Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsindustrie wil geen vrijgave vermogen elektrische fietsen

woensdag 15 februari, 2012

De fietsindustrie, verenigd in RAI Vereniging, is tegen het vrijgeven van het vermogen van elektrische fietsen. Het Europees Parlement buigt zich in de komende weken over een aantal amendementen die zo’n vrijstelling mogelijk maken.

Naar de mening van de afdeling Fietsen van RAI Vereniging dient deze vrijstelling geen enkel doel en gaat zij ten koste van de verkeersveiligheid. RAI Vereniging heeft daarom de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie opgeroepen hier binnen de Raad voor Concurrentievermogen (in Europa verantwoordelijk voor dit onderwerp) tegen te stemmen.

De Europese Commissie heeft een verordening opgesteld die geldende richtlijnen voor gemotoriseerde twee- en driewielers omzet in wetgeving. De tekst van die verordening kan rekenen op instemming van RAI Vereniging. Binnen deze regels wordt gesteld dat een elektrische fiets (een zogenaamde ‘electric power assisted cycle’, oftewel EPAC) niet als motorvoertuig wordt aangemerkt, mits deze aan een aantal criteria voldoet. Eén daarvan is een gemaximeerd vermogen van 0,25 kW. De EPAC is een fiets met regelgeving die bij een dergelijk voertuig aansluit. Dat betekent dat er geen helmplicht geldt en dat EPAC’s gebruik mogen maken van het fietspad.

Europarlementariër Rühle heeft echter een amendement op deze verordening ingediend waardoor de vermogensbeperking zou komen te vervallen. De fietsindustrie is hier vanuit verkeersveiligheidsoogpunt fel tegen. Een groter vermogen heeft immers effecten op het acceleratievermogen, wat aanvullende eisen stelt op het gebied van voertuigbeheersing. Als deze ontbreken, nemen de veiligheidsrisico’s toe. En dit terwijl er geen enkele noodzaak is voor een groter vermogen. Testcycli van elektrische fietsen tonen onder verschillende omstandigheden (heuvelachtig gebied, zwaar beladen) aan dat 0,25 kW vermogen ruim voldoende is.

“Veiligheid staat bij onze industrie voorop”, aldus Sacha Boedijn, secretaris van de afdeling Fietsen van RAI Vereniging. “ Door het vermogen vrij te geven komt die in de knel zonder dat er een noodzaak voor die vrijgave is. Immers: een gemiddelde fietser trapt zo’n 0,1 kW, dus 0,25 kW is kijkend naar het doel waarvoor EPAC’s worden ingezet ruim voldoende. Als je omwille van een andere inzet en voor een andere groep gebruikers een onbeperkt vermogen wil, dan creëer je een wezenlijk ander voertuig. Daarvoor zou dan een aparte typegoedkeuring moeten gelden.”

Bron: RAIvereniging

Lees ook:
* Europees parlement toch voor vrijstelling motorvermogen elektrische fietsen

De fietsindustrie, verenigd in RAI Vereniging, is tegen het vrijgeven van het vermogen van elektrische fietsen. Het Europees Parlement buigt zich in de komende weken over een aantal amendementen die zo’n vrijstelling mogelijk maken.

Naar de mening van de afdeling Fietsen van RAI Vereniging dient deze vrijstelling geen enkel doel en gaat zij ten koste van de verkeersveiligheid. RAI Vereniging heeft daarom de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie opgeroepen hier binnen de Raad voor Concurrentievermogen (in Europa verantwoordelijk voor dit onderwerp) tegen te stemmen.

De Europese Commissie heeft een verordening opgesteld die geldende richtlijnen voor gemotoriseerde twee- en driewielers omzet in wetgeving. De tekst van die verordening kan rekenen op instemming van RAI Vereniging. Binnen deze regels wordt gesteld dat een elektrische fiets (een zogenaamde ‘electric power assisted cycle’, oftewel EPAC) niet als motorvoertuig wordt aangemerkt, mits deze aan een aantal criteria voldoet. Eén daarvan is een gemaximeerd vermogen van 0,25 kW. De EPAC is een fiets met regelgeving die bij een dergelijk voertuig aansluit. Dat betekent dat er geen helmplicht geldt en dat EPAC’s gebruik mogen maken van het fietspad.

Europarlementariër Rühle heeft echter een amendement op deze verordening ingediend waardoor de vermogensbeperking zou komen te vervallen. De fietsindustrie is hier vanuit verkeersveiligheidsoogpunt fel tegen. Een groter vermogen heeft immers effecten op het acceleratievermogen, wat aanvullende eisen stelt op het gebied van voertuigbeheersing. Als deze ontbreken, nemen de veiligheidsrisico’s toe. En dit terwijl er geen enkele noodzaak is voor een groter vermogen. Testcycli van elektrische fietsen tonen onder verschillende omstandigheden (heuvelachtig gebied, zwaar beladen) aan dat 0,25 kW vermogen ruim voldoende is.

“Veiligheid staat bij onze industrie voorop”, aldus Sacha Boedijn, secretaris van de afdeling Fietsen van RAI Vereniging. “ Door het vermogen vrij te geven komt die in de knel zonder dat er een noodzaak voor die vrijgave is. Immers: een gemiddelde fietser trapt zo’n 0,1 kW, dus 0,25 kW is kijkend naar het doel waarvoor EPAC’s worden ingezet ruim voldoende. Als je omwille van een andere inzet en voor een andere groep gebruikers een onbeperkt vermogen wil, dan creëer je een wezenlijk ander voertuig. Daarvoor zou dan een aparte typegoedkeuring moeten gelden.”


Gerelateerde artikelen

Nieuws, Prijsvraag

Maak 7x kans op fietstassen van New Looxs t.w.v. €69,95!

De fiets is een modeaccessoire geworden, helemaal in de stad is het zien en gezien worden met de mooiste fietsen en bijbehorende tassen. Doe daarom nu mee met de prijsvraag en maak 7x kans …

Nieuws

Populariteit e-bike blijft maar toenemen

In ruim tien jaar tijd is het fietsgebruik met een dikke 11 procent gegroeid. Deze groei is voor een deel toe te schrijven aan de e-bikes die inmiddels steeds vaker door fietsers ónder de 6…

Nieuws

Minste fietsdoden in de winter

In het jaar 2015 kwamen 185 fietsers om in het Nederlandse verkeer. Dit cijfer wijkt weinig af van voorgaande jaren. Het aantal fietsdoden ligt in de winter het laagst, in de herfst het hoo…

Nieuws

De mooiste fietsroutes in Wallonië

Fietsen in Wallonië is genieten: van schilderachtige plaatsjes en idyllische landschappen tot de culinaire hoogstandjes waar België om bekendstaat. Deze zes routes laten je het beste van Wa…

Nieuws

2x ver weg: fietsroutes in Groningen en Zeeland

Het is voor veel mensen even rijden, maar Groningen en Zeeland zijn twee provincies waar je prachtig kunt fietsen. We hebben twee mooie routes voor je geselecteerd. Eddy Merckx Route - Zeel…