Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen zonder licht: de gunstige effecten van hogere boetes

dinsdag 6 december, 2011

Als hogere boetes worden uitgedeeld voor onverlicht fietsen en de pakkans wordt opgevoerd, neemt het aantal fietsers dat zonder licht rijdt substantieel af. En dat heeft een gunstig effect op de verkeersonveiligheid. Dat is strekking van de afstudeerscriptie van M. de Lange, die hierop afstudeerde aan de Universiteit van Tilburg.

"Motivational Research into the use of Bicycle Lights", is de titel van de scriptie. In de studie is aan de hand van een database-onderzoek gekeken in hoeverre het gebruik van fietsverlichting bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Daarnaast is via een veldonderzoek vastgesteld welke prikkels een rol spelen bij de keuze om al dan niet fietsverlichting te voeren.

Circa 35 procent van de fietsers voert geen of onvoldoende verlichting. De Lange komt tot de conclusie dat een kwart van de fietsers met licht aan, dat geheel uit eigen beweging doet om hun veiligheid te verhogen. Een iets grotere groep doet het min of meer omdat de veiligheid ermee gediend is. Daar staat tegenover dat onverlichte fietsers zich ook relatief veilig voelen. Ze maken een afweging tussen de risico’s en kosten die het niet-voeren van verlichting met zich meebrengt en de kosten van het gebruik van fietsverlichting. Die groep is te beïnvloeden door de boete te verhogen en het toezicht te intensiveren, aldus de Lange.

De Lange vond ook een significant verband tussen het toenemende gebruik van fietsverlichting in de periode 2004-2009 en het aantal verkeersslachtoffers. Hij schat de winst op 10 tot 20 procentpunt. Of anders uitgedrukt: als het gebruik van fietsverlichting met een procentpunt zou toenemen, zou het aantal ernstige ongevallen met maximaal 21 per jaar afnemen.

Naast hogere boetes, pleit de Lange ook voor de zogenaamde Parkstad aanpak. Daar werd het verstrekking van gratis fietslampjes gecombineerd met intensiever politietoezicht en dat wierp duidelijk vruchten af. Het aantal fietser met licht nam toe van 60 tot gemiddeld 77 procent.

Bron: fietsberaad.nl

Lees ook:
* Maar liefst 70% van Limburgse scholieren voert geen fietsverlichting
* Mag fietsverlichting knipperen?


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie mooie fietsroutes langs het water in Noord-Holland

We selecteerden drie fietsroutes langs het water in Noord-Holland. Fiets langs het IJsselmeer via het Zuiderzeemuseum, of kies voor de andere kant met uitzicht op de bollenvelden. Wilt u ec…

Nieuws

De fiets: één en al vrijheid en blijheid

Na de auto vinden Nederlanders de fiets het meest comfortabele ververvoermiddel. 60 procent van hen beoordeelt de fiets met een cijfer van een 8 of hoger. Dat blijkt uit een onderzoek onder…

Nieuws

9 tips voor in de auto en op weg

Autorijden vraagt aandacht, ook als u een ervaren weggebruiker bent. Met deze tips voelt u zich veilig in de auto en onderweg. 1. Navigatie én kaart Er is niets zo stressvol als de weg n…

Nieuws

Prinsjesdag 2018: veel goeds voor fietsers

De fiets heeft een prominente plaats op de begroting die op Prinsjesdag 2018 bekend is gemaakt. Wie naar het werk fietst, krijgt straks betere fietspaden en belastingvoordeel. We zetten de …

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Uitdaging en bezinning

De pelgrimage naar Santiago de Compostela is inmiddels ‘s werelds populairste pelgrimsroute. Het woord ‘pelgrimeren’ is ontleend aan het Latijnse peregrinus, ‘vreemd’, en het betekent ‘je h…