Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen zonder zadelpijn

Wednesday 27 June, 2012

Wie geregeld fietst, weet hoe vervelend zadelpijn kan zijn. Zelfs fietsers die op de gevoelige plekken 'zitvlees' hebben ontwikkeld, moeten soms op de tanden bijten.

Wil je zadelpijn voorkomen? Kies dan voor degelijk materiaal. Een absolute must is een goede, absorberende broek met een zeemvel zonder naden. Zorg er verder voor dat je een goed zadel hebt.

Goed zadel
Wat is een goed zadel? Daar bestaat geen consensus over. Het voornaamste principe is: blijf proberen tot je het goede hebt gevonden. We kunnen wel een paar richtlijnen geven. Zo moet een fietszadel op het breedste deel ondersteuning bieden aan de twee zitbeenderen.

De afstand tussen de twee zitbeenknobbels verschilt van mens tot mens. Als het zadel niet breed genoeg is, hangen ze over de rand en moet het zachte weefsel de druk opvangen. Omdat vrouwen meestal een breder bekken hebben, staan hun zitbeenderen wat verder uit elkaar.

Ook de houding speelt een rol. Bij een aerodynamische positie (voorovergebogen) lopen de zitbeenderen meer naar elkaar toe. Wie rechtop fietst, heeft een breder zadel nodig. Studies tonen aan dat rechtop zitten wel gunstiger is dan voorovergebogen.

Ventilatie
Dankzij ergonomisch onderzoek worden vandaag zadels in heel diverse vormen aangeboden: met een gleuf, holte, neus, V-uitsnijding... De bedoeling is om de druk goed te verdelen en de bloedvaten en zenuwen in de geslachtsdelen zo min mogelijk af te knellen.

Ook de ventilatie van het zadel speelt een rol. Maar kan een gleuf of holte het comfort verhogen? Hierover bestaat nog geen eensgezindheid. Sommige onderzoeken bewijzen dat een uitsparing helpt, andere tonen aan dat een holte de druk minder goed verspreidt en dat de randen van de holten problemen veroorzaken.

Leer of kunststof?
De vraag of een zadel uit leer of kunststof moet zijn gemaakt, is achterhaald. Een leren zadel heeft het voordeel dat het zich aanpast aan het lichaam van de fietser. Bovendien laat leer vocht door. Maar deze zadels moesten wel worden ingereden en onderhouden (invetten, soepel houden etc.).

De huidige kunststofzadels zijn ook ademend, hebben een minimum aan onderhoud nodig, zijn lichter en goedkoper. Bijna allemaal hebben ze een gellaag. Liefhebbers van lange ritten kiezen meestal voor een hard zadel met een dunne laag, omdat de gel in zachte zadels op den duur verplaatst.

De keuze tussen een hard of comfortabel zadel hangt af van je niveau, ambitie en het aantal uren dat je op de fiets doorbrengt. Een beroepsrenner kiest voor een hard zadel, een recreant voor een zachter model.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Verwarring op de weg door nieuwe regels speed pedelec

Vanaf 1 juli 2017 moet de speed pedelec – de e-bike met een maximumsnelheid van 45 km/h - op veel plaatsen de rijbaan op. Reden: het rappe stalen ros is volgens de wet gelijkgesteld aan de …

Nieuws

Zonnige fietstocht? Dit moet je weten over zonnebrandcrème

Fietsen in de zon is hartstikke lekker, maar je moet natuurlijk wel uitkijken dat je niet verbrandt. Zeker als je een mooie tocht langs het water maakt, waar het een stuk koeler is. Wat moe…

Nieuws

Veiligheidswaarschuwing Sparta

Sparta heeft een probleem geconstateerd met een specifiek type damesframe dat is gebruikt op de elektrische fietsen ION RX, RX+ en RXS die geproduceerd zijn tussen juli 2011 en 2014 ​Wat …

Nieuws

Tips tegen brandgevaar accu’s

Door een productiefout, bij overbelasting of kortsluiting kan de accu van een elektrische fiets in extreme gevallen in brand vliegen. Met deze tips bescherm je je accu. Lees hier alles over…

Nieuws

Twee fietsroutes: Nationaal Park De Maasduinen en De Historie van Zeeuws-Vlaanderen

We hebben twee mooie routes geselecteerd. De eerste neemt je mee langs de langste rivierduingordel van Nederland: Nationaal Park Maasduinen. De tweede route laat je kennismaken met een rela…