Logo Fietsen123

Nieuws

Fiets voor je leven (en voor leuke prijzen)

vrijdag 3 juli, 2009

In verschillende landen is ‘Bike to Work’ al uitgegroeid tot een fenomeen. In België slaan nu de Fietsersbond en GRACQ les cyclistes quotidiens de handen in elkaar. Meer mensen vaker op de fiets naar het werk, dat is de boodschap. Want fietsen is gezond en efficiënt. Je hoeft niet te koersen om te winnen: gaan werken volstaat. Gezond en ontspannend‘Bike To Work’ heeft tot doel de gezondheid van de beroepsactieve bevolking te verbeteren. Het wil mensen aanzetten tot meer dagelijkse beweging. Dit kadert in een Europees ‘Life Cycle’-project, mede ondersteund door het ‘European Agency for Health and Consumers’. Fietsen is gezond & ontspannend en draagt bij tot een langer en fitter leven. Elke dag de weg van en naar het werk met de fiets afleggen is dus de ideale oplossing tegen de problemen die onze zittende en gestresseerde levensstijl met zich meebrengt. Deze dagelijks fysieke inspanning zal ook leiden tot fittere, meer gemotiveerde en gezondere werknemers.

InternationaalEen studie van het TNO in Nederland toont aan dat werknemers die met de fiets naar het werk komen gemiddeld minder ziek zijn. Dat fietsen inderdaad een gezond en plezierig alternatief kan zijn voor de autorit naar het werk wordt bewezen in Zwitserland. In het kader van een vergelijkbare campagne groeide daar het aantal fietsende werknemers op vier jaar tijd van 1.600 (en één bedrijf) naar 55.000 (1.100 deelnemende bedrijven). In Denemarken hebben zich intussen al meer dan 100.000 werknemers ingeschreven en Duitsland telt al ruim 160.000 ‘Bike To Workers’. In België trekt het initiatief zich sinds kort op gang, net als in Hongarije en Slovenië.

Hoe werkt het project?• Werknemers fietsen naar het werk (of combineren fiets en een ander vervoermiddel) en registreren hun ritten kosteloos op de Bike To Work website. Op hun persoonlijke pagina krijgen ze een overzicht van hun fietsritten: aantal gefietste kilometers, verbruikte calorieën, ingegeven streefdoelen,..).• Elke fietsrit naar het werk levert hen fietspunten op die ze –als hun werkgever de actie ondersteunt- on line kunnen inruilen voor leuke extra’s zoals kortingbonnen en cadeaucheques. Ook bedrijven en organisaties nemen deel aan Bike To Work en koppelen zich zo aan een positieve actie (gezondheid met als bonus mobiliteit, milieu, sociale zekerheid, fiscale voordelen). Ze betalen hiervoor een democratische instapprijs (naargelang de grootte van hun onderneming). Bike to Work stelt ook facultatief ‘starters-fietspakketjes’ ter beschikking (incl. veiligheidshesje,straps, drinkbus ea).• De jaarlijkse Bike To Work wedstrijd: participerende bedrijven bieden hun werknemers de kans deel te nemen aan de jaarlijkse wedstrijd. Fietsers vormen dan teams in het bedrijf en engageren zich om in de wedstrijdperiode van een maand minstens 50% van hun ritten naar het werk te fietsen. De teams (van telkens 4 collega’s) die hierin slagen, kunnen verrassende prijzen winnen.Gezondheid, plezier onder collega’s, teamspirit en het competitie-element vormen, niet alleen tijdens de wedstrijd, de belangrijkste incentive om deel te nemen.

Eerste officiële wedstrijdDe eerste officiële Bike To Work wedstrijd loopt van maandag 7 september tot vrijdag 2 oktober. (Daarna loopt Bike to Work gewoon verder via het permanente programma met fietspunten.)

Twee maanden op proef: 32% is vrouwelijkBike to Work draait al enkele maanden proef. Zonder veel publiciteit of promotie leverde dit al de volgende cijfers op:Een paar weetjes (gegevens per 24/6/09):• In een tijdspanne van 2 maanden registreerden ruim 800 fietsende werknemers zich op de website. De helft ervan (375 deelnemers) noteert online de gepresteerde ritten.• 32% van de deelnemers is vrouwelijk. Met hakken op de trappers: het kan!• het duurde 43 dagen om samen één keer de aarde rond de fietsen en slechts 18 dagen om een tweede keer de aarde rond te fietsen. Dagelijks komen er nu gemiddeld 2.500km bij. Hoe meer deelnemers, hoe sneller de teller.• Van de huidige deelnemers legt 27 % het woon-werk-traject af in combinatie met openbaar vervoer of auto. 74% fietst tot aan de bedrijfspoort. Deze laatste groep neemt 85% van het totaal aantal kilometer voor z’n rekening.• Voor de combiritten bedraagt de gemiddelde fietsafstand naar het werk 5,8 km. Voor wie rechtstreeks van huis tot werk fietst, bedraagt de gemiddelde fietsafstand 11,7 km.• 11 deelnemers hebben al meer dan 1000 km op de Bike To Work-teller.

Gezondheid!Gezonde werknemers leiden uiteindelijk tot gezonde bedrijfsresultaten en gezondheid kost de gemeenschap ook minder. Zoals fietsenstallingen minder geld en ruimte kosten dan parkeerplaatsen voor auto’s. Bedrijven kunnen via de Fietsersbond heel wat bijkomende informatie verkrijgen over fiscale aanmoedigingspremies en voordelen allerhande. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat zij zelf een stuk invulling kunnen geven aan het project (bvb. door fietsen ter beschikking te stellen van hun werknemers, door fietscursussen te organiseren, door zelf een competitie te organiseren).

Link* Registreren kan op: www.biketowork.be


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsverkoop stijgt na jaren weer

In 2017 is de verkoop van fietsen in Nederland voor het eerst sinds 2007 weer gestegen. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG naar aanleiding van een onderzoek van GfK. In 2017…

Nieuws

E-bikers vaker slachtoffer eenzijdig ongeval

Uit onderzoek van een Zwitsers onderzoeksbureau blijkt dat bestuurders van een e-bike vaker slachtoffer zijn van een eenzijdig ongeval. Het gaat hierbij om ongevallen waarbij een bestuurde…

Nieuws

De mooiste schaduwrijke fietsroutes

Fietsen met warm weer? Het kan, maar dan kies je het beste voor een route met veel schaduw. We zetten de mooiste routes door het bos voor je op een rij. Bossen in het Zuidelijk Westerkwarti…

Nieuws

Grote fietsenschoonmaak

40.000 fietswrakken in Amsterdam blokkeren het prachtige straatbeeld. Tijd voor een grote schoonmaak, aldus initiatiefnemer Gazelle. Ze zijn een doorn in het oog van veel Amsterdammers en …

Nieuws

Telefoon op de fiets helemaal verbieden?

Op de weg zien we steeds meer mensen met de telefoon in de hand op het stuur of aan het oor fietsen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. De telefoon is tegenwoordig meer dan alleen een…