Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsers tevreden over fietsroutes in Nederland

Monday 20 March, 2017

Uit diverse gebruikersonderzoeken is gebleken dat fietsers tevreden zijn over de doorgaande fietsroutes in Nederland.

Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het Platform Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders; voor de uitvoering zijn ruim 8.600 fietsers ondervraagd over een fietsroute die zij onlangs hadden gebruikt.

Veiligheid en kwaliteit

Ongeveer negen op de tien fietsers gaf aan tevreden tot zelfs zeer tevreden te zijn over de laatst gebruikte fietsroute. Vooral verkeersveiligheid en de kwaliteit van de route (staat van het wegdek, staat van de berm) zijn bepalend voor dit oordeel.

Kern versus buitengebied

Gemeentelijke fietsroutes scoren minder goed dan routes die bijvoorbeeld door provincie of waterschap worden beheerd. Dit wordt in elk geval ten dele verklaard doordat het fietsen binnen gemeenten vooral in de spits plaatsvindt. In de buitengebieden fietst men vaker buiten de spits, terwijl over het algemeen ook het doel verschilt: woon-werkverkeer versus recreatief verkeer.

Verlichting en veiligheid

Qua veiligheid voelen fietsers zich - weinig verrassend - overdag veiliger dan in de schemering of ’s avonds. Opvallend daarbij is wel dat straatverlichting een minder grote rol speelt dan je zou denken. Fietsers beoordelen de verlichting op gemeentelijke fietsroutes namelijk beter, maar dat leidt niet tot een veiliger gevoel in vergelijking met de donkere avonduren in de buitengebieden.

Verbeterpunten

Hoewel de Nederlandse fietser dus over het algemeen tevreden is, heeft hij ook wel wat verbeterpunten genoemd. Veelgenoemd verbeterpunt is de afstelling van de verkeerslichten, terwijl ook voorzieningen als wegwijzers en fietsenstallingen nog weleens te wensen overlaten. Verder worden overgang fietspad-berm en scheiding van andere weggebruikers als verbeterpunten genoemd.

Ergernissen

Ook de grootste ergernissen van de gemiddelde fietser zijn in kaart gebracht – met tamelijk herkenbare uitkomsten: men ergert zich aan fietsers die worden afgeleid door hun mobiele telefoon, aan wielrenners die te hard rijden en aan groepjes fietsers die het fietspad blokkeren.

Bron: Fietsberaad