Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsfabrikanten vandaag voor rechter

vrijdag 20 april, 2007

Vandaag staan de Accell-groep (bekend van o.a. de merken Batavus, Sparta, Koga-Miyata en Loekie), Giant en Gazelle voor de rechter in Rotterdam. Ze vertegenwoordigen 70 à 80 procent van de Nederlandse fietsenmarkt. Ze kregen na een jarenlange procedure in 2005 uiteindelijk een boete van € 26.557.000, - van de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa opgelegd. Ze hadden in het jaar 2000 op bijeenkomsten in het Postiljon Hotel in Zwolle en in Vierhouten onderling verboden prijsafspraken gemaakt, waardoor fietsen onnodig duur aan de consument worden verkocht.

In beroepDe fietsgiganten zijn na de definitieve uitspraak van de NMa bij de rechter in beroep gegaan. Mocht de rechter de NMA vandaag in haar boetes gelijk geven, dan is de rechtsgang waarschijnlijk nog niet afgelopen. "Ze kunnen daarna ook nog naar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven", aldus een woordvoerster van de NMa in het AD van vandaag. "Dat is het hoogste orgaan en díe uitspraak is bindend. Het kan dus nog wel een jaar duren voordat wij weten hoe dit afloopt".

Regeling voor gedupeerdenIn een groot artikel in het AD van vandaag meldt de Consumentenbond: "Het is wachten op de uitkomst. Als ze schuldig worden bevonden, willen we praten over een regeling voor gedupeerde consumenten. We hebben helaas nog geen juridische mogelijkheden om namens groepen consumenten schadevergoeding te eisen. De Europese Commissie in Brussel is daar nog mee bezig."

Kleine groep rijkenIn hetzelfde artikel onthult een fietsenmaker uit Den Haag, als één van de weinigen in die branche: "Als Gazelle en Batavus met eenzelfde soort fiets op de markt komen en die kost bij alle twee ook nog eens 749 euro, dan weet je toch wat er aan de hand is? Ik mag het natuurlijk niet hardop zeggen, want dan krijg ik geen fietsen meer geleverd". En even later: "Zíj bepalen wat ík mag verdienen. Als dat geen georganiseerde misdaad is... En die boetes? Daar lachen ze om. Die verdienen ze drie keer zo hard terug. Het is een kleine groep die alles bepaalt en die erg rijk wordt. Nou, dan moet ik ook maar tot dat groepje behoren.’’

Adviesprijzen heiligHet AD meldt, dat op die bijeenkomsten in Zwolle en Vierhouten in 2000 werd gesproken over verhoging van de consumenten-adviesprijzen en verlaging van kortingen aan de handel. Het AD schrijft: Toevallig zijn die adviesprijzen van Batavus, Gazelle en Giant voor de rijwielhandelaren heilig, blijkt uit een rondgang langs elf fietswinkels. "Ik verkoop tegen de adviesprijs en anders niet," zegt Van Leeuwen Tweewielers in Gouda. "De adviesprijs is de prijs," meent Maxstein Tweewielers in Ede. "De hele vakhandel hanteert deze prijzen." Volgens de handelaren is er in de branche een gigantische concurrentie (zoals internet). Aan de prijsontwikkeling is dat niet af te lezen. Sinds 1998 is de gemiddelde prijs van een fiets met 47 procent gestegen. Het aantal verkochte fietsen daalde fors (bron Bovag Rai)".

Vreemd is het welHet AD interviewt over dit onderwerp ook Marc van der Woude, hoogleraar Mededinging aan de Erasmus: "Op zich is het geen bewijs, maar vreemd is het wel. Als volumes dalen, wordt er meestal gestunt met de prijs om de verkoop op niveau te houden. Men lijkt hier te kiezen voor het gelijk houden van de omzet." Over de hoogte van de boetes, die volgens sommigen veel te laag zijn, zegt hij: "De boete kan maximaal tien procent van de totale jaaromzet zijn. Die is door de NMa en Brussel nog nooit opgelegd. Dus d’r zit nog rek in.’’ Liggen ze wel wakker van een miljoenenboete? Zou de bestuursvoorzitter persoonlijk aanpakken niet méér helpen, zoals in de VS of Ierland? "Zou kunnen. Maar of het wenselijk is: de top weet er soms écht niet vanaf. Dan zegt het bestuur: ‘Jongens, kartel mag niet, is verboden en gevaarlijk’. Maar denkt één of andere verkoopafdeling van een verre divisie: ‘Bekijk het, wij moeten onze targets halen’. De druk op het presteren van mensen is soms heel groot. Waarom zou je het dan niet makkelijker maken door even de concurrent te spreken?’’

Niet fout.Rene Takens van Accell (Batavus c.s.) en Willen Buitenhuis van Giant ontkennen in het AD-artikel de beschuldigingen. Buitenhuis: "Wij zaten niet fout. Dat houden we overeind". Over de twee ’geheime’ bijeenkomsten met Batavus en Gazelle zegt hij: "Dat zullen we uitleggen". Takens, bestuursvoorzitter van de Accell Group, is blij dat hij tegenover de rechter zijn visie mag geven. "We hebben niks verkeerds gedaan. De NMa heeft een aantal zaken totaal verkeerd geïnterpreteerd. Dat gaan we voor de zoveelste keer uitleggen." Hij benadrukt dat fietshandelaren zelf de verkoopprijs bepalen. "Daar hebben wij geen enkele invloed op." Dat zij vasthouden aan de door Accell opgegeven adviesprijs, valt volgens de voorzitter wel mee. "U kunt altijd extra accessoires bedingen of een inruilkorting." Dat fietsen duurder zijn geworden de afgelopen jaren, bestrijdt hij niet. "Ze zijn ook luxer geworden. De Nederlandse consument is geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen van fietsen, en die kosten geld."

Marge nodigDe geciteerde fietswinkels beklemtonen, dat ze de adviesprijzen en de bijbehorende marges nodig hebben. "Van een fiets van 700 euro houden we amper 100 euro over", zegt De Wit's Rijwielhandel in Woerden.

Links* Dossier NMa en Fietsfabrikanten* Fietsmerken* Fietswinkels* Fietsverkoop 


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Doet u ook mee met de Nationale Fiets Telweek?

Over het gebruik van fietsen is nog niet veel onderzoek gedaan, ondanks de ruim 14 miljoen fietsers in Nederland. De Fiets Telweek brengt hier verandering in. Er wordt via een app onderzoch…

Nieuws

Twee routes door goudkleurend bos

Het is weer herfst: hierbij twee fijne fietsroutes door prachtig goudkleurend bos. De eerste route gaat over de Sallandse Heuvelrug en door natuurgebied de Holterberg. Dit natuurgebied kenm…

Nieuws

Belgische overheid wil fietspaden verbreden vanwege succes e-bike

De Vlaamse overheid houdt vanaf volgend jaar bij de aanleg van nieuwe fietspaden rekening met elektrische fietsen. De fietspaden worden breder en krijgen minder scherpe bochten. Mobiliteits…

Nieuws

Opmars van de gekleurde fietsen

Je ziet ze inmiddels steeds vaker, zeker in de studentensteden: fietsen met gekleurde onderdelen. Een rood bagagerek of zadel of een blauwe voorband, het ziet er vrolijk uit, maar wat betek…

Nieuws

Ervaring met de Batavus Milano elektrische fiets?

Heeft u een Batavus Milano? Wij zijn erg benieuwd naar uw praktijkervaring met deze fiets. Lees de beoordelingen van anderen of plaats uw eigen beoordeling om anderen van dienst te kunnen z…