Logo Fietsen123

Nieuws

Fiets wordt openbaar vervoer in Antwerpen

zaterdag 4 oktober, 2008

Antwerpen wil een nieuwe vorm van openbaar vervoer introduceren: de publieke fiets. Mobiliteitsschepen Ludo Van Campenhout (Open Vld) ging kijken naar het project Bicing in de Spaanse stad Barcelona. “Ik hoop in de zomer van 2010 op zo’n fiets door Antwerpen te rijden”, zegt Van Campenhout. Sacha Van Wiele bericht erover in de Gazet van Antwerpen. We citeren. BarcelonaBicing ging iets meer dan een jaar geleden in Barcelona van start. Het is een project van het bedrijf Clear Channel. Ondertussen is het niet meer weg te denken uit het straatbeeld. In de binnenstad staan om de 150 meter fietsstations met 21 fietsen. In de rand staan deze stallingen op ongeveer 300 meter van elkaar. Dagelijks gebruiken 50.000 inwoners en pendelaars deze fietsen. De gebruiker betaalt een jaarabonnement van 24 euro. De eerste dertig minuten zijn gratis. Daarna betaalt de fietser 0,3 euro per halfuur. 97 procent van de klanten zit minder dan een halfuur op deze trendy fietsen.

Succes“Het project was vanaf de eerste dag een enorm succes”, zegt zaakvoerder Jordi Cabañas Faura. “Barcelona was helemaal geen fietsstad, maar nu wel. De mensen leggen gemiddeld drie kilometer af met onze fietsen. We hebben 6.000 fietsen, 380 fietsstations en er zijn 166.000 mensen geabonneerd op Bicing.”

Hoe werkt het?Het systeem is eenvoudig. De abonnees hebben een kaartje met chip. Dit houden ze voor de kaartlezer. De infozuil geeft aan welke fiets de klant mag gebruiken. De fiets wordt achtergelaten aan het fietsstation in de buurt van de bestemming. “Er gebruiken bijna evenveel mannen als vrouwen onze fietsen”, zegt Cabañas Faura. “Iets meer dan de helft is tussen 26 en 35 jaar. Bijna één op de vier is ouder dan 37 jaar. Bijna 60 procent gebruikt de fiets voor het woon-werkverkeer. 28,3 procent combineert de fiets met de metro of de trein.”

Vanaf 2010Van Campenhout hoopt in de zomer van 2010 de publieke fietsen te introduceren in Antwerpen binnen de Singel. “We zouden dan zo’n 1.200 fietsen nodig hebben”, zegt Van Campenhout. “Het kostenplaatje is drie miljoen euro per jaar. De financiering gebeurt met de opbrengsten van de parkeerautomaten. Het fietsproject vult perfect het huidige aanbod aan openbaar vervoer aan. Met de publieke fietsen kunnen de mensen snel van punt A naar punt B in de stad. In het bestuursakkoord stelden we dat de opbrengsten van het parkeerbedrijf GAPA naar het verhogen van de mobiliteit moeten gaan. We onderzoeken nog de bestaande systemen.”

Link* Huren van fietsen in België en Nederland


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek. Voorwielmotor Gr…

Nieuws

Nieuwe test maakt vergelijken actieradius eenvoudiger

Bij de aankoop van een e-bike vormt de actieradius vaak een van de belangrijkste criteria. Maar het vergelijken van verschillende merken is lastig, zowel voor consument als verkoper. Het Du…

Nieuws

Twee nieuwe fietsroutes in waterrijk Noord-Holland

Noord-Holland is een provincie met veel water, maar ook veel tegenstrijdigheden: van de Noordzee met haar duinkust in het westen tot de voormalige Zuiderzee met vissersdorpjes in het oosten…

Nieuws

‘Ping if you care’ moet Brussel veiliger maken voor fietsers

De Europese hoofdstad wordt dagelijks druk befietst, maar veilig is de stad zeker niet. Wie had ooit gedacht dat Bluetooth daar verandering in kan brengen... Een studie van Pro Velo heeft a…

Nieuws

Voorjaar: tijd voor fietsonderhoud

Als de eerste sneeuwklokjes en krokussen zich laten zien, weet je het zeker: het voorjaar komt eraan! Tijd dus om de fiets een goede onderhoudsbeurt te geven. De beste tips vind je hier! Le…