de landen om ons heen wordt het knooppuntennetwerk steeds groter. Maar hoe werkt het eigenlijk in de praktijk? En als er een bordje mist, waar meld je dat dan?

Het voordeel is dat je met de fietsknooppunten heel makkelijk zelf route en afstand bepaalt. Dit kun je op twee manieren doen: online - via de routeplanner van de Fietsersbond - of tijdens het fietsen op basis van de panelen op de fietsknooppuntroute zelf, waarbij je van knooppunt naar knooppunt fietst.

Hoe werkt het?

  • Je fietst naar het knooppunt waar je wilt beginnen. Dat is gemakkelijk te vinden omdat het fietsroutenetwerk met groen/witte borden bewegwijzerd is. Op het bordje staat het nummer van het knooppunt. Wil je ook weer bij dit startpunt eindigen dan moet je dit nummer wel onthouden. Tip: maak er met je smartphone een foto van, dan hoef je er daarna niet meer aan te denken.
  • Op de bordjes van de fietsknooppunten staan pijlen die de richting aanwijzen. Deze borden staan op ooghoogte, en op vaste afstanden van elke kruising. Ze worden na elke kruising herhaald.
  • Bij elk fietsknooppunt bepaal je zelf welke richting je uit wilt, en hoe lang je wilt fietsen. Hierbij helpen de routeborden die op elke kruising bij de knooppunten staan. In één oogopslag zie je hoe de routes in het gebied lopen. Ook laat zo'n routebord zien wat de afstanden tussen de knooppunten zijn. De bordjes geven de route naar de aansluitende knooppunten aan, bijvoorbeeld linksaf naar nummer 43, rechtsaf naar 15 en rechtdoor naar 10. Onderweg kom je ook regelmatig bordjes tegen met daarop de richting naar het volgende knooppunt.

Bordje weg?

Nederland zou Nederland niet zijn als er niet af en toe wat van die fraaie knooppuntbordjes verdwenen. Mocht je onderweg zoiets constateren, dan kun je daar melding van maken bij het Landelijk Meldsysteem Bewegwijzering LF-routes en knooppuntroutes, een initiatief van het Fietsplatform. Dit initiatief is ontwikkeld omdat de fietsknooppunten door verschillende instanties worden beheerd. Om ervoor te zorgen dat fietsers toch snel en makkelijk melding kunnen maken van een ontbrekend bordje, is het landelijk meldsysteem in het leven geroepen.

LF-route of knooppuntroute?

Het grootste verschil tussen de fietsknooppunten en de traditionele fietsroutes is dat je met de fietsknooppunten flexibeler bent: je bepaalt zelf je route en je afstand. Fietsroutes aan de hand van routebordjes, zoals de LF-routes (Landelijke Fietsroute, vaak meerdaagse routes) hebben een vaste afstand en volgen een vast traject. De LF-routes hebben sinds 2007 een bewegwijzering in twee richtingen: de ene richting met een a, de andere met een b.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De 105-jarige die op een fiets zat...

... en een wereldrecord verbrak. Op de wielerbaan in de Franse plaats Saint-Quentin-en-Yvelines heeft de 105-jairge Robert Marchand het werelduurrecord in de categorie 105 jaar en ouder ver…

Nieuws

Prijswinnaars april 2016 bekend

Heeft u meegedaan aan onze prijsvraag waarbij u 7x kans maakte op fietstassen van New Looxs t.w.v. €69,95? Dan vindt u hier de uitslag! E. van Boxtel, Waalwijk P. Jansen, Zevenaar O. Dek…

Nieuws

Fietsen in Europa weer gevaarlijker

Fietsen op Europese wegen wordt dodelijker. Na een daling stijgt het aantal verongelukte fietsers in de Europese Unie sinds enkele jaren weer: van 2110 in 2010 tot 2230 in 2012. Het gaat om…

Nieuws

Warm gekleed op de fiets

Met de winterperiode in aantocht laten veel mensen hun fiets staan. Eigenlijk zonde, want met de juiste kleding kun je zelfs met temperaturen rond het vriespunt nog lekker rondfietsen. Onde…

Nieuws

Wat vindt u het meest vervelende weer om in te fietsen? Kies A B C of D

Wat vindt u het meest vervelende/irritante weer om in te fietsen? Laat het ons weten! A: Fietsen met heel heet weer B: Fietsen in de kou/sneeuw/gladheid C: Fietsen in de regen D: Fietsen …