Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsindustrie wil geen vrijgave vermogen elektrische fietsen

woensdag 15 februari, 2012

De fietsindustrie, verenigd in RAI Vereniging, is tegen het vrijgeven van het vermogen van elektrische fietsen. Het Europees Parlement buigt zich in de komende weken over een aantal amendementen die zo’n vrijstelling mogelijk maken.

Naar de mening van de afdeling Fietsen van RAI Vereniging dient deze vrijstelling geen enkel doel en gaat zij ten koste van de verkeersveiligheid. RAI Vereniging heeft daarom de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie opgeroepen hier binnen de Raad voor Concurrentievermogen (in Europa verantwoordelijk voor dit onderwerp) tegen te stemmen.

De Europese Commissie heeft een verordening opgesteld die geldende richtlijnen voor gemotoriseerde twee- en driewielers omzet in wetgeving. De tekst van die verordening kan rekenen op instemming van RAI Vereniging. Binnen deze regels wordt gesteld dat een elektrische fiets (een zogenaamde ‘electric power assisted cycle’, oftewel EPAC) niet als motorvoertuig wordt aangemerkt, mits deze aan een aantal criteria voldoet. Eén daarvan is een gemaximeerd vermogen van 0,25 kW. De EPAC is een fiets met regelgeving die bij een dergelijk voertuig aansluit. Dat betekent dat er geen helmplicht geldt en dat EPAC’s gebruik mogen maken van het fietspad.

Europarlementariër Rühle heeft echter een amendement op deze verordening ingediend waardoor de vermogensbeperking zou komen te vervallen. De fietsindustrie is hier vanuit verkeersveiligheidsoogpunt fel tegen. Een groter vermogen heeft immers effecten op het acceleratievermogen, wat aanvullende eisen stelt op het gebied van voertuigbeheersing. Als deze ontbreken, nemen de veiligheidsrisico’s toe. En dit terwijl er geen enkele noodzaak is voor een groter vermogen. Testcycli van elektrische fietsen tonen onder verschillende omstandigheden (heuvelachtig gebied, zwaar beladen) aan dat 0,25 kW vermogen ruim voldoende is.

“Veiligheid staat bij onze industrie voorop”, aldus Sacha Boedijn, secretaris van de afdeling Fietsen van RAI Vereniging. “ Door het vermogen vrij te geven komt die in de knel zonder dat er een noodzaak voor die vrijgave is. Immers: een gemiddelde fietser trapt zo’n 0,1 kW, dus 0,25 kW is kijkend naar het doel waarvoor EPAC’s worden ingezet ruim voldoende. Als je omwille van een andere inzet en voor een andere groep gebruikers een onbeperkt vermogen wil, dan creëer je een wezenlijk ander voertuig. Daarvoor zou dan een aparte typegoedkeuring moeten gelden.”

Bron: RAIvereniging

Lees ook:
* Europees parlement toch voor vrijstelling motorvermogen elektrische fietsen

De fietsindustrie, verenigd in RAI Vereniging, is tegen het vrijgeven van het vermogen van elektrische fietsen. Het Europees Parlement buigt zich in de komende weken over een aantal amendementen die zo’n vrijstelling mogelijk maken.

Naar de mening van de afdeling Fietsen van RAI Vereniging dient deze vrijstelling geen enkel doel en gaat zij ten koste van de verkeersveiligheid. RAI Vereniging heeft daarom de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie opgeroepen hier binnen de Raad voor Concurrentievermogen (in Europa verantwoordelijk voor dit onderwerp) tegen te stemmen.

De Europese Commissie heeft een verordening opgesteld die geldende richtlijnen voor gemotoriseerde twee- en driewielers omzet in wetgeving. De tekst van die verordening kan rekenen op instemming van RAI Vereniging. Binnen deze regels wordt gesteld dat een elektrische fiets (een zogenaamde ‘electric power assisted cycle’, oftewel EPAC) niet als motorvoertuig wordt aangemerkt, mits deze aan een aantal criteria voldoet. Eén daarvan is een gemaximeerd vermogen van 0,25 kW. De EPAC is een fiets met regelgeving die bij een dergelijk voertuig aansluit. Dat betekent dat er geen helmplicht geldt en dat EPAC’s gebruik mogen maken van het fietspad.

Europarlementariër Rühle heeft echter een amendement op deze verordening ingediend waardoor de vermogensbeperking zou komen te vervallen. De fietsindustrie is hier vanuit verkeersveiligheidsoogpunt fel tegen. Een groter vermogen heeft immers effecten op het acceleratievermogen, wat aanvullende eisen stelt op het gebied van voertuigbeheersing. Als deze ontbreken, nemen de veiligheidsrisico’s toe. En dit terwijl er geen enkele noodzaak is voor een groter vermogen. Testcycli van elektrische fietsen tonen onder verschillende omstandigheden (heuvelachtig gebied, zwaar beladen) aan dat 0,25 kW vermogen ruim voldoende is.

“Veiligheid staat bij onze industrie voorop”, aldus Sacha Boedijn, secretaris van de afdeling Fietsen van RAI Vereniging. “ Door het vermogen vrij te geven komt die in de knel zonder dat er een noodzaak voor die vrijgave is. Immers: een gemiddelde fietser trapt zo’n 0,1 kW, dus 0,25 kW is kijkend naar het doel waarvoor EPAC’s worden ingezet ruim voldoende. Als je omwille van een andere inzet en voor een andere groep gebruikers een onbeperkt vermogen wil, dan creëer je een wezenlijk ander voertuig. Daarvoor zou dan een aparte typegoedkeuring moeten gelden.”


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Iedereen wil profiteren van succes e-bike

Er komen steeds meer fysieke fietsenwinkels in Nederland. Dat blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Deze ontwikkeling valt samen met de stijgende verkoop- en omzetcijfers van ele…

Nieuws

Een fiets met ingebouwde.... piano! (video)

Maak van uw fiets een rijdend instrument! Deze man vormde zijn piano om tot een fiets (of is het zijn fiets om tot piano?). Het resultaat mag er in ieder geval zijn, vooral wanneer we de ma…

Nieuws

Deelfietsen in België

Binnenkort een trip naar een van die fraaie Belgische steden op de planning? Overweeg dan om de stad met de fiets te verkennen. In Brussel, Antwerpen en Namen vind deelfietsen waar je ook a…

Nieuws

Binnen 24 uur van Parijs naar huis fietsen

Op 27 juni stapt een groep wielrenners onder de Eiffeltoren op de fiets, om de volgende dag in Hoevelaken te arriveren. Geen estafette, maar één lange tocht van Frankrijk…

Nieuws

De automatische e-bike: nog een zorg minder

De e-bike is hét perfecte en milieuvriendelijke alternatief om het drukke stadsverkeer te trotseren en prachtige fietstochten te maken. De opkomst van de e-bike heeft het fietsen de afgelop…