Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen zonder licht: de gunstige effecten van hogere boetes

dinsdag 6 december, 2011

Als hogere boetes worden uitgedeeld voor onverlicht fietsen en de pakkans wordt opgevoerd, neemt het aantal fietsers dat zonder licht rijdt substantieel af. En dat heeft een gunstig effect op de verkeersonveiligheid. Dat is strekking van de afstudeerscriptie van M. de Lange, die hierop afstudeerde aan de Universiteit van Tilburg.

"Motivational Research into the use of Bicycle Lights", is de titel van de scriptie. In de studie is aan de hand van een database-onderzoek gekeken in hoeverre het gebruik van fietsverlichting bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Daarnaast is via een veldonderzoek vastgesteld welke prikkels een rol spelen bij de keuze om al dan niet fietsverlichting te voeren.

Circa 35 procent van de fietsers voert geen of onvoldoende verlichting. De Lange komt tot de conclusie dat een kwart van de fietsers met licht aan, dat geheel uit eigen beweging doet om hun veiligheid te verhogen. Een iets grotere groep doet het min of meer omdat de veiligheid ermee gediend is. Daar staat tegenover dat onverlichte fietsers zich ook relatief veilig voelen. Ze maken een afweging tussen de risico’s en kosten die het niet-voeren van verlichting met zich meebrengt en de kosten van het gebruik van fietsverlichting. Die groep is te beïnvloeden door de boete te verhogen en het toezicht te intensiveren, aldus de Lange.

De Lange vond ook een significant verband tussen het toenemende gebruik van fietsverlichting in de periode 2004-2009 en het aantal verkeersslachtoffers. Hij schat de winst op 10 tot 20 procentpunt. Of anders uitgedrukt: als het gebruik van fietsverlichting met een procentpunt zou toenemen, zou het aantal ernstige ongevallen met maximaal 21 per jaar afnemen.

Naast hogere boetes, pleit de Lange ook voor de zogenaamde Parkstad aanpak. Daar werd het verstrekking van gratis fietslampjes gecombineerd met intensiever politietoezicht en dat wierp duidelijk vruchten af. Het aantal fietser met licht nam toe van 60 tot gemiddeld 77 procent.

Bron: fietsberaad.nl

Lees ook:
* Maar liefst 70% van Limburgse scholieren voert geen fietsverlichting
* Mag fietsverlichting knipperen?


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De beste e-bikes van 2020

Het is weer zover: de Fietsersbond heeft de beste e-bikes van 2020 getest. Uit 52 elektrische fietsen hebben 100 testers de beste e-bikes geselecteerd. Wij maken een samenvatting van de bes…

Nieuws

Winnaar verblijf Roompot & ANWB fietsatlas bekend

Onlangs kon u meedoen aan de prijsvraag waarbij u kans maakte op een weekendje weg naar Roompot Vakantieparken en een ANWB fietsatlas, samen t.w.v. €350! Inmiddels is de winnaar van deze pr…

Nieuws

Winnaars vrijkaarten Fiets en Wandelbeurs bekend

Heeft u meegedaan aan de prijsvraag waarbij u kans maakte op 20x twee vrijkaarten voor de Fiets en Wandelbeurs t.w.v. €30,-?  Dan vindt u hier de uitslag! Wij feliciteren alle win…

Nieuws

De 10e editie van fiets-naar-je-werk-dag

Op 26 mei 2016 is de 10e editie van fiets-naar-je-werk-dag. Het doel is om zoveel mogelijk mensen naar hun werk te laten fietsen. Ook steunt u daarbij een goed doel. Als u uw hier inschrijf…

Nieuws

En de winnaar is...

Eenieder die zich inschreef voor onze Fietsen123-nieuwsbrief maakte er kans op: die nagelnieuwe hippe, glanzend witte e-bike van Trek. Ongelooflijk veel mensen meldden zich als abonnee aan,…