Dossier: Alles over de e-bike
Fietshelm op de e-bike: verplicht of niet?
Monday 10 June, 2024
Het dragen van een fietshelm, verplicht of niet, blijft een heet hangijzer in Nederland. Toch komen er langzamerhand steeds meer voorstanders van de fietshelm op de e-bike.
Helmplicht
Om de zoveel tijd wordt het weer eens aangekaart in de media: moet er een helmplicht voor de e-bike worden ingevoerd? Onlangs presenteerde de bekende verzekeringsvergelijkingssite Independer het resultaat van een onderzoek hiernaar. Het blijkt dat inmiddels heel wat Nederlanders vinden dat het een goed idee is om een helm op een e-bike te dragen: bijna 75%. Een derde van de ondervraagden vond zelfs een helmplicht prima.
Het aantal voorstanders is de laatste jaren onder andere gegroeid door de grote toename van het aantal e-bikes op de weg, waaronder ook steeds meer jongeren met een -al dan niet opgevoerde- fatbike. Door hun flink hogere gewicht -10 tot 15 kg extra- zijn e-bikes nou eenmaal lastiger te besturen en onder controle te houden dan gewone fietsen. Bovendien haal je makkelijker een hogere snelheid op een e-bike.
Ongevallen
Dit kun je ook terugzien aan het aantal ernstige fietsongevallen in het verkeer in 2023. Hierbij kwamen 270 fietsers om het leven, waarvan de helft op een e-bike. Jaarlijks komen er ook heel wat fietsers terecht op de Spoedeisende Hulp. In 2022 waren dat er bijna 89.000. Dat is een stijging van 40% in tien jaar tijd. Ruim 15.000 van deze gewonde fietsers liepen bij hun ongeluk hersenletsel in enige vorm op. Het toegenomen aantal gewonden komt ook doordat steeds meer 65-plussers en 80-plussers de e-bike gebruiken om actief en mobiel te blijven. Dit is een meer kwetsbare groep wanneer het gaat om het risico’s op een ernstig ongeval met zware verwondingen.
Helmcultuur
Opvallend is dat terwijl veel mensen een helm op de e-bike verstandig vinden, maar een kleine minderheid van onder de 20% ook werkelijk zelf een fietshelm in het verkeer draagt. Dat komt omdat er in Nederland nog niet echt een fietshelmcultuur is, zoals die er wel is in andere fietslanden, zoals Denemarken.
Volgens een schatting van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zouden er door het dragen van een fietshelm ieder jaar rond de 2500 gewonden en 85 doden onder fietsers voorkomen kunnen worden.
Bron: Independer