Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen zonder zadelpijn

woensdag 27 juni, 2012

Wie geregeld fietst, weet hoe vervelend zadelpijn kan zijn. Zelfs fietsers die op de gevoelige plekken 'zitvlees' hebben ontwikkeld, moeten soms op de tanden bijten.

Wil je zadelpijn voorkomen? Kies dan voor degelijk materiaal. Een absolute must is een goede, absorberende broek met een zeemvel zonder naden. Zorg er verder voor dat je een goed zadel hebt.

Goed zadel
Wat is een goed zadel? Daar bestaat geen consensus over. Het voornaamste principe is: blijf proberen tot je het goede hebt gevonden. We kunnen wel een paar richtlijnen geven. Zo moet een fietszadel op het breedste deel ondersteuning bieden aan de twee zitbeenderen.

De afstand tussen de twee zitbeenknobbels verschilt van mens tot mens. Als het zadel niet breed genoeg is, hangen ze over de rand en moet het zachte weefsel de druk opvangen. Omdat vrouwen meestal een breder bekken hebben, staan hun zitbeenderen wat verder uit elkaar.

Ook de houding speelt een rol. Bij een aerodynamische positie (voorovergebogen) lopen de zitbeenderen meer naar elkaar toe. Wie rechtop fietst, heeft een breder zadel nodig. Studies tonen aan dat rechtop zitten wel gunstiger is dan voorovergebogen.

Ventilatie
Dankzij ergonomisch onderzoek worden vandaag zadels in heel diverse vormen aangeboden: met een gleuf, holte, neus, V-uitsnijding... De bedoeling is om de druk goed te verdelen en de bloedvaten en zenuwen in de geslachtsdelen zo min mogelijk af te knellen.

Ook de ventilatie van het zadel speelt een rol. Maar kan een gleuf of holte het comfort verhogen? Hierover bestaat nog geen eensgezindheid. Sommige onderzoeken bewijzen dat een uitsparing helpt, andere tonen aan dat een holte de druk minder goed verspreidt en dat de randen van de holten problemen veroorzaken.

Leer of kunststof?
De vraag of een zadel uit leer of kunststof moet zijn gemaakt, is achterhaald. Een leren zadel heeft het voordeel dat het zich aanpast aan het lichaam van de fietser. Bovendien laat leer vocht door. Maar deze zadels moesten wel worden ingereden en onderhouden (invetten, soepel houden etc.).

De huidige kunststofzadels zijn ook ademend, hebben een minimum aan onderhoud nodig, zijn lichter en goedkoper. Bijna allemaal hebben ze een gellaag. Liefhebbers van lange ritten kiezen meestal voor een hard zadel met een dunne laag, omdat de gel in zachte zadels op den duur verplaatst.

De keuze tussen een hard of comfortabel zadel hangt af van je niveau, ambitie en het aantal uren dat je op de fiets doorbrengt. Een beroepsrenner kiest voor een hard zadel, een recreant voor een zachter model.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen in Duitsland? Let dan op: regels voor fietsers een stuk strenger!

Duitsland is voor Nederlanders een populair land om vakantie te vieren. Vaak gaat de fiets mee op een fietsendrager en worden er veel mooie fietstochten gemaakt. Ook fietsen in de grensstre…

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…

Nieuws

Eropuit met de fiets: 3 mooie fietsroutes in de prachtige natuur

Lekker met de fiets de natuur in, er zijn weinig dingen die zo ontspannend kunnen werken. Met onderstaande routes fietst u over de zandvlaktes, heidevelden en bossen van de Veluwe, langs hu…

Fietstest

De beste e-bikes van 2018

Met de opening van het nieuwe fietsseizoen zijn natuurlijk ook de beste (elektrische) fietsen van het jaar getest. Het Algemeen Dagblad (AD) in samenwerking met Fietstest.nl, Telegraaf, de …

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen. De e-bike wint aan populariteit, o…