Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen in Nederland: de stand van zaken

Friday 5 January, 2018

Nederland is het fietsland van de wereld. Dat zijn we altijd al geweest en dat willen we graag blijven. Maar hoe staat het er eigenlijk voor met fietsen in ons land, nu in andere landen fietsen ook populairder wordt? We schetsen een beeld.

Recente cijfers van onder andere Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit hebben nieuw licht laten schijnen op de fiets in Nederland. Het totaalaantal fietsen in Nederland wordt inmiddels geschat op 22,8 miljoen, en dat met een bevolking van ongeveer 17 miljoen mensen.

De fietsende Nederlander

Met gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner is Nederland nog steeds het enige land ter wereld dat meer fietsen dan inwoners heeft. Nummers twee en drie – Denemarken en Japan – liggen met respectievelijk 0,8 en 0,6 fietsen ver achter. Maar lang niet elke Nederlander fietst: ‘slechts’ 84 procent van onze bevolking bezit een of meerdere fietsen.

Meer dan 1000 kilometer per jaar

Niet alleen het aantal fietsen in Nederland groeit, ook het totale aantal afgelegde kilometers laat een groei zien. In totaal fietsen we jaarlijks 15,5 miljard kilometer. Dit betekent dat we – als we uitgaan van een fietsende bevolking van 84 procent – per persoon jaarlijks meer dan 1000 kilometer fietsen, verdeeld over zo’n 250 tot 300 fietstochten per jaar. Zuid-Holland is koploper in het aantal kilometers dat we jaarlijks afleggen, gevolgd door Noord-Holland en Noord-Brabant.

De gemiddelde afgelegde afstand is voor een gewone fiets ongeveer 3,6 kilometer. Voor e-bikes ligt dit iets hoger: 5,5 kilometer.

Stabiel aandeel fietsen

Opvallend is dat ondanks de groei van het aantal kilometers, het totale aandeel van de fietsverplaatsingen in Nederland al meer dan 20 jaar stabiel is. We fietsen dus niet meer, maar wel verder. De belangrijkste reden hiervoor is de toename van het aantal e-bikes. Onder de 22,8 miljoen fietsen in Nederland zijn er 1,4 miljoen e-bikes en dat aandeel neemt snel toe: bijna drie op de tien verkochte fietsen is een e-bike. Voor veel mensen – vooral 65-plussers – heeft de e-bike een ware revolutie veroorzaakt: de fiets heeft hun mobiliteit sterk vergroot. Het enige land in Europa waar het aantal e-bikes sneller toeneemt dan in Nederland, is België.

Ook de sterke bevolkingsgroei in grote steden draagt bij aan een toename van het aantal gefietste kilometers. In drukke stedelijke gebieden is het aantrekkelijker om de fiets te pakken dan andere vervoersmiddelen. Hierdoor lijkt het vreemd dat het aandeel van het fietsgebruik gelijk blijft, maar een toenemend gebruik van de auto buiten de stedelijke gebieden houdt de verhouding relatief stabiel.

Ruimte voor de fiets

De fiets speelt een belangrijke rol in het Nederlandse mobiliteitsbeleid. De bedoeling hiervan is om het aantal fietskilometers jaarlijks met 10 tot 20 procent te laten stijgen. Bevordering van de fietsinfrastructuur is een belangrijk onderdeel van dit doel. Met ruim 35.000 kilometer aan fietspaden krijgt de fietser steeds meer ruimte in Nederland. Wat dat betreft hoort de fiets bij een boodschap die Nederland wil uitdragen: leefbare en gezonde steden dankzij een toenemend gebruik van de fiets. Niet voor niets hanteren veel gemeenten een steeds strenger beleid ten aanzien van autogebruik in binnensteden. Ongetwijfeld speelt dit een belangrijke rol bij de toename van het fietsgebruik in steden. Het geld dat per inwoner geïnvesteerd wordt in fietsinfrastructuur, ligt in steden met 80 euro veel hoger dan het landelijk gemiddelde van 33 euro.

De toekomst van het fietsen in Nederland

Nu al gaat ongeveer een kwart van de werknemers op de fiets naar het werk. Door stimulering van het fietsen kan dit aantal verdubbelen, aangezien een derde van alle autoritten van en naar werk dusdanig kort zijn dat zij onder de maximaal geaccepteerde woon-werkafstand per fiets – 10 en 15 kilometer voor respectievelijk gewone fietsen en e-bikes – vallen. In de toenemende aandacht voor het milieu en de volksgezondheid kan de fiets een sleutelrol spelen en met het meerjarenplan Tour de Force lijkt Nederland vastbesloten om de fiets deze rol ook te laten spelen. Veel steden zouden nog veel meer willen investeren in fietsinfrastructuur, maar hebben hier vooralsnog de middelen niet voor.

Bronnen: Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit, Beslist, Tour de Force & NL Cycling


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Welke fietsonderdelen slijten snel?

Je fiets heeft, net als andere gebruiksvoorwerpen, soms een beetje extra liefde nodig. Bewegende onderdelen van de fiets slijten vaak sneller dan de rest en dat is ook niet altijd zichtbaar…

Nieuws

Op de fiets naar de Tour

De eerste week van juli staat Utrecht in het teken van le Grand Départ en de fiets. De Fietsersbond maakt vanwege zijn kennis op het gebied van het regionale fietsen samen met Le Tour Utrec…

Nieuws

Fietsende werknemers gelukkiger

Om gelukkig te zijn op het werk, moet je er met de fiets naar toe gaan. Dat blijkt uit een studie die Paris Workplace uitvoerde naar aanleiding van de Tour de France. Met de studie onderzoc…

Nieuws

Gemak voornaamste reden voor aanschaf e-bike

De meeste Nederlanders schaffen een e-bike aan voor het gemak en de mindere fysieke belasting. Innovatie en uiterlijk worden als minder belangrijk gezien. Dat blijkt uit onderzoek van markt…

Nieuws

Warm gekleed op de fiets

Met de winterperiode in aantocht laten veel mensen hun fiets staan. Eigenlijk zonde, want met de juiste kleding kun je zelfs met temperaturen rond het vriespunt nog lekker rondfietsen. Onde…