Nieuws

Fietsers botsen vaker met elkaar

dinsdag 22 april, 2014

Het wordt steeds drukker op Nederlandse fietspaden en daardoor botsen fietsers vaker met elkaar. Volgens VeiligheidNL, dat onderzoek deed naar ongelukken van fietsers en wielrenners, belandden tussen 2008 en 2012 meer mensen in het ziekenhuis. Dat blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL.

Het aantal behandelingen van wielrenners op de Spoedeisende Hulp-afdeling (SEH) van een ziekenhuis is de afgelopen jaren fors gestegen. In de periode 2007-2010 lag het jaarlijks aantal behandelingen rond de 2.000. In 2011 waren dit 3.700 en in 2012 zelfs 4.200 behandelingen. Er heeft binnen 3 jaar tijd meer dan een verdubbeling plaatsgevonden van het aantal behandelingen. Deze stijging hangt niet samen met een toename van het aantal wielrenners of het aantal uren dat er jaarlijks in totaal aan wielrennen wordt gedaan. Met name mannen van 40 jaar en ouder belanden op de SEH (60%). Naast het aantal, is de ernst van het letsel ook toegenomen: het gaat vooral om fracturen, schouder- en hoofdblessures.

Stijging hangt niet samen met wielrenuren
Het jaarlijks aantal uren dat wielrenners hun sport beoefenen is na 2010 gedaald van 250 naar 200 miljoen uur. Het aantal actieve wielrenners is stabiel gebleven de afgelopen jaren (1,5 miljoen).

Andere oorzaken
Uit nadere analyses lijken botsingen tussen allerlei typen fietsers de laatste jaren toe te nemen, en relatief veel sterker dan andere typen fietsongevallen. Het gaat hier onder andere om aanrijdingen tussen wielrenners onderling en tussen fietsers en wielrenners, echter botsingen tussen gewone fietsers onderling komen verreweg het meeste voor. De toename van het aantal botsingen kan een indicatie zijn voor de toenemende drukte op fietspaden.

Daarnaast blijkt uit aanvullend onderzoek onder wielrenners over (bijna-)aanrijdingen dat ruim drie op de tien gerapporteerde (bijna-)aanrijdingen tussen fietsers en wielrenners plaatsvond binnen de bebouwde kom. Dat lijkt veel, gezien het feit dat wielrenners waarschijnlijk veel meer dan 68% van hun route buiten de bebouwde kom rijden. Opvallend is dat van de (bijna-)ongevallen die de ondervraagde wielrenners rapporteren, er ruim twee derde plaatsvond op een fietspad. De oorzaak van de (bijna-)ongevallen was meestal onoplettendheid (52%) of een inschattingsfout (35%). Veel wielrenners vinden dat hun gedrag op de weg verbetering behoeft, maar de schuld van aanrijdingen met fietsers ligt volgens 74% van de wielrenners toch meestal bij de fietser. Ook vinden zij zichzelf niet asociaal: 5% van de (bijna-)aanrijdingen ontstaat volgens wielrenners door asociaal fietsgedrag. Toch was er volgens de wielrenners in 51% van de (bijna-)ongevallen sprake van onvoldoende rekening houden met anderen door de wielrenner zelf of de fietser.

Toename ernstige letsels
De stijging van het aantal behandelingen op de SEH komt met name door een grote toename in facturen, schouder- en hoofdblessures. De gemiddelde ernst van de wielerletsels neemt dus ook toe. Mogelijk is er een verband met de toenemende drukte die tot meer ernstige botsingen leidt.

Al met al kan gezegd worden dat het aantal botsingen is toegenomen en er lijken algemene (gedrags)problemen aan ten grondslag liggen. Denk hierbij aan te drukke fietspaden, onoplettendheid, inschattingsfouten en bijvoorbeeld onvoldoende rekening houden met medeweggebruikers.

Bron en lees meer op: VeiligheidNL


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Revolutionair fietsnavigatiesysteem

De Hammerhead is een slim ontworpen fietsnavigatiesysteem. U bevestigt het aan uw stuur en kunt op weg. Het bijzondere aan het fietsnavigatiesysteem is dat het geen zichtbaar gebruik maakt …

Nieuws

Fiets en e-bike halen auto in

Nederlanders pakken voor kleine afstanden – tot 7,5 kilometer – vaker de fiets dan de auto. Op de langere afstanden – 7,5 tot 15 kilometer – blijft de auto vooralsnog het populairst, maar o…

Nieuws

E-bike zorgt opnieuw voor omzetstijging in de fietsbranche

En wederom zorgt de e-bike voor mooie omzetcijfers in de fietsbranche. Nieuw is dat de e-bike nu zelfs goed is voor meer dan de helft van de totale omzet uit nieuwe fietsen: 57 procent maar…

Nieuws

Verplichte fietshelm voor ouderen?

Het aantal verkeersdoden in Nederland moet flink omlaag. Om dat doel te bereiken moeten er een aantal impopulaire maatregelen worden genomen, zoals de verplichte fietshelm en meer snelheids…

Nieuws

Fietspaden niet alleen meer voor de fiets

Tegenwoordig moet de fietser het fietspad met veel meer andere gebruikers delen. Bakfietsen, snorfietsen, wielrenners en e-bikes zijn in het straatbeeld verschenen. Niet veel jaren geleden…