Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbond bepleit snelle aanleg fietspaden

dinsdag 13 oktober, 2009

De Fietsersbond is verheugd over de kritische analyse van minister Hilde Crevits inzake de subsidiëring van fietspaden in Vlaanderen. Ondanks de ruime financiële middelen bevestigt de Fietsersbond de te trage realisatie van fietspaden. Versnelde realisatieWim Depondt, de voorzitter van de Fietsersbond, zegt hierover: “Een versnelde realisatie van het bovenlokale functionele fietsnetwerk is al langer een eis van de Fietsersbond. Zo niet, dan zullen wij zelfs onze achterkleinkinderen confronteren met de gebrekkige en soms schandalige staat waarin onze Vlaamse fietsinfrastructuur zich bevindt.”

Gewestelijk niveauHierbij pleit de Fietsersbond voor een duidelijke koerswijziging: “We steunen de minister bij haar pleidooi voor een hervorming van de onteigeningsregelgeving. Een overdracht naar gewestelijk niveau lijkt ons een must. Zo belandt deze competentie op hetzelfde beleidsniveau en bij de minister bevoegd voor openbare werken.”

Drastische koerswijzigingDe Fietsersbond ondersteunt eveneens de noodzaak aan een drastische koerswijziging van de huidige subsidieregelgeving. "Op dit ogenblik stimuleert de Vlaamse overheid steden en gemeenten om zelf als bouwheer op te treden bij de aanleg van fietspaden, ook op gewestelijke wegen. Dit legt niet alleen een zware druk op gemeentelijke diensten, het resulteert eveneens in surrealistische situaties: nog maar al te vaak stoppen fietspaden abrupt op de gemeentegrens. Het fietsnetwerk moet centraal zijn, niet de gemeentegrens".

Wirwar van fietspadontwerpenDaarom pleit de Fietsersbond voor een vernieuwde voortrekkersrol van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer. Deze heroriëntatie zal eveneens komaf maken aan de huidige wirwar van fietspadontwerpen. Fietsersbond: “Nog steeds zien we gemeenten fietspaden aanleggen met betonklinkers of zonder naadloze oversteekplaatsen. Een mentaliteitswijziging is eveneens aan de orde. Maar al te vaak gaat men pas over tot de aanleg van fietspaden wanneer men beslist de hele weg opnieuw aan te leggen, wat de weginrichter er bovendien vaak toe verplicht om heel het rioleerstelsel aan te passen.”

Bonus/malus stelselOm investeringen in fietsinfrastructuur te stimuleren zijn nog andere, ingrijpender hervormingen vereist, aldus de bond. Met de huidige gang van zaken zouden de Vlaamse fietsers pas het bovenlokale fietsnetwerk gerealiseerd zien binnen 20 tot 30 jaar. Waarom fietsinfrastructuur door het gewest niet bij voorkeur uitvoeren in gemeenten die zelf voldoende investeren in hun gemeentewegen? Een ‘bonus/malus’ stelsel dus. Wie investeert wordt beloond, wie passief toekijkt krijgt niets, wie iets van de Vlaamse overheid wenst zal eerst moeten investeren. Uiteraard moet het wegwerken van de zwarte verkeerspunten hierbij een uitzondering vormen.

Oplijsting knelpuntenDe oplijsting van de knelpunten vormt, aldus de Fietsersbond, "alvast een eerste aanzet tot de vereiste koerswijziging. Zonder bijkomende maatregelen zal het aanmodderen evenwel blijven duren, ondanks de financiële middelen. Een oproep dus, aan alle beleidsmakers om niet alleen het probleem te problematiseren, maar ook constructief mee te werken aan oplossingen".


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen in Nederland: de stand van zaken

Nederland is het fietsland van de wereld. Dat zijn we altijd al geweest en dat willen we graag blijven. Maar hoe staat het er eigenlijk voor met fietsen in ons land, nu in andere landen fie…

Nieuws

Ervaring met de Batavus Milano elektrische fiets?

Heeft u een Batavus Milano? Wij zijn erg benieuwd naar uw praktijkervaring met deze fiets. Lees de beoordelingen van anderen of plaats uw eigen beoordeling om anderen van dienst te kunnen z…

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…

Nieuws

ANWB roept automobilisten op: ‘houd e-bikers in de gaten’

Het aantal verkeersongevallen met een elektrische fiets is in de eerste vijf maanden van dit jaar met ruim een kwart gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit een onderzoek …

Nieuws

Waarom een helmplicht (geen) zin heeft

De discussie rond het wel of niet invoeren van een helmplicht laait met zekere regelmaat op, zeker als er weer een dodelijk ongeluk is gebeurd waarbij een fietser betrokken was. Voorstander…