Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen zonder zadelpijn

woensdag 27 juni, 2012

Wie geregeld fietst, weet hoe vervelend zadelpijn kan zijn. Zelfs fietsers die op de gevoelige plekken 'zitvlees' hebben ontwikkeld, moeten soms op de tanden bijten.

Wil je zadelpijn voorkomen? Kies dan voor degelijk materiaal. Een absolute must is een goede, absorberende broek met een zeemvel zonder naden. Zorg er verder voor dat je een goed zadel hebt.

Goed zadel
Wat is een goed zadel? Daar bestaat geen consensus over. Het voornaamste principe is: blijf proberen tot je het goede hebt gevonden. We kunnen wel een paar richtlijnen geven. Zo moet een fietszadel op het breedste deel ondersteuning bieden aan de twee zitbeenderen.

De afstand tussen de twee zitbeenknobbels verschilt van mens tot mens. Als het zadel niet breed genoeg is, hangen ze over de rand en moet het zachte weefsel de druk opvangen. Omdat vrouwen meestal een breder bekken hebben, staan hun zitbeenderen wat verder uit elkaar.

Ook de houding speelt een rol. Bij een aerodynamische positie (voorovergebogen) lopen de zitbeenderen meer naar elkaar toe. Wie rechtop fietst, heeft een breder zadel nodig. Studies tonen aan dat rechtop zitten wel gunstiger is dan voorovergebogen.

Ventilatie
Dankzij ergonomisch onderzoek worden vandaag zadels in heel diverse vormen aangeboden: met een gleuf, holte, neus, V-uitsnijding... De bedoeling is om de druk goed te verdelen en de bloedvaten en zenuwen in de geslachtsdelen zo min mogelijk af te knellen.

Ook de ventilatie van het zadel speelt een rol. Maar kan een gleuf of holte het comfort verhogen? Hierover bestaat nog geen eensgezindheid. Sommige onderzoeken bewijzen dat een uitsparing helpt, andere tonen aan dat een holte de druk minder goed verspreidt en dat de randen van de holten problemen veroorzaken.

Leer of kunststof?
De vraag of een zadel uit leer of kunststof moet zijn gemaakt, is achterhaald. Een leren zadel heeft het voordeel dat het zich aanpast aan het lichaam van de fietser. Bovendien laat leer vocht door. Maar deze zadels moesten wel worden ingereden en onderhouden (invetten, soepel houden etc.).

De huidige kunststofzadels zijn ook ademend, hebben een minimum aan onderhoud nodig, zijn lichter en goedkoper. Bijna allemaal hebben ze een gellaag. Liefhebbers van lange ritten kiezen meestal voor een hard zadel met een dunne laag, omdat de gel in zachte zadels op den duur verplaatst.

De keuze tussen een hard of comfortabel zadel hangt af van je niveau, ambitie en het aantal uren dat je op de fiets doorbrengt. Een beroepsrenner kiest voor een hard zadel, een recreant voor een zachter model.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Natuur en ontspanning in Hongarije

Van uitgestrekte poesta’s en kristalheldere meren tot ruige hooggebergten en wonderlijke grottenstelsels: de afwisselende natuur van Hongarije biedt je tal van mogelijkheden om heerlijk tot…

Nieuws

Drie mooie fietsroutes door Drenthe

Drenthe is een van de echte fietsprovincies van Nederland. Het gevarieerde landschap zorgt ervoor dat fietsers hun hart kunnen ophalen. We selecteerden drie bijzondere fietsroutes door deze…

Nieuws

Leuk filmpje: fiets rijdt verder zonder fietser

Tijdens deze cross valt de deelnemer, maar de fiets rijdt gewoon verder de heuvels af! Hij moet rennen om zijn fiets in te halen. Wat helaas niet lijkt te lukken. Zijn eigen fiets is hem te…

Nieuws

Diefstal e-bikes drijft premies verzekeringen op

Omdat het aantal gestolen e-bikes in Nederland snel stijgt, zien verzekeraars zich genoodzaakt de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. Dat er juist hier zoveel e-bikes worden gestol…

Nieuws

Populariteit van de OV-fiets neemt nog steeds toe

De blauwgele OV-fiets is inmiddels een bekend fenomeen in het Nederlandse straatbeeld. Nu de NS de abonnementsverplichting heeft afgeschaft, zal de populariteit alleen maar verder toenemen.…