Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen in Frankrijk

maandag 14 september, 2009

Op onze eerste dag werden we er voor gewaarschuwd: fietsen in Frankrijk: levensgevaarlijk. Zo begint de weblog van Inge over haar fietstocht naar Divonne-les-Bains. Een mooi verhaal. We citeren. Anderhalf uurOp ongeveer 2/3 van de weg St. Genis-CERN is fietspad. De rest is ook nog wel te overleven, maar ik heb mijn fiets niet meegenomen om alleen die paar honderd meter af te leggen. Dus besloot ik afgelopen zondag van de laatste mooie zomerdag - dacht ik toen - gebruik te maken om naar Divonne-les-Bains te fietsen. Een tocht van ongeveer anderhalf uur. Ik was een week eerder al met de auto naar Divonne geweest om daar naar de renbaan te gaan, en toen bleek dat het dorp naast de paardenrennen ook een leuke markt had, en een recreatiemeer. Reden genoeg om er nog een keer langs te gaan, nu laatste rennen van het seizoen gehouden werden.

Helm: waarom nietToevallig had ik mijn vaders fietshelm hier liggen, en aangemoedigd door de waarschuwingen en de lokale gebruiken besloot ik voor het eerst een fietstocht met helm te maken. Dat had ik nooit eerder overwogen. Want fietshelmen zijn voor mietjes. Voor kinderen. En misschien voor wielrenners. Dat denk je tenminste als Hollander. Maar ach, de dingen zijn licht, ze zitten nauwelijks in de weg - waarom ook niet? Waarom niet? Omdat het onveiliger is. Zeggen sommigen. Een Brits onderzoek heeft een paar jaar geleden aangetoond dat automobilisten dichter langs fietsers reden wanneer zij een helm op hadden. Een beetje googelen laat weten dat er een grote controverse over de fietshelm bestaat. Sommigen raden het gebruik inderdaad af. Volgens anderen is het noodzakelijk. Wie had dat gedacht. Overigens bleek uit hetzelfde onderzoek dat je met lang haar (of een vrouwenkapsel, in ieder geval) juist meer ruimte van de automobilisten krijgt.

OverleefdHoe het ook zij, ik heb de tocht overleefd. Wel interessant dat je met helm vaker gegroet wordt, in ieder geval door wielrenners. Alsof je ineens van woonwerkfietser in sportfietser veranderd bent, met de bijbehorende status. Maar dan alleen als ik stilsta om even op de borden te kijken, zodat ze niet zien hoe traag ik eigenlijk ben.

Klaar voor de herfstIk kwam in Divonne aan rond het middaguur. De markt was erg interessant, met allerlei eten dat je aankijkt, maar alles was ongeveer drie keer zo duur als in de supermarkt.Na een aantal paardenrennen bekeken te hebben heb ik de terugtocht weer aanvaard. Die bleek voornamelijk heuvelafwaarts te zijn, dus ik was nog netjes voor het eten thuis. Ergste verwonding van de dag was een verbrande hals. Ik was klaar voor de herfst. Maar die bleek nog even op zich te laten wachten.

Hij leeft nogOverigens ben ik mij vanavond nog een hoedje geschrokken toen ik zelf bijna een fietser aanreed. Zonder helm en zonder lang haar, dus daar zal het aan gelegen hebben. Of zou het toch het feit geweest zijn dat hij geen licht had, en op de weg fietste op het stuk waar wel een verplicht fietstpad is? Nou ja, hij leeft nog, maar mon dieu, doe toch een lampje aan...!


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Zwolle is Fietsstad 2014

Zwolle is de beste fietsstad van Nederland in 2014. Dat is de uitkomst van de verkiezing van Fietsstad 2014 van de Fietsersbond. De jury noemt Zwolle een stad waar de fietser zich zeer welk…

Nieuws

Winnaars Fiets van het Jaar 2017

Vanmorgen heeft de RAI Vereniging de winnaars van de verkiezingen Fiets van het Jaar 2017, E-bike van het Jaar 2017 en Speed e-bike (speed pedelec) van het Jaar 2017 bekendgemaakt. Fiets va…

Nieuws

Voorjaar: tijd voor fietsonderhoud

Als de eerste sneeuwklokjes en krokussen zich laten zien, weet je het zeker: het voorjaar komt eraan! Tijd dus om de fiets een goede onderhoudsbeurt te geven. De beste tips vind je hier! Le…

Nieuws

Genieten in Genk

Waar je interesse ook naar uit gaat, in de omgeving van Genk hoef je je in geen geval te vervelen. Ga op avontuurlijke wijze terug in de tijd op Domein Bokrijk, bezoek musea of winkels in h…

Nieuws

Schoolkinderen fietsen steeds minder

Een verontrustende ontwikkeling: schoolkinderen fietsen steeds minder. Ouders brengen hun kinderen vaker met de auto naar school, sport of vriendjes. Dit concludeert Veilig Verkeer Nederlan…