Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsende BOB blijkt schot in de roos

zondag 4 mei, 2008

Anderhalf jaar geleden richtte Edwin Smits een bijzonder eenmansbedrijf op. Klanten kunnen hem 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen als zij te veel gedronken hebben en niet zelf meer in hun auto naar huis mogen rijden. Fiets-Bob laadt dan zijn oranje mountainbike in de auto van de klant, rijdt de klant veilig naar huis en fietst vervolgens naar de volgende bestemming. Marloes Brilman bericht in de Stentor over het succes. We citeren. Pool van zevenDe klantenkring van Smits is inmiddels door mond-tot-mondreclame behoorlijk gegroeid. Studenten, mensen uit bijstandswijken, mensen uit de Quote 500: een gevarieerd publiek maakt gebruik van de service. Smits rijdt klanten in de regio Deventer-Zutphen-Apeldoorn-Wijhe-Holten. Kreeg de gedreven ondernemer in oktober 2006 nog 20 tot 25 ritjes per week te verwerken, op dit moment zijn dat er in een gemiddelde week al 57. Omdat het aanbod voor één man simpelweg te veel is geworden, werkt Smits nu met een pool van zeven mensen.

SuccesOm het succes te illustreren vertelt Smits: "Toen ik begon woonde ik in een vouwcaravan, nu in een appartement in de binnenstad.'' Toch stijgt de roem hem niet naar het hoofd: "Ik hou het graag allemaal simpel en lowbudget. Het gaat mij alleen maar om de verkeersveiligheid. Als je gedronken hebt, moet je niet meer in de auto stappen.'' Slogan van de goedlopende onderneming luidt dan ook: veilig, verantwoord en voordelig.  Smits is nog altijd even enthousiast over zijn werk. "Vergelijk het met het tv-programma Taxi. Tijdens mijn werk heb ik regelmatig leuke contacten en worden er bijzondere gesprekken gevoerd. Zeker na de nodige alcohol gaan mensen losser vertellen.''

KoeriersdienstSinds een half jaar biedt de onderneming van Smits naast fiets-Bob ook chauffeursdiensten aan. "We brengen klanten met hun eigen auto naar een bestemming. Rijden hun auto terug naar huis en halen de klant op het gewenste tijdstip ook weer met hun eigen auto op.'' Nóg een andere tak van het bedrijf is de koeriersdienst. Wegens personeelsgebrek kunnen er geen chauffeursdiensten meer worden geboekt op zaterdagavond. "Dan heb ik al mijn personeel nodig voor fiets-Bob. Daar moet ik af en toe al uitzendkrachten voor inzetten en dat komt niet overeen met mijn stijl van ondernemen.'' Smits typeert zijn manier van werken als 'ondernemen in nieuwe stijl'. De tarieven voor de ritten houdt hij bewust heel laag. De helft van het geld wat hij verdient aan een rit gaat op aan verzekering, andere standaardkosten en 10 procent daarvan draagt hij af aan een goed doel. De andere vijftig procent is voor de chauffeur die rijdt. "Zo verdient iedereen in mijn bedrijf evenveel.''

In andere stedenDe enthousiaste ondernemer zit vol met ideeën: "We gaan nu werken met strippenkaarten (na tien strippen elfde rit gratis) en cadeaubonnen.'' Smits sluit zelfs niet uit dat hij op korte termijn ook in andere steden vestigingen gaat opzetten. Het liefst ziet Smits dat hij ook eens concurrentie krijgt van andere fiets-Bobs. "Concurrentie houdt je scherp! Een extra fiets-Bob-bedrijf betekent alleen maar dat de verkeersveiligheid omhoog gaat. Daar is het allemaal om te doen.''


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Kom verder met je accu!

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - ni…

Nieuws

Prijswinnaars april 2016 bekend

Heeft u meegedaan aan onze prijsvraag waarbij u 7x kans maakte op fietstassen van New Looxs t.w.v. €69,95? Dan vindt u hier de uitslag! E. van Boxtel, Waalwijk P. Jansen, Zevenaar O. Dek…

Nieuws

Fietsen zonder licht wordt meer beboet

Het aantal boetes voor fietsen zonder licht is in 2016 met een derde toegenomen. Waar in 2015 nog zo’n 26.000 fietsers een boete kregen voor het fietsen zonder (goed werkende) verlichting, …

Nieuws

Gladheid: waar wordt gestrooid en wie is aansprakelijk?

Elke winterse periode komt de vraag weer op: waarom wordt het ene fietspad wel gestrooid en het andere niet? En hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid: wie betaalt de schade als je val…

Blog

Bert blogt: Nieuwsflits uit de Bollenstreek

Nu het er na twee weken storm en regen naar uitziet dat we in een beetje fietsbaarder weer terecht gaan komen, geef ik jullie graag een update van de lente-ontwikkelingen in mijn geliefde B…