Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen zonder zadelpijn

woensdag 27 juni, 2012

Wie geregeld fietst, weet hoe vervelend zadelpijn kan zijn. Zelfs fietsers die op de gevoelige plekken 'zitvlees' hebben ontwikkeld, moeten soms op de tanden bijten.

Wil je zadelpijn voorkomen? Kies dan voor degelijk materiaal. Een absolute must is een goede, absorberende broek met een zeemvel zonder naden. Zorg er verder voor dat je een goed zadel hebt.

Goed zadel
Wat is een goed zadel? Daar bestaat geen consensus over. Het voornaamste principe is: blijf proberen tot je het goede hebt gevonden. We kunnen wel een paar richtlijnen geven. Zo moet een fietszadel op het breedste deel ondersteuning bieden aan de twee zitbeenderen.

De afstand tussen de twee zitbeenknobbels verschilt van mens tot mens. Als het zadel niet breed genoeg is, hangen ze over de rand en moet het zachte weefsel de druk opvangen. Omdat vrouwen meestal een breder bekken hebben, staan hun zitbeenderen wat verder uit elkaar.

Ook de houding speelt een rol. Bij een aerodynamische positie (voorovergebogen) lopen de zitbeenderen meer naar elkaar toe. Wie rechtop fietst, heeft een breder zadel nodig. Studies tonen aan dat rechtop zitten wel gunstiger is dan voorovergebogen.

Ventilatie
Dankzij ergonomisch onderzoek worden vandaag zadels in heel diverse vormen aangeboden: met een gleuf, holte, neus, V-uitsnijding... De bedoeling is om de druk goed te verdelen en de bloedvaten en zenuwen in de geslachtsdelen zo min mogelijk af te knellen.

Ook de ventilatie van het zadel speelt een rol. Maar kan een gleuf of holte het comfort verhogen? Hierover bestaat nog geen eensgezindheid. Sommige onderzoeken bewijzen dat een uitsparing helpt, andere tonen aan dat een holte de druk minder goed verspreidt en dat de randen van de holten problemen veroorzaken.

Leer of kunststof?
De vraag of een zadel uit leer of kunststof moet zijn gemaakt, is achterhaald. Een leren zadel heeft het voordeel dat het zich aanpast aan het lichaam van de fietser. Bovendien laat leer vocht door. Maar deze zadels moesten wel worden ingereden en onderhouden (invetten, soepel houden etc.).

De huidige kunststofzadels zijn ook ademend, hebben een minimum aan onderhoud nodig, zijn lichter en goedkoper. Bijna allemaal hebben ze een gellaag. Liefhebbers van lange ritten kiezen meestal voor een hard zadel met een dunne laag, omdat de gel in zachte zadels op den duur verplaatst.

De keuze tussen een hard of comfortabel zadel hangt af van je niveau, ambitie en het aantal uren dat je op de fiets doorbrengt. Een beroepsrenner kiest voor een hard zadel, een recreant voor een zachter model.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie mooie fietsroutes via knooppunten in Noord-Brabant

We publiceren drie afwisselende knooppuntenroutes in Noord-Brabant. De provincie Noord-Brabant werd onlangs derde in de race voor Fietsprovincie van het Jaar 2014. Niet onterecht, want in N…

Nieuws

Verbetering fietsknoopuntennetwerken Noord-Brabant

Routebureau Brabant werkt aan een verbeterd fietsenroutenetwerk in de provincie Noord-Brabant. Het netwerk bestaat al enige tijd en in de loop van de jaren is een hoop veranderd. Tijd dat d…

Nieuws

De e-bike: zo fiets je veilig

E-bikes en veiligheid: het blijft een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt. Volgens de een is er helemaal niets aan de hand, volgens de ander is de e-bike een levensgevaarlijk vervoersmid…

Nieuws

Elektrische fiets onderweg opladen met zonnepaneel op fietstas

Het bedrijf Mihatra komt met een innovatieve oplossing: een fietstas met zonnecollectoren. Dat betekent dat uw elektrische fiets oplaadt tijdens het fietsen, maar ook als u een kopje koffie…

Nieuws

Nederland leider in Europese fietstop

De fiets speelt een belangrijke rol in het verplaatsingsgedrag van de Nederlander. Een kwart van alle verplaatsingen wordt namelijk afgelegd met deze tweewieler. Nergens anders in Europa li…