Logo Fietsen123

Nieuws

Fiets wordt openbaar vervoer in Antwerpen

zaterdag 4 oktober, 2008

Antwerpen wil een nieuwe vorm van openbaar vervoer introduceren: de publieke fiets. Mobiliteitsschepen Ludo Van Campenhout (Open Vld) ging kijken naar het project Bicing in de Spaanse stad Barcelona. “Ik hoop in de zomer van 2010 op zo’n fiets door Antwerpen te rijden”, zegt Van Campenhout. Sacha Van Wiele bericht erover in de Gazet van Antwerpen. We citeren. BarcelonaBicing ging iets meer dan een jaar geleden in Barcelona van start. Het is een project van het bedrijf Clear Channel. Ondertussen is het niet meer weg te denken uit het straatbeeld. In de binnenstad staan om de 150 meter fietsstations met 21 fietsen. In de rand staan deze stallingen op ongeveer 300 meter van elkaar. Dagelijks gebruiken 50.000 inwoners en pendelaars deze fietsen. De gebruiker betaalt een jaarabonnement van 24 euro. De eerste dertig minuten zijn gratis. Daarna betaalt de fietser 0,3 euro per halfuur. 97 procent van de klanten zit minder dan een halfuur op deze trendy fietsen.

Succes“Het project was vanaf de eerste dag een enorm succes”, zegt zaakvoerder Jordi Cabañas Faura. “Barcelona was helemaal geen fietsstad, maar nu wel. De mensen leggen gemiddeld drie kilometer af met onze fietsen. We hebben 6.000 fietsen, 380 fietsstations en er zijn 166.000 mensen geabonneerd op Bicing.”

Hoe werkt het?Het systeem is eenvoudig. De abonnees hebben een kaartje met chip. Dit houden ze voor de kaartlezer. De infozuil geeft aan welke fiets de klant mag gebruiken. De fiets wordt achtergelaten aan het fietsstation in de buurt van de bestemming. “Er gebruiken bijna evenveel mannen als vrouwen onze fietsen”, zegt Cabañas Faura. “Iets meer dan de helft is tussen 26 en 35 jaar. Bijna één op de vier is ouder dan 37 jaar. Bijna 60 procent gebruikt de fiets voor het woon-werkverkeer. 28,3 procent combineert de fiets met de metro of de trein.”

Vanaf 2010Van Campenhout hoopt in de zomer van 2010 de publieke fietsen te introduceren in Antwerpen binnen de Singel. “We zouden dan zo’n 1.200 fietsen nodig hebben”, zegt Van Campenhout. “Het kostenplaatje is drie miljoen euro per jaar. De financiering gebeurt met de opbrengsten van de parkeerautomaten. Het fietsproject vult perfect het huidige aanbod aan openbaar vervoer aan. Met de publieke fietsen kunnen de mensen snel van punt A naar punt B in de stad. In het bestuursakkoord stelden we dat de opbrengsten van het parkeerbedrijf GAPA naar het verhogen van de mobiliteit moeten gaan. We onderzoeken nog de bestaande systemen.”

Link* Huren van fietsen in België en Nederland


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Onderzoek: driekwart Nederland wil smartphone op de fiets verbieden

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu werkt aan een wettelijk verbod op smartphonegebruik op de fiets en in dat kader deed haar ministerie alvast een onderzoek. Wat blijkt: driekwar…

Fietstest

De beste e-bikes van 2018 volgens de Telegraaf

Voor haar jaarlijkse Nationale Fietstest nam de Telegraaf 26 nieuwe e-bikes onder de loep om te kijken welke e-bikes zich de beste van dit jaar mogen noemen. Bij deze test maakte de Telegra…

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Nieuws

Vijf mooie kastelenroutes in Vlaanderen

Kastelen kijken vanaf de fiets: dat is het originele idee achter deze verschillende kastelenroutes in Vlaanderen. U fietst langs bijzondere kastelen, het ene nog imposanter dan het andere. …

Nieuws

Veel interesse in fiets van de zaak

Met ingang van 1 januari 2020 wordt een fiscale regeling van kracht die een fiets van de zaak weer aantrekkelijk maakt. Net zoals het Fietsplan uit de jaren 90. Maar wat kost het eigenlijk?…