Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Pech onderweg

dinsdag 27 juni, 2017

Een band plakken, daar draait u uw hand vast niet voor om. Maar hoe zit dat met andere fietsreparaties? En welke reparaties moet u eigenlijk onder de knie hebben? Moet er nog wat speciaal gereedschap mee? En welke reserveonderdelen gaan er in de fietstas? Ook als het om pech onderweg gaat, is een goede voorbereiding het halve werk.

En daar staat u dan, midden in Frankrijk, met een fietsketting die treurig op het asfalt ligt. Aan beide zijden van de weg eindeloze rijen druivenranken en in de verste verte geen huis te bekennen. En dat terwijl u net op de kaart heeft gezien dat het volgende dorp zich voorlopig ook nog niet aandient. Lopen dan maar?

Basisreparaties

U begrijpt het al: als langeafstandsfietser zijn er nu eenmaal van die reparaties die u onder de knie moet hebben. Een band verwisselen is natuurlijk de meest voor de hand liggende, maar ook eenvoudige reparaties aan ketting, kabels of remblokjes moeten tot het standaardrepertoire van de fietspelgrim behoren. Het gaat er daarbij vooral om dat u uw fiets zodanig weet te repareren dat u veilig de eerstvolgende fietsenmaker kunt bereiken. Over fietsenmakers gesproken: het Nederlands Genootschap van Sint Jacob beschikt over een actuele lijst fietsenmakers langs de route naar Santiago de Compostela. Vraag ernaar, zo’n adressenlijst kan u veel frustrerend zoekwerk schelen.

Les van de fietsenmaker

Als u nog niet zo bedreven bent in fietsreparaties, is het raadzaam een korte cursus bij uw fietsenmaker te volgen. Zorg ervoor dat u in ieder geval weet hoe u banden vervangt, hoe u remblokjes vervangt en afstelt, hoe u een gebroken ketting repareert en hoe u een kabel vervangt en afstelt. Oefen al deze reparaties ook thuis nog een paar keer, zodat u niet met de handen in het haar staat als uw ketting breekt op dat al eerder genoemde druivenweggetje.

Mee in de fietstas

Om de kleine reparaties onderweg uit te kunnen voeren, heeft u ook reserveonderdelen en fietsgereedschap nodig. Pak daarom in ieder geval twee binnenbandjes en twee setjes remblokjes (tenzij uw fiets schijfremmen heeft), een paar rem- en versnellingskabels, een stukje reserveketting, een kettingpons, wat spaken, een spakenspanner, een bandenplakset, een goede minifietspomp en teflonolie in. Voor wat betreft het gereedschap kunt u het beste even met uw fietsenmaker overleggen. Steeds meer fietsgereedschappen zijn multifunctioneel, en de fietsenmaker kan u het beste adviseren welke set u nodig heeft.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

De 5 mooiste e-bikefietsroutes van Nederland

Met een e-bike komt u verder, ziet u meer en zijn heuvels geen enkel probleem meer. Speciaal voor elektrische fietsen selecteerden wij wat langere routes van 40 tot 60 kilometer en met wat …

Nieuws

Grote kentekenplaten voor elektrische fietsen in België

Eigenaars van een snelle elektrische fiets moeten in België sinds kort een nummerplaat aan hun fiets bevestigen. De nummerplaten vallen echter bijzonder groot uit. Een probleem waar men zic…

Nieuws

Maximumsnelheid van 25 km/u op fietspaden?

Kenniscentrum Fietsberaad adviseert het ministerie van Infrastructuur en Milieu om op fietspaden een maximumsnelheid in te stellen van 25 kilometer per uur.  Aanleiding voor het advies…

Nieuws

De leukste fietsroutes net over de grens

In Nederland zijn we als fietser verwend met het systeem van fietsknooppunten. Maar wat als je een keer zin hebt om de omgeving net over de grens in België of Duitsland te verkennen? Fietse…

Nieuws

Op z’n Vlaams

Limburg, de Kempen en de Vlaamse kust bieden prachtige fietsroutes om de omgeving te verkennen. U vindt er vele rustige dorpjes, kastelen en mooie vergezichten over land en water. We belich…