Logo Fietsen123

Dossier: Fietsen naar Santiago de Compostela

Fietsen naar Santiago de Compostela: Pech onderweg

Tuesday 27 June, 2017

Een band plakken, daar draait u uw hand vast niet voor om. Maar hoe zit dat met andere fietsreparaties? En welke reparaties moet u eigenlijk onder de knie hebben? Moet er nog wat speciaal gereedschap mee? En welke reserveonderdelen gaan er in de fietstas? Ook als het om pech onderweg gaat, is een goede voorbereiding het halve werk.

En daar staat u dan, midden in Frankrijk, met een fietsketting die treurig op het asfalt ligt. Aan beide zijden van de weg eindeloze rijen druivenranken en in de verste verte geen huis te bekennen. En dat terwijl u net op de kaart heeft gezien dat het volgende dorp zich voorlopig ook nog niet aandient. Lopen dan maar?

Basisreparaties

U begrijpt het al: als langeafstandsfietser zijn er nu eenmaal van die reparaties die u onder de knie moet hebben. Een band verwisselen is natuurlijk de meest voor de hand liggende, maar ook eenvoudige reparaties aan ketting, kabels of remblokjes moeten tot het standaardrepertoire van de fietspelgrim behoren. Het gaat er daarbij vooral om dat u uw fiets zodanig weet te repareren dat u veilig de eerstvolgende fietsenmaker kunt bereiken. Over fietsenmakers gesproken: het Nederlands Genootschap van Sint Jacob beschikt over een actuele lijst fietsenmakers langs de route naar Santiago de Compostela. Vraag ernaar, zo’n adressenlijst kan u veel frustrerend zoekwerk schelen.

Les van de fietsenmaker

Als u nog niet zo bedreven bent in fietsreparaties, is het raadzaam een korte cursus bij uw fietsenmaker te volgen. Zorg ervoor dat u in ieder geval weet hoe u banden vervangt, hoe u remblokjes vervangt en afstelt, hoe u een gebroken ketting repareert en hoe u een kabel vervangt en afstelt. Oefen al deze reparaties ook thuis nog een paar keer, zodat u niet met de handen in het haar staat als uw ketting breekt op dat al eerder genoemde druivenweggetje.

Mee in de fietstas

Om de kleine reparaties onderweg uit te kunnen voeren, heeft u ook reserveonderdelen en fietsgereedschap nodig. Pak daarom in ieder geval twee binnenbandjes en twee setjes remblokjes (tenzij uw fiets schijfremmen heeft), een paar rem- en versnellingskabels, een stukje reserveketting, een kettingpons, wat spaken, een spakenspanner, een bandenplakset, een goede minifietspomp en teflonolie in. Voor wat betreft het gereedschap kunt u het beste even met uw fietsenmaker overleggen. Steeds meer fietsgereedschappen zijn multifunctioneel, en de fietsenmaker kan u het beste adviseren welke set u nodig heeft.


Gerelateerde artikelen

Fietstest

Dit zijn de best geteste e-bikes van het jaar

Meimaand is dé fietsmaand en dat is onder meer te zien aan het aantal fietstests dat de afgelopen tijd werd gepubliceerd. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de fietstests van 2017 van…

Blog

Bert blogt: Fietsen langs de Donau

De officiële Donauradweg loopt van Donaueschingen naar Boedapest en is één van de meest aansprekende fietsroutes in Europa. Bert en zijn vrouw maakten kennis met een fascinerend deel van Eu…

Nieuws

Je smartphone als sleutel aan de poort van molens

In GrensPark Kempen~Broek kun je met je smartphone samen met de Erfgoedapp het waterrad of de molensteen van een eeuwenoude watermolen of stoere windmolen laten draaien. Je Smartphone gebru…

Blog

Bert blogt: nog meer schade en schande

Dit is het tweede blog over de risico's en de gevaren die de argeloze fietser belagen. In het eerste blog vertelde ik over de verstrekkende gevolgen van een ongeval, het belang van het voor…

Nieuws

Drie fietsroutes door mooie Nationale Parken in Nederland

Fiets een mooie fietstocht door een van deze drie Nationale parken. Niet bang voor een beetje klimmen en dalen? Bedwing dan per fiets de Schoorlse Duinen, ervaar Drenthe op zijn best in Nat…