Nieuws

Fietsers beoordelen Nederland met ruime voldoende

woensdag 14 december, 2016

Nederland wordt door recreatieve fietsers beoordeeld met een ruime voldoende. In een onderzoek naar recreatief fietsen onder ruim 11.000 fietsers geven ondervraagden ons land een gemiddelde 7,9.

De ANWB heeft dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de Fietsersbond, NTFU en Stichting Landelijk Fietsplatform. De resultaten geven een goed beeld van de (on)tevredenheid van recreatieve fietsers en laat zien waar er voor de (lokale) overheden verbeterpunten zijn.

E-bike is populair

Wat opvalt, is het feit dat de e-bike het populairste type fiets is onder recreatieve fietsers. Maar liefst 32 procent geeft aan een e-bike te gebruiken tegenover 29 procent gewone fietsen.

Koploper en hekkensluiter

In Drenthe zijn fietsers het meest tevreden. Deze provincie krijgt van fietsers een 8,4. Gelderland en Zeeland volgen in de top 3. Hekkensluiter is Flevoland dat van de fietsers een 7,5 krijgt. Overigens is het wel zo dat het aantal respondenten per provincie verschilt: bij de provincies met minder respondenten is het cijfer gevoeliger voor uitschieters en het is de vraag in hoeverre dit de resultaten heeft beïnvloed.

Zijn er ook verbeterpunten?

Uiteraard, anders zou Nederland wel een 10 scoren. Het belangrijkste verbeterpunt is het comfort van de fietspaden: ruim 50 procent van de respondenten is daar niet tevreden over. Boomwortels, hobbels en gaten maken het fietsen er af en toe niet comfortabeler op en ook paaltjes en smalle fietspaden zijn een bron van ergernis. Daarnaast vindt 36 procent van de fietsers dat er meer rustplekken langs de fietsroutes moeten komen. Hier speelt vooral het gebrek aan bankjes een belangrijke rol.

Drukke en onduidelijke wegen

Dat het te druk is op de weg is nog zo'n veelgehoorde klacht: 26 procent van de fietsers ergert zich aan het grote aantal mede-fietspadgebruikers en vooral de soms grote snelheidsverschillen spelen daarbij een rol. Ook de bewegwijzering laat nog wel wat te wensen over: ruim 19 procent van de fietsers stoort zich aan het gebrek aan borden en fietsknooppunten. Dit kunnen we echter ook positief opvatten: mensen die navigeren door middel van borden en fietsknooppunten gebruiken waarschijnlijk geen smartphone voor hun navigatie en dragen op die manier bij aan de verkeersveiligheid.

Bron: ANWB


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen vergroot je wereld

Fietsen verbreedt je horizon en dat geldt zeker ook voor kinderen. Met het Kinderfietsenplan willen de ANWB en Nationaal Fonds Kinderhulp ervoor zorgen dat ook zoveel mogelijk arme kinderen…

Nieuws

NS doet proef met gratis fietsenstalling

De NS is bezig met een proef bij station Amstel in Amsterdam waarbij fietsen 24 uur gratis bewaakt kunnen worden. Dit om de overlast van fietsen die overal geplaatst worden te verminderen. …

Fietsvakanties

Bretagne: verrassend veelzijdig, verrassend bijzonder

Wie denkt dat Bretagne vooral vanwege zijn unieke kustlijn de moeite waard is, moeten we toch gauw uit de droom helpen. De kust is inderdaad prachtig, maar het binnenland is minstens zo bij…

Nieuws

Test: acht regenpakken van € 14 tot € 100

Kent u het? U heeft een regenpak aan, maar na verloop van tijd voelt u tóch een natte plek, die steeds groter wordt. De Kampioen (ANWB) testte daarom acht regenpakken van € 14 tot € 100 in …

Nieuws

Ongeluk op de fiets: wie betaalt?

Fietsers hebben een andere status in het verkeer dan auto’s. Zo zijn ze minder snel aansprakelijk na een ongeluk. Ook niet als fietsers daar zelf schuldig aan zijn. 1 Wie is aansprake…