Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsers tevreden over fietsroutes in Nederland

maandag 20 maart, 2017

Uit diverse gebruikersonderzoeken is gebleken dat fietsers tevreden zijn over de doorgaande fietsroutes in Nederland.

Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het Platform Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders; voor de uitvoering zijn ruim 8.600 fietsers ondervraagd over een fietsroute die zij onlangs hadden gebruikt.

Veiligheid en kwaliteit

Ongeveer negen op de tien fietsers gaf aan tevreden tot zelfs zeer tevreden te zijn over de laatst gebruikte fietsroute. Vooral verkeersveiligheid en de kwaliteit van de route (staat van het wegdek, staat van de berm) zijn bepalend voor dit oordeel.

Kern versus buitengebied

Gemeentelijke fietsroutes scoren minder goed dan routes die bijvoorbeeld door provincie of waterschap worden beheerd. Dit wordt in elk geval ten dele verklaard doordat het fietsen binnen gemeenten vooral in de spits plaatsvindt. In de buitengebieden fietst men vaker buiten de spits, terwijl over het algemeen ook het doel verschilt: woon-werkverkeer versus recreatief verkeer.

Verlichting en veiligheid

Qua veiligheid voelen fietsers zich - weinig verrassend - overdag veiliger dan in de schemering of ’s avonds. Opvallend daarbij is wel dat straatverlichting een minder grote rol speelt dan je zou denken. Fietsers beoordelen de verlichting op gemeentelijke fietsroutes namelijk beter, maar dat leidt niet tot een veiliger gevoel in vergelijking met de donkere avonduren in de buitengebieden.

Verbeterpunten

Hoewel de Nederlandse fietser dus over het algemeen tevreden is, heeft hij ook wel wat verbeterpunten genoemd. Veelgenoemd verbeterpunt is de afstelling van de verkeerslichten, terwijl ook voorzieningen als wegwijzers en fietsenstallingen nog weleens te wensen overlaten. Verder worden overgang fietspad-berm en scheiding van andere weggebruikers als verbeterpunten genoemd.

Ergernissen

Ook de grootste ergernissen van de gemiddelde fietser zijn in kaart gebracht – met tamelijk herkenbare uitkomsten: men ergert zich aan fietsers die worden afgeleid door hun mobiele telefoon, aan wielrenners die te hard rijden en aan groepjes fietsers die het fietspad blokkeren.

Bron: Fietsberaad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Proef: elektrische fietsen voor scholieren in Apeldoorn

In Apeldoorn is een bijzonder project van start gegaan, waarbij 20 elektrische fietsen zijn uitgedeeld aan scholieren van de Jacobus Fruytierschool. Provincie Gelderland wil hiermee onderzo…

Elektrische Fietsen

Poll: moet de 60-plusser met een e-bike verplicht op cursus?

Laat de woorden veiligheid en e-bike in één zin vallen en de discussie barst direct los. En inderdaad, de e-bike rijdt harder, daar kunnen we niet omheen. Bovendien is de e-bike net even wa…

Nieuws

Verbetering fietsknoopuntennetwerken Noord-Brabant

Routebureau Brabant werkt aan een verbeterd fietsenroutenetwerk in de provincie Noord-Brabant. Het netwerk bestaat al enige tijd en in de loop van de jaren is een hoop veranderd. Tijd dat d…

Nieuws

Elke maand een digitale gids met 12 gloednieuwe routes

Maak ook kennis met onze Fietsen123 digitale fietsroutegids: elke maand twaalf fraaie knooppuntroutes door de twaalf provincies. Voor de routes kiezen we steeds een ander thema: museumroute…

Nieuws

Test je e-bike kennis met de VVN Opfriscursus

De e-bike maakt je cirkel van bereik veel groter, maar helaas neemt ook het aantal fietsongevallen met e-bikes nog altijd toe. Een deel van die ongelukken kan voorkomen worden met het herha…