Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsenhandel verdient aan fietsdiefstal

woensdag 8 oktober, 2008

Afgelopen zomer toerde de campagne Fietsdiefstal.nl van het ministerie van Binnenlandse Zaken door het land. Vier vrachtwagens brachten vijfhonderd fietsen en dozen vol voorlichtingsmateriaal naar achttien deelnemende gemeenten. De op markt- of stationspleinen opgestelde fietsen gaven een goed beeld van de duizend fietsen die wekelijks door de politie worden teruggevonden. Fietsen waarvan geen aangifte gedaan wordt, zodat de politie deze niet kan terugbezorgen. Het publiek dat de opstelling in grote getale kwam bekijken, verbaasde zich niet alleen over de zichtbare laksheid van fietsbezitters. Maar ook over de fraaiheid van sommige karretjes. Hoe kan het toch dat de voormalige bezitter van een twee jaar oude Gazelle Orange van 850 euro geen moeite doet om het eigendom terug te krijgen? Marc Beek, de enige erkende 'fietsendief' van Nederland en met zijn organisatie Beewise adviseur op het gebied van fietsendiefstal, geeft hierna zijn visie. Hij doet ook een klemmend beroep op de fietsenvakhandel. 'De fiets is verzekerd'Met veel plezier heb ik aan de campagne van minister Ter Horst meegewerkt. Verkleed als fietsendief laat ik zien hoe eenvoudig het de dieven gemaakt wordt. Fietsers hebben een groot vertrouwen in zwakke sloten en vaak een slordige wijze van stallen. Maar zolang er op elke straathoek nog geen agent staat, is het de taak van elke fietser zelf om de fiets goed vast te zetten. Wanneer ik de eigenaar van een bij stelers en helers gewilde fiets aansprak op deze eigen verantwoordelijkheid, kreeg ik meerdere malen het antwoord: ´Ach, de fiets is verzekerd´. In een enkel geval had iemand bij de aankoop van een fiets gevraagd om een extra kettingslot, maar had de fietshandelaar geantwoord: ´Hoeft niet, u heeft al een verzekering´.

Kosten verzekering kwijtWanneer de fiets verzekerd is, krijgt men bij diefstal hetzelfde of zelfs een nieuwer model terug. Dat is mooi, maar de kosten voor het verzekeren van die vervangende fiets zult u vaak opnieuw moeten betalen. Niet de fiets, maar de kosten van de fietsverzekering bent u dus kwijt! Ook de accessoires die u na het afsluiten van de verzekering nog op de fiets hebt gemonteerd, zult u opnieuw moeten kopen: de fietstassen, het zadeltasje met gereedschap, het kinderzitje of de speciale kaarthouder. Zolang de fietsenhandel door verkoop van de nieuwe fietsverzekering en accessoires verdient aan de diefstal van een verzekerde fiets, kan er van de handelaar geen onbaatzuchtig anti-fietsdiefstal advies verwacht worden. De overheid kan met Fietsdiefstal.nl nog wel een miljoen uitgeven aan voorlichting, maar het blijft mosterd na de maaltijd. 

Vakman: tweede slot en voorlichting!De aankoop van een nieuwe fiets is hét moment om goede voorlichting over de preventie van fietsdiefstal te geven. Bij de vakman gaat de koper de deur niet uit zonder goed tweede slot en een lesje ‘stallen van de fiets’. In plaats van verdienen aan een gestolen fiets zou deze fietshandelaar een premie moeten krijgen, wanneer de fiets na drie jaar nog niet gestolen is. En net zoals bij de landelijke campagne tegen terrorisme, waaraan zelfs schoonmakers een bijdrage leveren door alert te zijn op vreemde pakjes in vuilnisbakken, kan de fietsenhandel een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van veelvoorkomende criminaliteit. Fietsdiefstal is vaak de eerste stap in de verkeerde richting van een kruimeldiefje. Winstbejag van handelaren en laksheid van fietsbezitters draagt nu nog direct bij aan het succes van menig criminele loopbaan. Tijd voor verandering!

Foto: Marc Beek als 'fietsendief' in actie

Links* Marc Beek, Adviseur Aanpak Fietsdiefstal van BeeWise Projecten & Advies, telefoon: 06 233 68 503 / 0341 266 478, E-mail: beek@beewise.nl; Website: www.beewise.nl* Meer over fietsverzekeringen * Meer over fietssloten en fietsendiefstal* Fietsenzaken in Nederland en België


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nieuwe regels speed-pedelec blijken onhaalbaar

De speed-pedelec, de e-bike met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, valt per 1 januari 2017 onder nieuwe regelgeving. Met nog zo'n zes weken te gaan tot die deadline, blijkt de uitvoe…

Nieuws

Plan om fietsbelasting in Amsterdam in te voeren

Ondernemersvereniging Amsterdam City stelt dat fietsers in de toekomst fietsbelasting moeten gaan betalen, om zo nieuwe fietsparkeerplekken te kunnen financieren. Dit meldt Metro. Alle fiet…

Nieuws

Duits onderzoek: kans op dodelijk ongeval met e-bike drie keer groter

Met een e-bike is de kans op een dodelijk verkeersongeval drie keer groter dan met een gewone fiets. Dat blijkt uit een risico-inschatting van de Duitse verzekeraar Allianz. Maar geldt dit …

Nieuws

Mobiele ouderen kwetsbaarder in het verkeer

Steeds meer ouderen blijven langer mobiel en actief. Mede door de komst van de elektrische fiets is het aantal oudere fietsers enorm toegenomen. Daarnaast worden ook nog eens meer kilometer…

Nieuws

Fietsend de verkiezingen in

Op woensdag 15 maart 2017 mag Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Belangrijk, zeker ook voor de fietsliefhebber. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de v…