Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen: goed voor je gezondheid!

Saturday 25 June, 2005

Gemotoriseerd verkeer heeft een enorme impact op de gezondheid van mensen en op de omgeving. Investeringen met als doel het fietsgebruik te vergroten, verdienen zich terug als de gezondheidseffecten in aanmerking worden genomen, aldus de World Health Organization.

In de Europese regio van de WHO (52 landen met bijna 900 miljoen inwoners) komen jaarlijks circa 127 000 om en raken meer dan 2,4 miljoen mensen gewond als gevolg van verkeersongevallen. Ongeveer eenderde zijn voetgangers of fietsers.

Aan luchtverontreiniging overlijden nog eens 100 000 mensen. En het aantal doden dat verband houdt met te weinig beweging wordt geschat op 600 000 per jaar.

Dergelijke cijfers in aanmerking genomen, zou een kleine verschuiving in de modal-split al aanzienlijk schelen in het aantal doden en zieken, aldus de WHO.

Lichaamsbeweging in de vorm van bijvoorbeeld fietsen vermindert de kans op hartkwalen, diabetes, hoge bloeddruk, sommige kankersoorten en problemen verbonden aan overgewicht.

Studies

Studies over de directe effecten van fietsen op de gezondheid zijn betrekkelijk schaars. Maar een Deense studie uit 2000 onder 30 000 mensen wees uit dat degenen die niet naar het werk fietsten een 40% hogere sterftekans hadden dan zij die dat wel deden [Andersen, L.B., All-cause mortality associated with physical activity during leisure time, work, sports, and cycling to work].

En een Noorse studie uit 2002 laat zien dat de kosten van investeringen in fietsgebruik worden terugverdiend in de vorm van besparingen in de gezondheidszorg. [Saelensminde, K., Walking and cycling track networks in Norwegian Cities - Cost-benefit analyses including health effects and external costs of road traffic].

Promotie

Ouderen kunnen het meeste profiteren van meer lichaamsbeweging, bijvoorbeeld in de vorm van 30 minuten fietsen per dag. Zelfs een kleine toename in activiteit verbetert de gezondheid van die groep. Onder hen bevinden zich veel autogebruikers. Gericht onderzoek zou boven tafel moeten krijgen op welke doelgroep promotie van fietsgebruik zich in het bijzonder zou moeten richten, zo beveelt de WHO aan.

Uiteraard moeten de randvoorwaarden aanwezig zijn, zo stelt de WHO verder. Belangrijkste redenen om niet te fietsen zijn verkeersonveiligheid en sociale onveiligheid. En verder vormen stallingsproblemen een drempel.

De oproep om meer aandacht te schenken aan de gezondheidseffecten van fietsen werd gedaan tijdens de laatste Velo City conferentie door Francesca Racioppi van de WHO.

(Bron: Nieuwsbrief Fietsberaad, juni 2005)