Logo Fietsen123

Dossier: Fietsen naar Santiago de Compostela

Fietsen naar Santiago de Compostela: Pech onderweg

dinsdag 27 juni, 2017

Een band plakken, daar draait u uw hand vast niet voor om. Maar hoe zit dat met andere fietsreparaties? En welke reparaties moet u eigenlijk onder de knie hebben? Moet er nog wat speciaal gereedschap mee? En welke reserveonderdelen gaan er in de fietstas? Ook als het om pech onderweg gaat, is een goede voorbereiding het halve werk.

En daar staat u dan, midden in Frankrijk, met een fietsketting die treurig op het asfalt ligt. Aan beide zijden van de weg eindeloze rijen druivenranken en in de verste verte geen huis te bekennen. En dat terwijl u net op de kaart heeft gezien dat het volgende dorp zich voorlopig ook nog niet aandient. Lopen dan maar?

Basisreparaties

U begrijpt het al: als langeafstandsfietser zijn er nu eenmaal van die reparaties die u onder de knie moet hebben. Een band verwisselen is natuurlijk de meest voor de hand liggende, maar ook eenvoudige reparaties aan ketting, kabels of remblokjes moeten tot het standaardrepertoire van de fietspelgrim behoren. Het gaat er daarbij vooral om dat u uw fiets zodanig weet te repareren dat u veilig de eerstvolgende fietsenmaker kunt bereiken. Over fietsenmakers gesproken: het Nederlands Genootschap van Sint Jacob beschikt over een actuele lijst fietsenmakers langs de route naar Santiago de Compostela. Vraag ernaar, zo’n adressenlijst kan u veel frustrerend zoekwerk schelen.

Les van de fietsenmaker

Als u nog niet zo bedreven bent in fietsreparaties, is het raadzaam een korte cursus bij uw fietsenmaker te volgen. Zorg ervoor dat u in ieder geval weet hoe u banden vervangt, hoe u remblokjes vervangt en afstelt, hoe u een gebroken ketting repareert en hoe u een kabel vervangt en afstelt. Oefen al deze reparaties ook thuis nog een paar keer, zodat u niet met de handen in het haar staat als uw ketting breekt op dat al eerder genoemde druivenweggetje.

Mee in de fietstas

Om de kleine reparaties onderweg uit te kunnen voeren, heeft u ook reserveonderdelen en fietsgereedschap nodig. Pak daarom in ieder geval twee binnenbandjes en twee setjes remblokjes (tenzij uw fiets schijfremmen heeft), een paar rem- en versnellingskabels, een stukje reserveketting, een kettingpons, wat spaken, een spakenspanner, een bandenplakset, een goede minifietspomp en teflonolie in. Voor wat betreft het gereedschap kunt u het beste even met uw fietsenmaker overleggen. Steeds meer fietsgereedschappen zijn multifunctioneel, en de fietsenmaker kan u het beste adviseren welke set u nodig heeft.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

ANWB: Snelfietsroutes moeten veiliger

Er komen steeds meer snelfietsroutes in Nederland. Voor de overheid vormen ze een belangrijk middel om het fietsgebruik te bevorderen. Onderzoek van de ANWB toont echter aan dat deze routes…

Blog

Fietsend train je je brein

Net als je lichaam moet je je hoofd onderhouden. Hoe? Denksporten of boeken lezen liggen voor de hand, maar ook fietsen blijkt een heel goede manier om het brein te trainen. Bij een fietsla…

Nieuws

Slim fietsslot blokkeert de smartphone

Een fietsslot is bedoeld om de fiets te beveiligen wanneer deze niet gebruikt wordt. Tenminste… dat is het beeld dat we hier altijd bij gehad hebben. Een nieuw slim fietsslot doet echter no…

Nieuws

Deze bestemmingen zijn populair onder Nederlandse fietsers

De Nederlandse vakantiefietser gaat graag de grens over. Duitsland en België staan bovenaan de lijst, maar ook verre, minder bekende bestemmingen zijn erg in trek. Dit blijkt uit een lezers…

Nieuws

Top 3 bloesem- en bollenfietsroutes in Nederland

Het is weer bloesem- en bollentijd in Nederland. Nederland wordt met de dag kleurrijker. Door het mooie weer van de afgelopen weken lijkt het wel of het hele land in bloei staat. Knoppen zi…