Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsers: de overheid moet nog meer doen voor fietsers

donderdag 11 juli, 2019

Er wordt nog niet genoeg gedaan om fietsgebruik te stimuleren, zowel door overheid als grote werkgevers. Dat blijkt uit het jaarlijkse fietsonderzoek van Fietsen123 onder ongeveer 500 Nederlandse fietsers.

De afgelopen jaren is er veel geld geïnvesteerd in nieuwe en verbeterde fietsinfrastructuur. Daarnaast hebben strengere regelgeving rond autogebruik in binnensteden en versoepelde regels voor een fiets van de zaak fietsers meer ruimte gegeven, met name in steden. Toch is dit volgens bijna twee derde van de fietser niet voldoende om het fietsgebruik in Nederland een impuls te geven. Ongeveer 15 procent vindt dat de overheid genoeg doet, en eenzelfde percentage vindt dat verdere stimulering vanuit het bedrijfsleven moet komen.

Drukte op de fietspaden

Ook wordt het te druk op de fietspaden: ruim de helft van de respondenten vindt dat het met de toename van het aantal soorten fietsen langzaam maar zeker te druk wordt, terwijl 12 procent van de respondenten het al veel te druk vindt. Een derde is van mening dat het fietsen goed te doen is, zolang je goed blijft opletten.

Een idee van de Fietsersbond om verschillende fietspaden aan te leggen voor verschillende soorten fietsen – snelle transport- en bakfietsen, gewone fietsen etc. – lijkt aan te slaan: meer dan de helft van de fietsers vindt dit een goed idee en denkt dat het de veiligheid ten goede komt. Vier op de tien vindt echter dat het alleen maar onoverzichtelijker wordt en dat er geen ruimte voor is.

Maximumsnelheid

Een ander plan – onder andere van de Fietsersbond – is een verlaging van de maximumsnelheid voor automobilisten binnen de bebouwde kom. Bijna de helft van de fietsers is voor en denkt dat de wegen hierdoor veiliger worden. Bijna drie op de tien vindt dat de verlaging alleen voor gevaarlijke wegen moet gelden. Een kwart kan zich verplaatsen in de situatie van de automobilist en vindt een maximumsnelheid van 30 km/h voor auto’s te langzaam.

Handhaving

Fietsen zonder licht, met z’n drieën of meer naast elkaar, bellend of append op de fiets; allemaal overtredingen waartegen de overheid strenger moet optreden, vindt bijna negen op de tien fietsers. Een minderheid van ongeveer een op de tien vindt dat Politie en Handhaving belangrijkere dingen te doen hebben. Daarentegen vinden bijna alle fietsers het appverbod op de fiets een goede zaak.

Fietsen met knooppunten

Drie op de vijf fietsers plant vooraf een route met een knooppuntenplanner voor ze beginnen met fietsen. Ongeveer een derde plant de route niet vooraf, maar maakt tijdens het fietsen wel gebruik van de knooppunten. De rest gebruikt de knooppunten niet.

Het is dan ook niet verrassend dat de meeste fietsers vinden dat het knooppuntensysteem verder uitgebreid moet worden. Ongeveer twee derde vindt dat het knooppuntennetwerk overal moet worden uitgebouwd. Een kwart wil wel uitbreiding van het netwerk, maar alleen als het nieuwe plaatsen en/of bezienswaardigheden toevoegt.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Acht kinderen per dag met voeten tussen de spaken

In 2012 en 2013 kwamen dagelijks acht kinderen met hun voeten tussen de spaken van een fiets. Op jaarbasis ging het om gemiddeld 2800 kinderen in de leeftijd tot twaalf jaar. Dat blijkt uit…

Nieuws

Veilig fietsen op latere leeftijd

Veel senioren durven niet meer te fietsen of voelen zich niet meer zo zeker op de fiets, bijvoorbeeld omdat ze bang zijn hun evenwicht te verliezen. Maar met deze tips kun je langer veilig …

Nieuws

Welke rem kies je?

Remmen zijn er in alle soorten en maten. Maar wat zijn nu de eigenschappen van die verschillende soorten remmen? En hoeveel onderhoud vragen ze? We zetten het voor je op een rij. Lees hier …

Nieuws

EuroVelo lanceert nieuwe overzichtskaart

Het Europese fietsroutenetwerk EuroVelo heeft onlangs een nieuwe overzichtskaart uitgebracht en dat is goed nieuws voor iedereen die van plan is Europa vanaf het fietszadel te ontdekken. E…

Nieuws

Prinsjesdag 2018: veel goeds voor fietsers

De fiets heeft een prominente plaats op de begroting die op Prinsjesdag 2018 bekend is gemaakt. Wie naar het werk fietst, krijgt straks betere fietspaden en belastingvoordeel. We zetten de …