Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen in Frankrijk

maandag 14 september, 2009

Op onze eerste dag werden we er voor gewaarschuwd: fietsen in Frankrijk: levensgevaarlijk. Zo begint de weblog van Inge over haar fietstocht naar Divonne-les-Bains. Een mooi verhaal. We citeren. Anderhalf uurOp ongeveer 2/3 van de weg St. Genis-CERN is fietspad. De rest is ook nog wel te overleven, maar ik heb mijn fiets niet meegenomen om alleen die paar honderd meter af te leggen. Dus besloot ik afgelopen zondag van de laatste mooie zomerdag - dacht ik toen - gebruik te maken om naar Divonne-les-Bains te fietsen. Een tocht van ongeveer anderhalf uur. Ik was een week eerder al met de auto naar Divonne geweest om daar naar de renbaan te gaan, en toen bleek dat het dorp naast de paardenrennen ook een leuke markt had, en een recreatiemeer. Reden genoeg om er nog een keer langs te gaan, nu laatste rennen van het seizoen gehouden werden.

Helm: waarom nietToevallig had ik mijn vaders fietshelm hier liggen, en aangemoedigd door de waarschuwingen en de lokale gebruiken besloot ik voor het eerst een fietstocht met helm te maken. Dat had ik nooit eerder overwogen. Want fietshelmen zijn voor mietjes. Voor kinderen. En misschien voor wielrenners. Dat denk je tenminste als Hollander. Maar ach, de dingen zijn licht, ze zitten nauwelijks in de weg - waarom ook niet? Waarom niet? Omdat het onveiliger is. Zeggen sommigen. Een Brits onderzoek heeft een paar jaar geleden aangetoond dat automobilisten dichter langs fietsers reden wanneer zij een helm op hadden. Een beetje googelen laat weten dat er een grote controverse over de fietshelm bestaat. Sommigen raden het gebruik inderdaad af. Volgens anderen is het noodzakelijk. Wie had dat gedacht. Overigens bleek uit hetzelfde onderzoek dat je met lang haar (of een vrouwenkapsel, in ieder geval) juist meer ruimte van de automobilisten krijgt.

OverleefdHoe het ook zij, ik heb de tocht overleefd. Wel interessant dat je met helm vaker gegroet wordt, in ieder geval door wielrenners. Alsof je ineens van woonwerkfietser in sportfietser veranderd bent, met de bijbehorende status. Maar dan alleen als ik stilsta om even op de borden te kijken, zodat ze niet zien hoe traag ik eigenlijk ben.

Klaar voor de herfstIk kwam in Divonne aan rond het middaguur. De markt was erg interessant, met allerlei eten dat je aankijkt, maar alles was ongeveer drie keer zo duur als in de supermarkt.Na een aantal paardenrennen bekeken te hebben heb ik de terugtocht weer aanvaard. Die bleek voornamelijk heuvelafwaarts te zijn, dus ik was nog netjes voor het eten thuis. Ergste verwonding van de dag was een verbrande hals. Ik was klaar voor de herfst. Maar die bleek nog even op zich te laten wachten.

Hij leeft nogOverigens ben ik mij vanavond nog een hoedje geschrokken toen ik zelf bijna een fietser aanreed. Zonder helm en zonder lang haar, dus daar zal het aan gelegen hebben. Of zou het toch het feit geweest zijn dat hij geen licht had, en op de weg fietste op het stuk waar wel een verplicht fietstpad is? Nou ja, hij leeft nog, maar mon dieu, doe toch een lampje aan...!


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Maximumsnelheid van 25 km/u op fietspaden?

Kenniscentrum Fietsberaad adviseert het ministerie van Infrastructuur en Milieu om op fietspaden een maximumsnelheid in te stellen van 25 kilometer per uur.  Aanleiding voor het advies…

Nieuws

De Fietsstad van 2018 is…

Houten is verkozen tot Fietsstad 2018. Dit jaar beoordeelden ruim 45.000 fietsers hun gemeente in de verkiezing van de meest fietsvriendelijke gemeente. Naast de enquête onder fietsers is d…

Nieuws

Diefstal e-bikes drijft premies verzekeringen op

Omdat het aantal gestolen e-bikes in Nederland snel stijgt, zien verzekeraars zich genoodzaakt de premies voor fietsverzekeringen te verhogen. Dat er juist hier zoveel e-bikes worden gestol…

Nieuws

Iedereen wil profiteren van succes e-bike

Er komen steeds meer fysieke fietsenwinkels in Nederland. Dat blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Deze ontwikkeling valt samen met de stijgende verkoop- en omzetcijfers van ele…

Nieuws

Zo onderhoud je je e-bike

Een e-bike is een kostbaar bezit en door deze goed te onderhouden geniet je er nog langer van. Een groot deel van dat onderhoud is bovendien eenvoudig zelf uit te voeren. Elk kwartaal …