Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen in Denemarken (deel 4): Leenfietsen in Århus

donderdag 5 februari, 2009

Op fietsvakantie in West-Jutland kan een bezoek aan de tweede stad van Denemarken Århus niet ontbreken. Inclusief een kennismaking met de leenfietsen. Een systeem, zoals Kopenhagen deze ook heeft. Odense is toch met stip dé nationale fietsstad van Denemarken. ÅrhusDe naam van deze stad aan de Deense oostkust kan enige verwarring oproepen. Vroeger werd de naam als Aarhus geschreven. Je spreekt het uit als "Oorhuus". Århus is de tweede stad van Denemarken en is de hoofdstad van Jutland. Het is een typische studentenstad met niet alleen de universiteit, maar ook een grote verscheidenheid aan andere hogere opleidingscentra. Dat maakt de stad levendig, met vele mogelijkheden om uit te gaan en verscheidene culturele manifestaties het hele jaar door. Het historische centrum is bovendien goed bewaard gebleven en klein genoeg om per voet te verkennen. In de stad zelf zijn vele winkels, cafés en restaurants.

BycyklerDe leenfietsen, de Bycykler (letterlijk: stadsfietsen), komen we op verschillende plaatsen in de binnenstad tegen. Het zijn opvallende en robuuste fietsen, die door inwoners of bezoekers in de centra van beide steden kunnen worden geleend. Ook  toeristen kunnen ervan gebruik maken. De fietsen staan op slot in speciale rekken. Door het inwerpen van een munt van 20 DKK worden ze losgekoppeld. Wie na gebruik de fiets weer terugplaatst in een speciaal rek krijgt dit ‘statiegeld’ prompt retour. Controleurs zien erop toe dat de fietsen in de centra van de steden blijven en zorgen ook voor eventueel noodzakelijke reparaties. De speciale service wordt financieel grotendeels gedekt door sponsoren.

Kopenhagen en OdenseDe hoofdstad van Denemarken, Kopenhagen, heeft ook een dergelijk systeem van leenfietsen. Toch geldt de derde stad van Denemarken, Odense, als dé nationale fietsstad van Denemarken. Het is tevens de hoofdstad van het eiland Funen. Odense wordt gezien als een fietslaboratorium, waar tal van nieuwe methoden worden uitgeprobeerd. In de recente fietsota van het CDA schrijft Joop Atsma hierover. "De Deense stad Odense is een voorbeeld in het buitenland met veel aandacht voor innovatief fietsbeleid. Odense (bijna 200.000 inwoners) heeft in Denemarken de status van Nationale Fietsstad gekregen vanwege het succesvol uitgevoerde beleidsplan ter bevordering van het fietsgebruik. Het doel van het plan was een toename van twintig procent in het fietsgebruik over vier jaar. Voor het project is 2,5 miljoen euro uitgetrokken, gefinancierd door de gemeente en de Deense centrale overheid. Hierdoor zijn zo’n zestig fietsprojecten mogelijk met als doel een betere doorstroom van fietsers, veiliger fietspaden, voldoende fietsenstallingen en het bevorderen van het imago van fietsers. Twee jaar na introductie van het plan is het fietsgebruik in Odense al met bijna vijftien procent toegenomen".

LinksVerhuur fietsen Århus Bycykel (met een Engelse versie!)*  Toerisme Denemarken: alles over fietsen *  Er zijn verschillende andere websites, die ook nog informatie verschaffen over fietsen in Denemarken. Een overzicht van al deze sites vindt u onder de rubriek 'Denemarken' op de volgende startpagina: http://fietsroutes.jouwpagina.nl/


Gerelateerde artikelen

Routenieuws

Mooi weer: fietsen langs Vechtse terrasjes en door schaduwrijk bos

We hebben nog een week lang schitterend weer in het verschiet, dus fietsen en genieten is het credo. Hierbij een prachtige fietsroute langs de Vecht en langs talloze leuke terrasjes in Utre…

Nieuws

Terug naar de ouderwetse dynamo

Dynamo’s worden tegenwoordig steeds minder gebruikt op fietsen, omdat ze als ouderwets worden gezien. Toch hebben ze verschillende voordelen ten opzichte van fietsverlichting op batterijen.…

Nieuws

Wat krijg ik vergoed bij niet-gecontracteerde zorg?

Zorgverzekeraars hebben niet met elk ziekenhuis een contract gesloten. Wat vergoedt de verzekeraar in het geval van niet-gecontracteerde zorg? Het verschilt per polis of de verzekeraar de z…

Nieuws

Augmented Reality fietshelm maakt fietsen veiliger

Nederland kent als het fietsland ter wereld een uitgebreid netwerk van fietspaden, maar als het hier in de spits al enorm druk en gevaarlijk is, hoe gaat dit er dan wel niet aan toe in de m…

Nieuws

Slechte fietspaden grootste ergernis van oudere fietser

De fietser van 65 jaar en ouder ergert zich het meest aan slechte fietspaden: fietspaden die te smal zijn of worden ontsierd door hobbels, gaten of loszittende tegels. Wanneer het gaat om h…