Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsers: de overheid moet nog meer doen voor fietsers

Thursday 11 July, 2019

Er wordt nog niet genoeg gedaan om fietsgebruik te stimuleren, zowel door overheid als grote werkgevers. Dat blijkt uit het jaarlijkse fietsonderzoek van Fietsen123 onder ongeveer 500 Nederlandse fietsers.

De afgelopen jaren is er veel geld geïnvesteerd in nieuwe en verbeterde fietsinfrastructuur. Daarnaast hebben strengere regelgeving rond autogebruik in binnensteden en versoepelde regels voor een fiets van de zaak fietsers meer ruimte gegeven, met name in steden. Toch is dit volgens bijna twee derde van de fietser niet voldoende om het fietsgebruik in Nederland een impuls te geven. Ongeveer 15 procent vindt dat de overheid genoeg doet, en eenzelfde percentage vindt dat verdere stimulering vanuit het bedrijfsleven moet komen.

Drukte op de fietspaden

Ook wordt het te druk op de fietspaden: ruim de helft van de respondenten vindt dat het met de toename van het aantal soorten fietsen langzaam maar zeker te druk wordt, terwijl 12 procent van de respondenten het al veel te druk vindt. Een derde is van mening dat het fietsen goed te doen is, zolang je goed blijft opletten.

Een idee van de Fietsersbond om verschillende fietspaden aan te leggen voor verschillende soorten fietsen – snelle transport- en bakfietsen, gewone fietsen etc. – lijkt aan te slaan: meer dan de helft van de fietsers vindt dit een goed idee en denkt dat het de veiligheid ten goede komt. Vier op de tien vindt echter dat het alleen maar onoverzichtelijker wordt en dat er geen ruimte voor is.

Maximumsnelheid

Een ander plan – onder andere van de Fietsersbond – is een verlaging van de maximumsnelheid voor automobilisten binnen de bebouwde kom. Bijna de helft van de fietsers is voor en denkt dat de wegen hierdoor veiliger worden. Bijna drie op de tien vindt dat de verlaging alleen voor gevaarlijke wegen moet gelden. Een kwart kan zich verplaatsen in de situatie van de automobilist en vindt een maximumsnelheid van 30 km/h voor auto’s te langzaam.

Handhaving

Fietsen zonder licht, met z’n drieën of meer naast elkaar, bellend of append op de fiets; allemaal overtredingen waartegen de overheid strenger moet optreden, vindt bijna negen op de tien fietsers. Een minderheid van ongeveer een op de tien vindt dat Politie en Handhaving belangrijkere dingen te doen hebben. Daarentegen vinden bijna alle fietsers het appverbod op de fiets een goede zaak.

Fietsen met knooppunten

Drie op de vijf fietsers plant vooraf een route met een knooppuntenplanner voor ze beginnen met fietsen. Ongeveer een derde plant de route niet vooraf, maar maakt tijdens het fietsen wel gebruik van de knooppunten. De rest gebruikt de knooppunten niet.

Het is dan ook niet verrassend dat de meeste fietsers vinden dat het knooppuntensysteem verder uitgebreid moet worden. Ongeveer twee derde vindt dat het knooppuntennetwerk overal moet worden uitgebouwd. Een kwart wil wel uitbreiding van het netwerk, maar alleen als het nieuwe plaatsen en/of bezienswaardigheden toevoegt.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De beste e-bikes van 2019

Elk jaar verschijnen er nieuwe modellen, en elk jaar worden de beste getest. Het Algemeen Dagblad (AD) en de Telegraaf organiseerden beide een uitgebreide test waarbij de nieuwste e-bikes o…

Nieuws

Links afslaan moeilijker op E-bike

Links afslaan op de fiets gaat niet goed als je 65-plusser bent. Op elektrische fietsen zijn de risico's bij het links afslaan nog groter. Dat blijkt uit onderzoek door de Stichting Wetens…

Nieuws

Drie mooie internationale fietsroutes

De Alpe Adria Radweg in Oostenrijk en Italië is uitgeroepen tot de Fietsroute van het Jaar 2015. Ook genomineerd was de Tour de Manche in Frankrijk en Engeland. Een andere prachtige interna…

Nieuws

Prijswinnaar september 2017 bekend

Vorige maand kon u meedingen naar een fietsendrager: de Pro-User Diamant SG2 met opberghoes t.w.v. €399,95. Prijswinnaars ontvangen schriftelijk bericht en kunnen dan een keuze maken uit he…

Nieuws

Nieuwe accutechologie belooft 20 jaar levensduur en zeer snel opladen

De huidige e-bikeaccu's moeten vaak een aantal uren worden opgeladen voordat ze vol zijn en kunnen over het algemeen tot maximaal 1.000 keer worden opgeladen, of hebben een levensduur rond …